Senaste beställningen från SMB

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 26 september 2014, 22:26

Beställde Det sovjetiska hotet + Sovjetisk pansarattack - det tredje världskrig man halvt om halvt förväntade sig skulle bryta ut på 80-talet blev ju inte av, men tänkbara scenarion är alltid intressanta. Jag är lite nyfiken på Dagbok från Östfronten, men väntar nog tills den kommer i pocket. Kollade lite omdömen om den på Amazon. Det var ett par läsare som ifrågasatte om den var äkta, men jag läste ett utdrag ur den där några stupade kamrater nämndes, och den uppgiften stämde med Volksbunds rullor. Knivbajonetten (fast var är fästet för geväret?) var lite intressant, men jag har en hel hög knivar, dolkar och bajonetter, så jag står över.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av tyskaorden » 27 september 2014, 11:55

"Pansarattack mot Västeuropa" verkar ju vara en översättning av Ospreys Elite 26 - Tank War Central Front NATO vs. Warsaw Pact av Steven J. Zaloga.

Bild

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5044
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 27 september 2014, 14:56

Konigsberg skrev:En del intressanta böcker i detta nummer. Blir att beställla Hans Roths ¨Dagbok från Östfronten - En tysk soldats liv och död¨ . Förmånsböckerna (Det sovjetiska hotet mot Sverige och Pansarattack mot Västeuropa) låter också intressant men måste nog prioritera bort dem.

Vad tror ni om den finska bajonetten?
Beställt böckerna du nämner: ¨Dagbok från Östfronten - En tysk soldats liv och död¨ plus Förmånsböckerna "Det sovjetiska hotet mot Sverige och Pansarattack mot Västeuropa". Sedan så var jag sugen på "Om kriget kommer" av L. Rosander & P. Olgarsson som handlar om civilförsvaret under kalla kriget, men nej, man måste alltid prioritera. Beställning blev det däremot på Ulf Eliasson's "I försvarets intresse" Säkerhetspolisens övervakning och registrering av ytterlighetspartier 1917 - 1945.
Bajonetten går bort, det räcker med att jag samlar på böcker. Och så ett slag under bältet, när man loggar in har de en bok om ryska armen i Afghanistan, så det blev köp där också.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 27 september 2014, 15:12

Verkar stämma. Zaloga skriver ju mycket för Osprey. Originalet kom 1989, så frågan är om det skett någon uppdatering med tanke på att källmaterial blivit mer tillgängligt efter Sovjets fall.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Lasse O » 27 september 2014, 16:01

Amund skrev: Texten är nästan löjeväckande. Man förleds nästan tro att det var den där kniven som stoppade ryssarna och som sänkte Ivans självförtroende till den grad att Röda Armén slutligen drevs till förhandlingar med detta bajonettförsedda krigarfolk. :D
Fast nu har jag säkert stött mig med någon forumkamrat. :(
Puukkopistin M/1919 var nog inte så vanlig inom den finska armén att den bidrog till de finska framgångarna :)
En annan sak som jag reagerade på i SMB:s artikel var påståendet att Skyddskåristerna (Hemvärnsmännen) var så fruktade i strid att organisationen förbjöds efter kriget. I själva verket var det flera finska organisationer som förbjöds efter kriget, bl a Lotta Svärdrörelsen, under föregivande att de var "fascistiska".

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Amund » 27 september 2014, 18:41

Lasse Odrup skrev:
Amund skrev: Texten är nästan löjeväckande. Man förleds nästan tro att det var den där kniven som stoppade ryssarna och som sänkte Ivans självförtroende till den grad att Röda Armén slutligen drevs till förhandlingar med detta bajonettförsedda krigarfolk. :D
Fast nu har jag säkert stött mig med någon forumkamrat. :(
Puukkopistin M/1919 var nog inte så vanlig inom den finska armén att den bidrog till de finska framgångarna :)
En annan sak som jag reagerade på i SMB:s artikel var påståendet att Skyddskåristerna (Hemvärnsmännen) var så fruktade i strid att organisationen förbjöds efter kriget. I själva verket var det flera finska organisationer som förbjöds efter kriget, bl a Lotta Svärdrörelsen, under föregivande att de var "fascistiska".
Tack Lasse! :) Jag överdrev nog en del men här är några citat från artikeln eller försäljningssida kanske man kan kalla det:
Puukkopistin kom att bli Röda arméns skräck under Finska vinterkriget.
:D

Vidare kan man läsa att pga. bristen på artillerigranater och ammunition till Soumi-K-pistarna var man tvungen att lita till
de medel som stod till buds, och ett av dessa var puukkopistin – den finska bajonettkniven
.

Ja nu sitter inte jag med någon sakkunskap men det låter lite väl svulstigt kan jag tycka.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av JohnT » 27 september 2014, 21:12

B Hellqvist skrev:Verkar stämma. Zaloga skriver ju mycket för Osprey. Originalet kom 1989, så frågan är om det skett någon uppdatering med tanke på att källmaterial blivit mer tillgängligt efter Sovjets fall.
Tack för infon, har nu avbeställt den.



Amund skrev:
Lasse Odrup skrev:
Vidare kan man läsa att pga. bristen på artillerigranater och ammunition till Soumi-K-pistarna var man tvungen att lita till
de medel som stod till buds, och ett av dessa var puukkopistin – den finska bajonettkniven
.

Ja nu sitter inte jag med någon sakkunskap men det låter lite väl svulstigt kan jag tycka.
Ja eftersom FInland producerade ungefär lika mycket 9x19 ammunition som man förbrukade,
när kriget var slut hade man minskat lagren med 10%
...


