Dödsstraff i USA

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Dödsstraff i USA

Inlägg av Martin Lundvall » 24 jul 2014 15:59

Hörde på radio att en person i USA hade avrättats. Jag tycker man ofta hör att dödsdömda sitter i fängelse i över 20 år innan straffet verkställs. Personen som de pratadr om på radion hade suttit inspärrad sedan 89.
Vad är anledningen till att det tar sådan tid att verkställa?
Jag själv tycker att dödsstraffet är inhumant, men tycker också att det borde ligga i statens intresse att verkställa snabbare.

Är det överklaganden, brist på bödlar, kombination eller något annat?

/Martin

a77
Medlem

Re: Dödsstraff i USA

Inlägg av a77 » 24 jul 2014 16:05

Långsamt rättsväsende +överklagande efter överklagande. Om du är dömd till döden så har du inget på att förlora att använda alla legala möjligheter för överklagande, du kan ha tur och få "rätt" jury...

Ta bara rättshaverister i Sverige som kan förhala en väg i flera år, tänk hur mycket mer motiverad och kreativ du är om du är dömd till döden...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 jul 2014 16:24

Martin Lundvall skrev:Hörde på radio att en person i USA hade avrättats. Jag tycker man ofta hör att dödsdömda sitter i fängelse i över 20 år innan straffet verkställs. Personen som de pratadr om på radion hade suttit inspärrad sedan 89.
Jag själv tycker att dödsstraffet är inhumant, men tycker också att det borde ligga i statens intresse att verkställa snabbare.

/Martin
OT just för ämnet, men om det är detta fall så verkar det rätt illa. Det tog honom tydligen nästan två timmar att dö, från att första injektionen skedde...

http://www.svt.se/nyheter/varlden/avrat ... tva-timmar

En anledning till det är väl att företag som sålde kemikalier som användes vid avrättningar har slutat sälja dem för detta syfte. Då har man börjar experimentera.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 jul 2014 16:27

a77 skrev:Långsamt rättsväsende +överklagande efter överklagande. Om du är dömd till döden så har du inget på att förlora att använda alla legala möjligheter för överklagande, du kan ha tur och få "rätt" jury...

Ta bara rättshaverister i Sverige som kan förhala en väg i flera år, tänk hur mycket mer motiverad och kreativ du är om du är dömd till döden...
Man kan ju också vara oskyldigt dömd. Och risken för det ökar väl om man får "fel" jury.

http://www.huffingtonpost.com/2014/04/2 ... 28854.html

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 24 jul 2014 17:08

Tryggve skrev:
En anledning till det är väl att företag som sålde kemikalier som användes vid avrättningar har slutat sälja dem för detta syfte. Då har man börjar experimentera.
Jag har uppfattat det som att det rör sig om nån bojkott, från kemikalieföretagen. :?

Har hört om flera fall där det gått snett och undrar varför man inte återgår till andra gamla metoder.

Nej, jag är väl ingen fan av dödstraff heller. Dessutom blir det ju inget straff, du dör ju bara, då är det bättre att se såna som Charles Manson ruttna bort istället.

Läste Damien Echols bok Dödsdömd och blev förvånad på vilka bristfälliga bevis han fälldes på. Själva rättegången verkar varit en fars. Iallafall under den här tiden fick han ju ingen vidare vård eftersom han ju endå skulle dö och han fick synskador av att bara se 2m långt helatiden. (trodde först inte på detta men så läste jag om nått liknande, att ögat måste hålla igång annars förtvinar det liksom.)
Nä det måste ju vara grymmare straff att det tar så lång tid men så har man ju endå en chans...ja jag är lite ambivalent i frågan.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 jul 2014 17:34

sonderling skrev: Jag har uppfattat det som att det rör sig om nån bojkott, från kemikalieföretagen. :?
Det verkar röra sig om det nu, men det var (om jag förstår det rätt) när man bytte till "one drug protocol" med natriumthiopental. Dock så användes det väl tidigare, men då ihop med två andra medel. Med kaliumklorid som det sista.
Eleven states have switched, or have stated their intention to switch, to a one-drug lethal injection protocol. A one-drug method is using the single drug sodium thiopental to execute someone. The first state to switch to this method was Ohio, in December 8, 2009.[19] In 2011, after pressure by activist organizations, the manufacturers of sodium thiopental and pentobarbital halted supply of the drugs to U.S. prisons performing lethal injections and required all resellers to do the same.[16]

http://en.wikipedia.org/wiki/Lethal_injection

Det som man använder nu kallas tydligen för "Ohio protocol". Tydligen var det detta som användes vid den nu aktuella avrättningen. Verkar ju ha fungerat sådär i så fall nu. Dock så verkar man inte ha fått någon hjälp från läkare vid utarbetandet.

