Lite hittepåfanor från mig

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 2 mars 2015, 22:59

Några nya fanor från Letvanien.

Bild
2. Erszawa-Svartaörnlegionens grenadjärregemente. Granaterna på korset syftar på grenadjärnamnet. På frånsidan i mittkransen syns staden Erszawas vapen och i hörnen Svartaörnlegionens emblem.

Bild
3. Svartaörnlegionen-Valkaviska skytteartilleridivisionen. På frånsidan provinsen Valkaviens vapen en röd örn belagd med tre liljor av guld. I hörnen Svartaörnlegionens emblem.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 2 mars 2015, 23:08

Bild
Frihetsordens krigshögskola. I hörnen en sköld med Frihetsordens kors på flammor i skolans färger svart och guld. I frånsidans mitt skolans enblem skölden överlagd två letvaniska marskalkstavar/kommandostavar. De senare syftande på de högre befälsposter skolans elever utbildas för.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 18 mars 2015, 19:57

Brandkårsfana från Zernland. Den Kungl. Brandkåren är indelad i regementen ett per provins här Brandkårsregemente "Erland" Nr 5.

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 24 juli 2015, 17:31

Bild
Letvanien igen - 1. Vitalegionens pansarregemente. Korset och skölden är Legionens emblem. Hjälmen syftar på pansaret och de röda kilarna på pansarets genombrytande kraft.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 13 december 2015, 12:02

Bild
Fana för ingenjörsregementet, republiken Lwandas armé. Landet är en franskspråkig republik i Afrika och som synes är landets fälttecken starkt påverkade av franska dito och bygger på nationsflaggan med tillägg av text med enhetens namn. Fanans frånsida är likanande dock med valspråket Honneur et Courage (Ära och Mod) istället för texten Republique Lwandese Au ...

Flygvapnet har liknade fanor med sina emblem och valspråket Courage et Patrie (Mod och Fosterlandet) på frånsidan. Lwanda har ingen kust så någon flotta har man inte dock finns ett enligt franskt mönster militärt organiserat gendarmeri vilka också har fanor enligt beskrivet mönster. Man har dock valspråket Servir le Peuple (Tjäna folket).

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 31 januari 2016, 18:43

Lwanda har också en militärt organiserad brandkår, här fanan för Brandkårsbataljon "Nord". Övriga brankårsenheter har fanor av liknade modell dock med sitt namn under texten Republique Lwandese Au ...

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 31 januari 2016, 18:55

Bild
Fana för Zernlands Afghanistankontingent Nr I och XI. Dessa uppsattes av Kungl. Livgardet till fot, Gardesgrenadjärregementet, Gardesskyttejägarbataljonen, Gardesfältartilleriregementet, Gardespionjärbataljonen och Gardesträngbataljonen. Därav den vita duken och den zernländska örnen. Bården går i Zernlands färger och visar grenadjärernas brinnande granater syftande på att Gardesgrenadjärregementet var huvudansvarig för kontingenterna.

Bild
Afghanistankontingenterna Nr VII och Nr XV. Örnen -Zernland, kronorna provinsen Weidland syftande på kyrassiärregemente Nr 1 och ulanregemente Nr 9 vilka rekryteras i provinsen. Bården är i provinsen Grenzmarks färger syftande på dragonregemente Nr 10. Dessa regementen bidrog alla till kontingenterna.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 30 juni 2018, 16:41

Återupptar denna tråd med några ytterligare fanor från det fiktiva storhertigdömet Lichtenburg:

Bild
Flygvapnets stab.

Bild
Landwehrryttaravdelningen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Lite hittepåfanor från mig

Inlägg av tyskaorden » 30 juni 2018, 16:54

Bild
Brückenländska-Südmarkska landwehrinfanteribataljonen Nr. 3.

Skriv svar