Hej! Jag söker min farfar Erik Nilsson som eventuellt ska ha arbetat på något av fartygen Kinnekulle eller Iwan 1948. Dessa fartygs besättning försvann och hamnade troligen i fängelse i Polen. Är det någon som vet hur jag kan ta reda på om han arbetade på något av dessa fartyg. Försökt hitta honom genom vanlig släktforskning men ej lyckats.
Tacksam för hjälp.
Kristina Johansson.
Försvunna sjömän Östersjön.
Re: Försvunna sjömän Östersjön.
Efter förlust av ett fartyg görs en sk sjöförklaring, som går igenom vad som hänt (om känt), last, ägare, befälhavare etc. Dessa görs vid domstol, vilken beror på var fartyget hörde hemma såvitt jag förstått. Dessa handlingar finns i domstolens arkiv och kan innehålla uppgifter om besättningen vid tidpunkten för försvinnandet.
Re: Försvunna sjömän Östersjön.
Välkommen.
Edit: När jag trålade runt så såg jag att ibland förekommer s/s Ivan.
MVH
Hans
http://www.raoul-wallenberg.eu/wp-conte ... kulle-.pdfM/S Kinnekulle hade sju mans besättning: Befälhavare Bertil Johansson (f. 1913), Hjärtum,
styrman Sixten Henriksson (f. 1919), Lidköping, kocken Johan Wiström (f. 1920), Göteborg,
lättmatros Åke Karlsson (f. 1923), Torhamn, jungman Algot Hansson (f. 1925), Hogdals
Nordby, jungman Erik Johansson (f. 1929), Örkelljunga och den polske medborgaren,
jungman Ryszard Mlodziewski.
Edit: När jag trålade runt så såg jag att ibland förekommer s/s Ivan.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11930
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Försvunna sjömän Östersjön.
Krigsarkivet har nog ganska många sjömän som har försvunnit i Östersjön.
Ett tips är att söka i databasen "Sjömanshus" på Riksarkivets SVAR, men då måste man har abonemang.
Båda tipsen finns tillgängliga på Riksarkivets hemsida: www.riksarkivet.se
Stefan
Ett tips är att söka i databasen "Sjömanshus" på Riksarkivets SVAR, men då måste man har abonemang.
Båda tipsen finns tillgängliga på Riksarkivets hemsida: www.riksarkivet.se
Stefan
Re: Försvunna sjömän Östersjön.
Det finns två tänkbara möjligheter. Alla sjömän var inskrivna vid ett så kallat sjömanshus och hade en sjöfartsbok där på- och avmönstringar fördes. Den försvann givetvis när fartyget försvann. Men på- och avmönstringar fördes också i det så kallade sjömansregistret. Varje gång ett fartyg fick en ny sjöman eller en gammal mönstrade av så måste man till mönstringskontoret och få detta verifierat. Därmed har fartygshistoriker lyckats ta fram besättningslistor som ligger långt tillbaka i tiden. Så finns det flera felkällor. På mindre fartyg var man inte så noga med mönstringen. Speciellt inte på inrikes resor. Dessutom har en hel del material i registren försvunnit. Bland annat skall sjömansregistret ha varit utsatt för brand för kanske 50 år sedan.
Så har vi en tredje möjlighet. Om fartyget gick på utrikes resa så måste det "klareras ut". Detta innebar tullbehandling och bland dokumenten fanns "Crew List". Denna granskades för att man skulle kunna se om någon "skummis" önskade lämna landet. I många hamnar och hos många agentkontor finns de här handlingarna arkiverade hundratals år tillbaka. På andra ställen har det mesta gått i "det stora arkivet". Nyckeln till detta är att veta vilken resa fartyget gjorde och från vilken hamn utklarering skedde.
Så har vi en tredje möjlighet. Om fartyget gick på utrikes resa så måste det "klareras ut". Detta innebar tullbehandling och bland dokumenten fanns "Crew List". Denna granskades för att man skulle kunna se om någon "skummis" önskade lämna landet. I många hamnar och hos många agentkontor finns de här handlingarna arkiverade hundratals år tillbaka. På andra ställen har det mesta gått i "det stora arkivet". Nyckeln till detta är att veta vilken resa fartyget gjorde och från vilken hamn utklarering skedde.