"In the brief for the U.S. courts written by accessories, the State of Ohio implies that they were unable to find any physicians willing to participate in development of protocols for executions by lethal injection, as this would be a violation of medical ethics, such as the Geneva Promise, and such physicians would be thrown out of the medical community and shunned for engaging in such deeds, even if they could not lawfully be stripped of their license.[24]
sonderling skrev: Har hört om flera fall där det gått snett och undrar varför man inte återgår till andra gamla metoder.
Det går inte att få tag i kemikalierna, verkar det som. Sedan kunde det väl bli en hel del problem vid avrättningar även enligt det gamla protokollet, det verkar inte ha varit fråga om en lätt död. En överdos av t ex morfin borde väl fungera.
Eller varför inte exekutionsplutoner. Finns säkert folk som gärna ställer upp...
sonderling skrev: Nej, jag är väl ingen fan av dödstraff heller. Dessutom blir det ju inget straff, du dör ju bara, då är det bättre att se såna som Charles Manson ruttna bort istället.

Läste Damien Echols bok Dödsdömd och blev förvånad på vilka bristfälliga bevis han fälldes på. Själva rättegången verkar varit en fars. Iallafall under den här tiden fick han ju ingen vidare vård eftersom han ju endå skulle dö och han fick synskador av att bara se 2m långt helatiden. (trodde först inte på detta men så läste jag om nått liknande, att ögat måste hålla igång annars förtvinar det liksom.)
Nä det måste ju vara grymmare straff att det tar så lång tid men så har man ju endå en chans...ja jag är lite ambivalent i frågan.
Att döma av innocence-projcet så verkar rättssäkerheten i en del fall skrämmande låg. Det är väl ett skäl så gott som något emot dödsstraff. Att oskyldiga avrättades var väl en av de främsta anledningarna till att Storbritannien avskaffade dödsstraffet, t ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Innocence_Project

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 jul 2014 18:16

Det verkar som om Ohio har insett bristerna också.... ;-)

http://www.theonion.com/video/ohio-repl ... NA:InFocus

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 24 jul 2014 19:10

Dödsstraff är en styggelse och borde förbjudas och varenda land som har det borde ställas inför rätta för brott mot mänskligheten.
Men utöver det är det allmänt känt att USAs rättsväsende är direkt orättssäkert då det råder stora skillnader mellan stater om Brott och straff och konsekvenser.

Likadant är jurysystemet förlegat och inte så säkert. Framförallt inte när fet gäller dödsstraff. Massa människor ser straff som om
de hade ett moraliskt egenvärde...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 24 jul 2014 19:43

Så det verkar främst vara överklaganden som tar tid även om man kan tänka sig att det finns andra problem också, främst vilken metod som ska användas.
Borde inte staten ha ett rätt starkt intresse att överklaganden går snabbt? Prioriterade fall, låter ju hemskt att säga men det är bra mycket billigare att någon inte sitter i dödscell i 25 år.

Vet någon hur man ser på dessa frågor i USA?
vet någon hur komplicerat det amerikanska juridiska systemet är? Finns det så många möjligheter eller är det juridiska systemet underdimensionerat?

/Martin

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 24 jul 2014 21:00

Martin Lundvall skrev:Hörde på radio att en person i USA hade avrättats. Jag tycker man ofta hör att dödsdömda sitter i fängelse i över 20 år innan straffet verkställs. Personen som de pratadr om på radion hade suttit inspärrad sedan 89.

/Martin
Jag har också ställt mig den frågan. Tänkte att det kanske finns ett straffvärde i själva väntetiden men det kan det väl knappast handla om, det skulle ju ge den dömde ett visst hopp samtidigt som åklagarsidan riskerar att domen ändras.

Jag har även funderat om inte man ibland avvaktar de rätta politiska vindarna, även i USA är ju dödsstraffet kontroversiellt. Tio, tjugo år efter en dödsdom är det ju ofta andra personer som får verkställa beslutet och det blir fler personer som blir delaktiga i processen. Även minnet av det avskyvärda brottet bleknar samtidigt med åren och därför kanske man ser annorlunda på domen många år senare och man fortsätter att skjuta upp verkställandet tills det kommer någon handlingskraftig domare som vill beta av högen med jobb.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 25 jul 2014 05:45

Vi kan jämföra med procedurerna i England som avrättade folk till och med år 1964.

