Beevor: Ardennerna 1944

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Konigsberg » 10 juni 2015, 10:25

Ska bli intressant att läsa.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av sonderling » 10 juni 2015, 19:02

Ja det ska bli intressant att läsa första recensionen här.

Sonderling

Torbjörn H
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 juli 2015, 19:54
Ort: Uddevalla

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Torbjörn H » 13 juli 2015, 18:26

Helt ok bok att läsa en gång.
Håller vanlig Beevor-klass.
Jättebra, och spännande skriven.

Men personligen föredrar jag fortfarande Christer Bergströms bok om Ardennerna,
håller för o läsas flera gånger.

Men det är bra att Beevor skriver lättlästa och spännande böcker.
Kanske kan han locka fler till att bli MÖP:are

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Battler » 14 juli 2015, 10:21

Lite rörig, hur skiljer man 2. pansardivisionen från 2. pansardivisionen (tyska resp amerikanska), man hade väl kunna skriva 2. Pz.div om den tyska. Malmedy hade man hört talas om, men att man sköt krigsfångar (på båda sidor) i sådan omfattning som det beskrivs, var nytt för mig. Östfrontens brutalitet hade överförts till västfronten.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av B Hellqvist » 14 juli 2015, 14:58

Beevor brukar vara på att skriva levande skildringar, så man kan läsa hans bok som en översikt, och Bergströms bok som ett fördjupningsverk.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av sonderling » 14 juli 2015, 19:28

Battler skrev:Lite rörig, hur skiljer man 2. pansardivisionen från 2. pansardivisionen (tyska resp amerikanska), man hade väl kunna skriva 2. Pz.div om den tyska. Malmedy hade man hört talas om, men att man sköt krigsfångar (på båda sidor) i sådan omfattning som det beskrivs, var nytt för mig. Östfrontens brutalitet hade överförts till västfronten.
Ha precis det där retade mig i hans bok om Normandie. :) I andra Anglosaxiska böcker så brukar man göra just så för att unvika förvirring.

Hellqvist skrev:
Beevor brukar vara på att skriva levande skildringar, så man kan läsa hans bok som en översikt, och Bergströms bok som ett fördjupningsverk.
Ja jag tror det är en bra plan.

Sonderling

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Julianus » 15 juli 2015, 00:30

Battler skrev:Lite rörig, hur skiljer man 2. pansardivisionen från 2. pansardivisionen (tyska resp amerikanska), man hade väl kunna skriva 2. Pz.div om den tyska. Malmedy hade man hört talas om, men att man sköt krigsfångar (på båda sidor) i sådan omfattning som det beskrivs, var nytt för mig. Östfrontens brutalitet hade överförts till västfronten.
Var det vanligt på den allierade sidan utöver de tyskar som sköts för att de bar amerikansk uniform.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Battler » 15 juli 2015, 09:44

Julianus skrev: Var det vanligt på den allierade sidan utöver de tyskar som sköts för att de bar amerikansk uniform.
Ja, och SS gick man extra hårt åt, tar några rader ur boken:
"Antalet fångar är hittils alldeles för litet", noterade en officer vid första armens stabsplats. "Våra soldater känner till de illdåd som fienden har begått och vet att det nu handlar om liv eller död, antingen vi eller de." Flera högre officerare gjorde det klart att de såg med gillande på hämndmord. När general Bradley strax efteråt fick höra att fångar ur 12. SS-pansardivisionen "Hitlerjugend" hade uttalat sig om sina svåra förluster höjde han skeptiskt på ögonbrynen. "Fångar ur 12. SS-divisionen?"
"O, ja sir", svarade officeren. "Vi behövde några provexemplar. Det är det enda vi har tagit, sir."
Bradley log. "Ja det var ju bra", sade han.
__________________________________
MVH

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Konigsberg » 18 juli 2015, 14:16

Christer Bergströms bok kommer nog att vara ett standardverk år framöver. Men det är ett intressant slag som man kan läsa hur mycket som helst om.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av varjag » 19 juli 2015, 13:44

Har just inhandlat Beevors bok - inte hunnit läsa den än - men kanske återkommer efter......
att man sköt krigsfångar (på båda sidor) i sådan omfattning som det beskrivs, var nytt för mig.
:lol:
Du har mycket att lära..... :wink:

Varjag

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av spiring » 13 november 2015, 11:18

Har precis börjat läsa denna, och snubblade över (eller kanske snarare på) följande tankeväckande mening:

"Bara om en ersättare fortfarande levde efter två dygn vid fronten hade han minsta hopp om att överleva lite längre."

Ehh... ja?
Allt är idioternas fel.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av varjag » 13 november 2015, 11:54

Tja, General Hodges var en idiot, General Bradley, totalt överaskad, var obeslutsam och virrig - och fältmarskalk Montgomery - led av framskridet
Aspergerssyndrom...... 8O

Striderna handlar om dussintals orter, de flesta små - som ingen hört talas om....vilket gör skildringen virrig.
Efter Malmedy-massakern, skjöt amerikanerna ihjäl MINST lika många tyska krigsfångar som tyskarna gjorde. Om inte fler....

Vet inte, kanske jag blivit trött att läsa böcker av denna typen på gamla dar....... :(

Varjag

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av Julianus » 14 november 2015, 02:12

spiring skrev:Har precis börjat läsa denna, och snubblade över (eller kanske snarare på) följande tankeväckande mening:

"Bara om en ersättare fortfarande levde efter två dygn vid fronten hade han minsta hopp om att överleva lite längre."

Ehh... ja?
De allra flesta som stupade stupade gjorde det inom två dagar menar han väl. Men jag tvivlar på att flertalet stupade.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av sonderling » 14 november 2015, 19:57

Julianus skrev:
spiring skrev:Har precis börjat läsa denna, och snubblade över (eller kanske snarare på) följande tankeväckande mening:

"Bara om en ersättare fortfarande levde efter två dygn vid fronten hade han minsta hopp om att överleva lite längre."

Ehh... ja?
De allra flesta som stupade stupade gjorde det inom två dagar menar han väl. Men jag tvivlar på att flertalet stupade.
Det blev ju inte bättre av att ingen ville lära känna "ersättarna" efter som de endå skulle dö. Och där med kanske de inte fick de tips som man behövde för att överleva.
Så det blev lite självuppfyllande profetsia.

Sonderling

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Beevor: Ardennerna 1944

Inlägg av spiring » 18 november 2015, 11:51

Julianus skrev:
spiring skrev:Har precis börjat läsa denna, och snubblade över (eller kanske snarare på) följande tankeväckande mening:

"Bara om en ersättare fortfarande levde efter två dygn vid fronten hade han minsta hopp om att överleva lite längre."

Ehh... ja?
De allra flesta som stupade stupade gjorde det inom två dagar menar han väl. Men jag tvivlar på att flertalet stupade.
Kanske en dålig översättning; det är ganska många ord och formuleringar som känns klumpiga. Men det står ju faktiskt att bara de som fortfarande levde efter två dagar vid fronten kunde hoppas på att leva längre än två dagar. Vilket i och för sig är svårt att argumentera emot.
Allt är idioternas fel.

Skriv svar