Vad kom egentligen romarna på själva?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dag den vise » 23 juni 2014, 16:39

Denna tråd handlar om historiens kanske pampgaste men samtidigt mest ouppfinningsrika civilisation, nämligen romarriket (dock möjligtvis med hård konkurrens från aztekerna). Och ja, jag vet hur mycket upprörda reaktioner jag nog kommer att få i denna tråd, men till dem säger jag att all fakta är på min sida. Den romerska religionen är etruskisk religion som blandats upp med urvattnad grekisk religion (gudarna är i den romerska religionen inte längre som människor, så som hos grekerna, utan mer "symboler"(och därmed enligt mig betydligt tristare)), vattenledningssystemet och togorna är en direkt stulna från den etruskiska civilisationen, legionärernas skjöldar är stulna från samniterna, legioärernas hjälmar är kopior av galliska förlagor och ett vägsystem likt det romerska fanns redan i det hellenska Egypten, Syrien och Persien. Det enda jag kan komma på som faktiskt romarna själva uppfann var kastspjutet pilum och de latinska bokstäverna (och därmed även de latinska siffrorna). Det jag undrar är nu om det finns något annat som kan förhindra romarna från att utnämnas till historiens mest okreativa civilisation?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Hans » 23 juni 2014, 18:58

De var smarta och gjorde 'cherrypicking' till en konstform? Jag har för mig att de var otroligt dugliga i samband med ingenjörsarbeten men kanske samma sak där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av koroshiya » 23 juni 2014, 19:23

De var duktiga på sin egen nivå. Många romerska konstruktioner är lite klumpiga. Det beror på att de inte hade full kontroll över hållfasthet och annat. De tog därför ofta till i överkant, med resultat att vissa, av de saker de byggt, står kvar än idag.

Romarnas största nyskapande står kanske att finna i medborgarskapslagarna. Rom var en av de första stater som hade sådana vilka inte var grundade på härkomst. Ursprunget var förvisso att Rom hade flera besläktade grannstäder i Latium, men detta, att man var en form av förbund, gjorde att även icke latinare lättare kom att kunna spela en roll i staten.

I det var Rom mycket nyskapande, och det är en av de viktigaste orsakerna till att Rom blev ett världsvälde.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 juni 2014, 19:30

Dag den vise skrev:Det jag undrar är nu om det finns något annat som kan förhindra romarna från att utnämnas till historiens mest okreativa civilisation?
Romersk betong.

Nämn en civilisation som inte inspirerats av föregångarna?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dag den vise » 23 juni 2014, 19:53

Dûrion Annûndil skrev:
Dag den vise skrev:Det jag undrar är nu om det finns något annat som kan förhindra romarna från att utnämnas till historiens mest okreativa civilisation?
Romersk betong.

Nämn en civilisation som inte inspirerats av föregångarna?
Jag kan nämna att precis när du skrev det där hade jag faktiskt kommit på just att det var romarna som uppfann betongen (gjord på vulkanaska) och tänkte lägga till detta i tråden , men då såg jag plötsligt att du redan hade nämnt det. Jag skulle nog säga att den klassiskt grekiska (som absolut inte får sammanblandas med minoerna och mykenarna/akajerna (de senare figuerar förvisso i Iliaden, men i övrigt knappast hade något kulturellt gemensamt med de doriska grekerna, utöver att de alla var indoeuropeer)), som var helt andra civilisationer) var en ganska intern skapelse med sitt bokstavsalfabet med vokaler(fenicierna, som uppfann bokstavsalfabetet, använde sig nämligen inte av vokaler) och med sin unika mytologi (eller jag tycker iallafall den grekiska mytologin helt klart skiljer sig från den babyloniska, egyptiska och feniciska med sina väldigt människolika gudar). Och visst, grekerna tog också upp en del kulturelement från de omgivande civilisationerna (så som matematiken, som de fick lära sig av egyptierna och babylonierna), men däremot hade de hela tiden fortfarande kvar en kärna av egen kultur, vilket romarna vad jag vet nästan helt saknade.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Amund » 23 juni 2014, 20:28

Den romerska rätten har ju stått sig länge kan man säga, ja hela den förvaltningsapparat som utgör grunden i moderna stater har ju sitt ursprung i det romerska riket, de mest betydande innovationerna i ett samhälle handlar ofta om det organisatoriska (enligt mig åtminstone). Inget samtida rike hade romarnas förmåga att mobilisera samhällets delar i något som vi idag kallar för ”det totala kriget”, när varje resurs mobiliseras trots motgångar och tas tillvara i statens kamp för att slutligen segra och lägga under sig nya länder och tillgångar. Denna för sin tid effektiva statsapparat lärde sig att försörja sina arméer med underhållstransporter långt borta från den Italiska halvön, och det krävde en logistik som knappast förekommit tidigare i historien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Romersk_r%C3%A4tt

Fast frågan är väl egentligen vem som har uppfunnit någonting överhuvudtaget? De flesta idéer och innovationer är ju en vidareutveckling från befintliga seder, bruk och tekniska lösningar, inte sällan kommer intrycken från främmande riken och folkslag. Man kanske uppfinner hjulet i ett samhälle, motorn i ett annat och det tredje samhället kombinerar dessa och uppfinner bilen.