Grundregeln där var att det skulle gå tre helger mellan dom och verkställighet. Man höll också den regeln i all huvudsak. Fast självfallet blev det "förseningar" beroende på överklaganden. Men då var det ju att se som en ny rättegång och en ny dom. Hur som helst satt inte folk i någon "death row" i 10-20 år. Ändå tror jag inte någon vill påstå att rättsprocessen i England var mindre korrekt än den som man har i USA.

Själva verkställigheten skedde också med gammaldags metoder. Man använde hängning genom det som kallas "long drop", dvs den dömde avlivades genom att nacken knäcktes. Momentan död helt enkelt. Snabbt och kliniskt genomförande, rekordet är att den dömde var död 7 sekunder efter att denne fördes in i rummet med galgen. Inte någon som låg och plågades i timmar.

Nu är inte jag heller någon anhängare av dödsstraff- tvärtemot. Men skall man nu först tillämpa detta så måste det rimligen ske på ett så humant sätt som möjligt.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 25 jul 2014 06:27

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5921851

P1 morgon hade ämnet på tablån idag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 25 jul 2014 14:15

Martin Lundvall skrev:Vet någon hur man ser på dessa frågor i USA? Vet någon hur komplicerat det amerikanska juridiska systemet är? Finns det så många möjligheter eller är det juridiska systemet underdimensionerat?

/Martin
Jag tror det främsta problemet här är det politiska systemet snarare än det juridiska. I dessa val till enmansvalkretsar blir det en duell mellan två kandidater och så fort den ena av dem (ens i inlindad form) börjar ens diskutera möjligheterna av human fångvård och rehabilitering, så fäster den andra kandidaten direkt stämpeln soft on crimes på vederbörande.

Och väldigt ofta är detta en mycket starkt bidragande orsak till att den mer hårdföre vinner.

Jag skulle vilja påstå att den främsta anledningen till att amerikanarna börjat ens diskutera detta offentligt är att det kostar alltför mycket att ha nästan 3 miljoner människor bakom lås och bom. Efter finanskrisen finns det allt mindre medel att finansiera rättsväsendet och kriminalvården.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 25 jul 2014 14:43

Jag kan fördjupa det Engelska systemet lite till. Bara för att se skillnaden mot det Amerikanska. Fram till 1980-talet var metodiken vid avrättningar en av de bäst bevarade hemligheterna i UK. Men så avslöjades den när en tidigare "Hangman" skrev sina memoarer. I korthet gick det till så här:

Avrättningen började alltid klockan 0900 på morgonen. När sekundvisaren passerade slaget öppnades dörren in till "The Condemned Cell" och in trädde två stycken bödlar samt honoratiores, dvs höga fängelsetjänstemän och myndighetspersoner. "Number Two" gick bakom den dömde och spände ihop armarna bakom ryggen med en rem. "Numer One" gick ställde sig framför, vände om och gick mot en annan dörr i cellen. "Number Two" gav den dömde signal att följa efter och så gick de tre i procession till dörren, som öppnades och på andra sidan dörren var galgen. Vilket inte den dömde visste.

Väl inne där fördes den dömde fram till "the nooze". "Number Two" spände ihop benen medan "Number One" snabbt drog en huva över huvudet, drog snaran över huvan och applicerade den riktigt. Så tog han ett steg tillbaka och drog i spaken. Tiden från inträdet i rummet till fallet var normalt si så där 15 sekunder. Inga "sista ord", inga "procedurer", inga utomstående vittnen. Snabbt och kliniskt. Det som skulle sägas var redan sagt. Döden inträffade momentant när repet stramades. Hur långt repet skulle vara berodde på den dömdes längd och vikt. Detta var självfallet riggat på förhand. Tabeller för detta hade långt tidigare provats ut genom "trial and error". För långt rep- skallen slits av. För kort- personen dör inte momentant.

När klockan passerade 09.01 var den dömde alltid död. Visst är det en ruggig procedur, men i all sin obehaglighet mycket mer human än det som USA sysslat med genom åren. Med Elektrisk Stol, Gaskammare och nu Giftinjektion.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 jul 2014 14:59

Detta system med "long drop" är väl också det som Singapore har.

Britterna avskaffade väl för övrigt dödsstraffet efter ett par avrättningar där det är tämligen tveksamt att de dömda verkligen var skyldiga till de brott som de dömts för.