Var Dali verkligen francoist?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av Dag den vise » 25 december 2013, 22:30

En av mina absoluta favoriter bland de moderna konstnärerna är Salvador Dali. Dock har jag stött på ett rykte om honom som jag har svårt att avgöra om det är sant eller ej. Var verkligen Salvador Dali francoanhängare? Detta står bland annat i den engelska wikipediaartikeln om honom och denna guardianartikel http://www.theguardian.com/artanddesign ... vador-dali (fast då guardian likt aftonbladet är en utpräglad vänstertidning ska jag kanske inte lita på den :) ) .

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av Davian » 29 december 2013, 18:11

Vad har en tidnings profil för någon innebörd i det här fallet?
Och vidare: Aftonbladet och the Guardian är ungefär lika vänster som du. :)

Men hur som helst blev jag med intrsserad och jag har läst runt lite. Enligt en källa definierade Dali sig själv som anarko-monarkist. Han blev utkastad från sin surrealist-grupp på 30-talet för han inte var Marxist och motståndare till Franco.

Enligt de källor jag läst runt var nog Dali relativt opolitisk. Ingen uttalat stöd för någon hit eller dit. lite som många stora kända idrottare är idag. Dali såg sig först och främst som surrealist och därmed är det svårt att veta huruvida hans verk han målade till Franco är äkta hyllningar eller ironiska.

Jag tror han var som folk är mest; man stödjer den som har makten och skänker stabilitet till ett land.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av Marcus » 29 december 2013, 20:13

Låt mig bara inflika att diskussioner om tidningars nutida politiska profil inte är ett ämne för detta forum.

/Marcus

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av dc » 30 december 2013, 20:01

Skulle det spela någon roll egentligen? Det finns ganska många inom kändiseliten med ganska bisarra politiska åsikter. Sådana som hyllar diktatorer som får Franco att framstå som en mysfarbror.

Skulle det göra Dali sämre konstnär om han aktivt hade stött ett politiskt system?
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av Dag den vise » 30 december 2013, 20:20

dc skrev:
Skulle det göra Dali sämre konstnär om han aktivt hade stött ett politiskt system?
Det tycker inte jag personligen, men vad jag vill veta är om ryktet är sant eller ett försök från någon av hans ovänner att svartmåla honom. För jag vet att det finns folk som skulle bry sig mycket om det var sant (bland annat ska en filmatisering av Frank Herberts Dune, där Dali skulle spela en viktig roll, ha blivit inställd på grund av detta rykte).

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av kblomster » 31 december 2013, 00:22

När det gäller just Dalí så tror jag det är väldigt svårt att veta vad karln egentligen tyckte, med tanke på hur långt han drev sin surrealistiska personlighet. Det är dock ett faktum att han till skillnad från vissa andra spanska konstnärer fortsatte att leva och verka i Spanien under Franco-tiden, vilket i alla fall antyder att han inte aktivt tog avstånd från Franco. Dock bör man nog inte dra några större växlar på detta, det är mycket möjligt att han helt enkelt inte brydde sig.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Var Dali verkligen francoist?

Inlägg av LasseMaja » 31 december 2013, 20:37

Det känns som om hela den här frågeställningen endast är relevant om man är väldigt politiskt influerad av nån sorts ideologi. Jag tycker att exempelvis en tråd om "surrealismen" som sådan vore 10:ggr mer intressant än detta! Kan någon berätta om detta? Redaktionen uppskattar sådant.

Skriv svar