Geronimo

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Geronimo

Inlägg av KoteGaeshi » 4 oktober 2015, 17:11

Jag har mycket svårt att se reservatstanken som "samexistens".
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Geronimo

Inlägg av Julianus » 4 oktober 2015, 17:22

KoteGaeshi skrev:Jag har mycket svårt att se reservatstanken som "samexistens".
Ett sätt att ge indianerna själständighet inom egna gränser och fred till nybyggarna. Tyvärr så förfuskades tanken ofta.

Men om du har ett förslag på hur en artonhundratalspresident kunde ha löst det bättre kan du ju delge oss det.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Geronimo

Inlägg av KoteGaeshi » 4 oktober 2015, 23:54

Julianus skrev:
KoteGaeshi skrev:Jag har mycket svårt att se reservatstanken som "samexistens".
Ett sätt att ge indianerna själständighet inom egna gränser och fred till nybyggarna. Tyvärr så förfuskades tanken ofta.

Men om du har ett förslag på hur en artonhundratalspresident kunde ha löst det bättre kan du ju delge oss det.
Typ inte "skänkt" ursprungsfolkens mark till nybyggarna? Klart det är en naiv tanke, det fattar väl jag också. Jag inbillar mig bara inte att reservaten var någon sorts utslag av medmänsklighet, snarare en tanke av "då vet vi var vi har dem".
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Geronimo

Inlägg av Julianus » 5 oktober 2015, 07:57

Ja det är en naiv tanke. I synnerhet som nybyggarna redan var en realitet. Inte heller var Indianerna någon enhetlig grupp med klara markgränser. Grants fredspolitik var annars definitivt en upplyst tanke. Och en tanke som ofta krävde hans prestige att genomföra.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Geronimo

Inlägg av Amund » 4 mars 2023, 20:17

En högkvalitativ bild som jag stötte på och som berörde mig i alla fall. Ska föreställa apacher med Geronimo som tredje från höger längst ned, bevakade och på väg till Florida för att gå i fångenskap 1886.
Apacher i fångenskap på väg till Florida 1886.jpg


Kan inte garantera äktheten men hittade bilden här

Skriv svar