En som jag uppfattat det lite unik sak med romarnas krigskonst är att de nästan alltid tog lärdom från besegrade arméer, annars är det vanligt att en segrare anser sig inget ha att lära men romarna både anammade och förbättrade andras metoder.

Fast kanske trådskaparen menar mer materiella och andliga ting? :)

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dag den vise » 23 juni 2014, 20:37

Amund skrev:Fast kanske trådskaparen menar mer materiella och andliga ting? :)
Nej, jag menar även det du skriver om, och jag tycker faktiskt att den romerska rätten verkar vara en ganska egenupfunnen romersk skapelse. Så jag kan nu iallafall fria romarna från anklagelsen om att de skulle vara okreativa åtmindstone på det juridiska området, som enligt mig är ett område som kräver lite kreativt tänkande.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2014, 21:28

Dag den vise skrev:Så jag kan nu iallafall fria romarna från anklagelsen om att de skulle vara okreativa åtmindstone på det juridiska området
De är säkert oerhört lättade. :roll:

De där andra folken du räknar upp, de som "egentligen" skulle ha uppfunnit gudar, akvedukter och så vidare, är vi helt spiksäkra på att de inte också "stal" dem från andra folk?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dag den vise » 23 juni 2014, 21:49

Hexmaster skrev:
De där andra folken du räknar upp, de som "egentligen" skulle ha uppfunnit gudar, akvedukter och så vidare, är vi helt spiksäkra på att de inte också "stal" dem från andra folk?
Helt säkra kan vi så klart inte vara, men romarna verkar även i medelhavsstandard varit extremt snabba med att byta bort sin kulturs kärna för saker som de tyckte såg bra ut från andra folks kulturer. De kostade till exempel inte på sig att ge sina gudar och hjältar egna historier vilket till exempel etruskerna gjorde (Hercle är till exempel både Tinias och Unis son, och är därmed till skillnad från grekernas Herakles inte till hälften människa, medans i den romerska versionen slaviskt följer den grekiska) så man kan därmed lugnt kalla romarna osjälvständiga på det religiösa området.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 juni 2014, 21:51

Dag den vise skrev: Det enda jag kan komma på som faktiskt romarna själva uppfann var kastspjutet pilum och de latinska bokstäverna (och därmed även de latinska siffrorna).
Var inte pilum något som Scipio Africanus införde efter spansk förebild? Och bokstäverna är ju inte direkt nyskapade i Rom utan har samma bakgrund som de flesta alfabet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Hans » 24 juni 2014, 11:03

Fast det är inte riktigt klart vad de uppfann och vad de utvecklade. http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_tech ... the_Romans

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Dag den vise » 24 juni 2014, 11:13

När jag såg att det var romarna som uppfann boken (codex) insåg jag att romarna visst var ett mycket uppfinningsrikt och kreativt folk. De är därmed friade från alla åtalspunkter utom den religiösa. Tråden är förövrigt sprungen ur min känsla av hur mycket etruskerna och grekernas insatser för Rom (som enligt mig var de som gjorde Rom till något som kunde avansera från en liten obetydlig by till ett imperium) har förtigits genom historien till förmån för den av romarna själva påkomna sagan om en by som av egen kraft växte till ett imperium.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Davian » 24 juni 2014, 12:05

Det mest kreativa som finns är ju att se på redan existerande företeelser och kunna ta in och applicera dem i sin egen vardag.
Jag skulle vilja vända på steken och säga att romarna är det mest kreativa av alla imperier vi har skådat. Mer eller mindre.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Gavrilo Princip » 24 juni 2014, 14:18

Var det inte romarna som uppfann katapulten, en kastmaskin för att kunna slunga iväg stenar (och förmodligen även eld) innanför fiendens stadsmurar bl.a.?
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 24 gånger.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vad kom egentligen romarna på själva?

Inlägg av Gavrilo Princip » 24 juni 2014, 14:27


Skriv svar