Och sedan fanns det en artikel om hur den Store Chefen åkte till USA och hittade massa glömda dokument i amerikanska arkiv, som var "den hittils okända sanningen om den svenska militära beredskapen".

Det ska resultera i två böcker, en Von Uthmanns bedömningar om Sveriges försvar
och von Falkenhorst "debriefing" för de allierade rörande Weserübung och hans tid i Norge.

Von Uthmanns arkiv har används av andra forskare, men det låter i alla fall intressant,

Nu kan jag ju inte utifrån det som skrevs i pennan& svärdet vara säker på att det är samma dokument, men i Beredskapsverket på krigsarkivet finns en kopia av von Falkenhorst egna beskrivnig av Weserübung mm...


men varför går inte SMB in i fantasybranchen, de verkar i alla fall ha författare med mycket kreativitet.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 8 oktober 2014, 03:06

Fick svar från SMB om huruvida boken var bearbetad:
Ja, den är bearbetad.
Det är Steve Zalogas text (Tank War) fram till sida 118 med mindre justeringar därefter är Rickard O. Lindström och Carl-Gustaf Svantesson som skriver om Stridsvagnsutveckling från T-54 till T-90. Och 14 nya kartor baserade på bland annat Kriegsschauplatz Deutschland.
Så med andra ord är det inte bara en översättning rakt av.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5044
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 12 oktober 2014, 22:36

I senaste Pennan & Svärdet:
! sin nya bok Hakkorset och halvmånen skildrar Niclas Sennerteg de forna nazister som i Egypten fick såväl en fristad som möjligheter att arbeta inom skilda delar av militären.
Sennerteg uppskattar att ungefär 700-800 individer – ”krigsförbrytare, arbetslösa officerare” samt ”forskare och ingenjörer från de Hitlertyska rustningsindustrierna” – var verksamma i Egypten....
http://www.bt.se/kulturnoje/bocker/bedr ... 443556).gm
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av tryggve » 18 november 2014, 14:57

Hm, såg nu att det senaste bokpaketet ska innehålla manschettknappar. Önskar verkligen att jag kommit ihåg att avbeställa, jag irriterar mig faktiskt något oerhört på att skickar med sådant bjäfs....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 18 november 2014, 19:32

Säg som det är: antingen saknar du lämplig skjorta, eller så saknar du yttre stil! ;)

Jag beställde inget i den senaste vändan, då inget riktigt fångade mitt intresse. Lika så gott det, då jag har en hel hög böcker att läsa.

På tal om SMB:s klädesplagg, så kan jag verkligen rekommendera "officersstrumpan". De kostar lika mycket som motsvarande strumpor på t.ex. Dressman eller KappAhl, men kvaliteten är märkbart bättre. Inget av de par jag har har blivit sladdriga eller fått hål. Något ljusare efter alla tvättar, men definitivt bra kvalitet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av tryggve » 20 november 2014, 15:07

B Hellqvist skrev:Säg som det är: antingen saknar du lämplig skjorta, eller så saknar du yttre stil! ;)
Det erkänner jag gärna (att jag saknar stil). Frågan är väl om knappar med tre kronor på verkligen är ett exempel på god yttre stil dock. Tycker mest att de ser kitschiga ut, men om jag saknar stil så... :-)
B Hellqvist skrev: Jag beställde inget i den senaste vändan, då inget riktigt fångade mitt intresse. Lika så gott det, då jag har en hel hög böcker att läsa.

På tal om SMB:s klädesplagg, så kan jag verkligen rekommendera "officersstrumpan". De kostar lika mycket som motsvarande strumpor på t.ex. Dressman eller KappAhl, men kvaliteten är märkbart bättre. Inget av de par jag har har blivit sladdriga eller fått hål. Något ljusare efter alla tvättar, men definitivt bra kvalitet.
Strumpor vore i alla fall mer användbart.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5044
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 20 november 2014, 16:17

Mycke intressant i senaste Pennan & Svärdet (Jul 2014):

SMB's Förmånsboken(böcker): Tyska fallskärmstrupper 1939 - 1945/Vi var fallskärmsjägare
Nautiska klubben: Svenska jagare av Lars Carlblom
Skärgårdsflottan av Hans Norman
Slaget om England av Christer Bergström
Midsommarkrisen 1941 av Erik Carlsson
Premieerbjudande: Sarajevo av J-G Isberg, P Fredriksson, J Söderberg
DVD Slaget om Normandie 1944

Det blir till att prioritera :|
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 20 november 2014, 16:24

Battler skrev:Mycke intressant i senaste Pennan & Svärdet (Jul 2014):

SMB's Förmånsboken(böcker): Tyska fallskärmstrupper 1939 - 1945/Vi var fallskärmsjägare
Nautiska klubben: Svenska jagare av Lars Carlblom
Skärgårdsflottan av Hans Norman
Slaget om England av Christer Bergström
Midsommarkrisen 1941 av Erik Carlsson
Premieerbjudande: Sarajevo av J-G Isberg, P Fredriksson, J Söderberg
DVD Slaget om Normandie 1944

Det blir till att prioritera :|

Hittade dessa 2 böckerna via google och vad låg priserna på SMB ??

http://www.adlibris.com/se/bok/svenska- ... 9186597788 199kr (förmodligen utan frakt)

http://www.logistikteamet.se/vaktelforl ... om_England 475 kr ink frakt

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 20 november 2014, 16:30

"Slaget om England" har jag redan - hade förbeställt den direkt från Christer, och fick den signerad, hemskickad och till specialpris. :)

Skriv svar