Slut med senaten i Rom

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Slut med senaten i Rom

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 12 januari 2015, 15:04

Av en ren tillfällighet hittade jag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_II
"Under företrädaren Bonifatius II utfärdade den romerska senaten sitt sista dekret (Senatus Consultum) i historien, då den fördömde simonin i påveval. Ostrogoternas kung Atalarik godkände dekretet "
Intressant. Efter detta var det alltså slut med senaten i Rom.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 januari 2015, 18:19

Du lyfter fram en intressant fråga som är värd en egen diskussion.

Senaten i Rom omnämns som en verksam institution ännu år 580. Det är oklart men inte omöjligt att det refereras till den romerska senaten ännu i ett bevarat dokument från år 603. Därefter är det dock slut med senaten i Rom.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av ERland » 13 januari 2015, 00:11

Det är intressant, för det tycker jag är den tydligaste markören på att Romarriket upphört att existera. Traditionellt brukar man datera "Romarrikets fall" till år 476, då den germanske hövdingen Odovakar avsatte den siste västromerske kejsaren Romulus Augustus. Men nutida historiker avfärdar detta som en som en obetydlig händelse som inte förändrade mycket för dem som levde då.
Vill man hitta datum för Roms fall kan man hitta på alla möjliga.

Men jag tycker att det lämpligaste är att utgå från just senaten. Det är ju en institution som funnits sedan Roms grundande. Den fanns redan under kungadömet, fortlevde under republiken och hela kejsartiden. Därför tycker jag man kan säga att Romarriket upphörde att existera när senaten försvann.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Dag den vise » 13 januari 2015, 11:25

Hur var det då med senatens ledamöter. Tillhörde de under femhundratalet fortfarande de gamla romerska familjerna, eller hade de ersatts av gotiska och langobardiska ledamöter.
Senast redigerad av 1 Dag den vise, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 januari 2015, 12:19

Dag den vise skrev:Hur var det då med senatens ledamöter. Tillhörde de under femhundratalet fortfarande de gamla romerska familjerna, eller hade de ersatts av gotiska och langobardiska ledamöter.
Senatorerna tillhörde romerska senatorsfamiljer ännu under den romerska senatens slutskede. Några av dessa kan följas i de få bevarade skriftliga källorna även efter mitten av 500-talet.

Frisco Disco
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 februari 2015, 11:56
Ort: Göteborg

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Frisco Disco » 5 februari 2015, 12:01

ERland skrev:Det är intressant, för det tycker jag är den tydligaste markören på att Romarriket upphört att existera. Traditionellt brukar man datera "Romarrikets fall" till år 476, då den germanske hövdingen Odovakar avsatte den siste västromerske kejsaren Romulus Augustus. Men nutida historiker avfärdar detta som en som en obetydlig händelse som inte förändrade mycket för dem som levde då.
Vill man hitta datum för Roms fall kan man hitta på alla möjliga.

Men jag tycker att det lämpligaste är att utgå från just senaten. Det är ju en institution som funnits sedan Roms grundande. Den fanns redan under kungadömet, fortlevde under republiken och hela kejsartiden. Därför tycker jag man kan säga att Romarriket upphörde att existera när senaten försvann.
Att Romarriket skulle upphört att existera i.o.m. senatens eventuella upplösning är ett ganska besynnerligt påstående. Jag tror t.ex. inte att de östromerska kejsarna delar din åsikt i frågan.

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av skrivare » 6 februari 2015, 01:07

Rom föll, enligt min åsikt, 1453 när de ottomanska turkarna intog Konstantinopel.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av ERland » 6 februari 2015, 11:50

Å andra sidan ansågs det västromerska riket ha återupprättats år 800 när Karl den store kröntes till romersk kejsare. Hans ättlingars kejsartitel övergick så småningom till den tysk-romerske kejsaren. Det tysk-romerska riket varade formellt ända till 1806, så då kan man väl säga att Rom föll då?
Å andra sidan hade den tysk-romerske kejsaren 1804 utropat sig till kejsare av Östterike, habsburgarbas arvland, och detta kejsardöme varade till 1918. Var det då Rom, föll?
Sen ansåg sig ju de ryska tsarerna ha återupprättat det Bysantinska riket, och det ryska tsardömet varade till recolutionen 1917. Då kanske Rom föll? Och ansåg sig inte de osmanska sultanerna vara den bysantinske kejsarens arvragare? I så fall kanske Rom föll när det Osmanska riket gick under efter första världskriget?
Och hur var det med Napoleon? Han anknöt ju också till den romerska traditionen. Då kanske Rom föll med Napoleon 1814-15, eller med hans mer sentida efteträdare Napoleon III 1871?

Det finns många bud, som synes...

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Der Löwe » 7 februari 2015, 13:46

Men har inte Ryssland i stunder hävdat att deras rike är en förlängning av Östrom där Moskva är det sista sanna "Rom"? Då skulle kanske 1917 kunna sägas vara slutet för Rom, eller lever det nu med Putin som "Tsar"?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av LasseMaja » 7 februari 2015, 19:42

Der Löwe skrev:Men har inte Ryssland i stunder hävdat att deras rike är en förlängning av Östrom där Moskva är det sista sanna "Rom"?
Visst är det så. Moskva har kallats för det tredje Rom efter det bysantinska rikets fall. Man tycker man tog över som den ortodoxa tron och kulturens huvudstad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Markus Holst » 7 februari 2015, 23:06

Romerska senaten verkade alltså under mer än 1000, kanske till och med mer 1100, år. Finns det, frånsett heliga stolen och kunga/kejsardömen, någon makt som kan visa lika lång kontinuitet?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av LasseMaja » 10 februari 2015, 21:33

Patriarken i Konstantinopel borde väl ha funnits i runda slängar 1000 år?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av ERland » 12 februari 2015, 12:53

LasseMaja skrev:Patriarken i Konstantinopel borde väl ha funnits i runda slängar 1000 år?
Du har en poäng där. Och påven i Rom finns än idag. Efter att Rom kristnades fick påven titeln Pontifex maximus (överstepräst), ett ämbete som kejsarna innehaft och som går tillbaka ända till Roms kungatid.
Det finns alltså en kontinuitet från Roms kungatid ända till dagens påvar. Så på sätt och vis har inte Rom gått under än...

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Anders Ström » 5 augusti 2015, 23:54

Man får inte heller glömma att under medeltiden och början på nya tiden var Rom en inte längre en av de mest betydande städerna i Italien, jämfört med t.ex. Venedig och Genua. Snarare en småstad. Uppsvinget kom först när Rom blev huvudstad i Italien 1870. Det sågs då med misstro i andra länder eftersom Rom står för världsmakt och Italien var på väg att bli stormakt.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Slut med senaten i Rom

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 4 november 2015, 22:52

Strunt samma! Nu var det ju faktiskt senaten i Rom som tråden handlar om.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar