Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av varjag » 24 november 2013, 12:58

Även jag vill tacka för en hyperintressant reseskildring.

Majoriteten, av de talrika iranier - som väljer den riskfyllda vägen till fjärran Australien som s.k. ''flyktingar'' - och mest tycks ha tillhört ngn sorts medelklass (= har råd betala människosmugglarna) - förklarar alla att ''det inte finns ngn framtid i Iran''.
Arbetslöshet, barnens skolning, barnens möjlighet till ett värdigare liv etc. etc......

Så Kallade - flyktingar - måste ju väva en fasansfull terror/fattigdom/eländes-bakgrund som motiv till deras exil...

Men jag hittar inget i din intressanta berättelse som pekar mot detta - ?

Amplifiera gärna.....Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 24 november 2013, 15:52

Först, tack för de vänliga orden - uppskattas naturligtvis speciellt när en sådan eminent historieberättare som varjag yttrar dem :D !

Vad beträffar en "fasansfull terror/fattigdom/eländes-bakgrund" som grund till att människor flydde från Iran så kan man nog bara acceptera att det var just det...för dem, då, när beslutet fattades att lämna landet.

Även jag har kommit i kontakt med iraner som på åttio-talet efter en del kringelikrokar hamnade i Schweiz. Medelklass stämmer oftast, två som jag har god kontakt med stod emellertid en hel del över detta skikt - en påstår, och jag tvivlar inte på att det stämmer, att hans familj ägde just den villan som nu är den Schweiziska ambassaden i Iran...!

Men din fråga var mer om vi såg eller upplevde något av "eländes-bakgrunden"...?

Ärligt talat, nej.

Sammanlagt såg vi en enda man - eller kvinna - som verkade tigga, i Teheran, men inte ens där är vi säkra. Förutom i iranska Kurdistan väldigt lite militär-presens - inga upplevda makeup- och huvudbonadskontroller, även om mängder av de kvinnor som vi såg enligt landets Sharia sprängde den ramen med råge! Heller ingen brist på mat som vi såg, marknaderna och affärerna med fyllda regaler.

Som jag tidigare skrev var och är den politiska/religiösa bakgrunden i Iran oss så fullkomligt bekant som det kan vara för en "utlänning". Desto mer sökte vi naturligtvis med blickar och samtal finna ut om hur det egentligen ser ut och står till idag. Helt otillfredställda borgare träffade vi bara ett par - jag kan hänvisa till de unga studenterna i Yazd och filmmuseet i Teheran. De var heligt förbannade över censur och begränsade möjligheter att "gå sin egen väg".

Men de flesta - av de som överhuvudtaget yttrade sig, och det var förvånansvärt många - hoppades i samtal på att sanktionerna skulle försvinna, att president Rohani skulle kunna klara av den framtida spagaten mellan hardliners och reformprogram, att man äntligen kunde upphöra att se dem som araber, att bensinen var oändligt för dyr, ja, de kverulerade egentligen som helt vanligt folk :roll: ...

Vi var naturligtvis inte överallt, men de som har läst reseskildringen, förstår nog att vi inte "skydde" vissa ställen utan att vi kuskade omkring så som det föll sig, spektakulärt turistiskt men också precis dess motsats. I de östra delarna var vi av tidsskäl inte (Ramadan började ett par dagar efter det vi lämnat Iran...), där de inte så väl sedda flyktingarna från Afghanistan framför allt uppehåller sig - där är det enligt utsago riktigt fattigt.

Jag är gärna en resande gesäll - många "eländiga“ länder har jag besökt. Med alla förbehåll (se ovan), vill jag påstå att Iran hör enligt min mening inte dit...

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 24 november 2013, 16:21

Jag inbillar mig att han med det trevliga namnet begriper att jag står främst i hyllarkören :wink:

Det finns en lite risk att vi glider in på politik och det vore trist att få denna tråd låst, möjligtvis skulle vi kunna starta en tråd om 'Iran, dagen situation och anledningarna därtill' men som min namne redan sagt är Iran inget land med bara beduiner och bergsklaner som bedriver opiumodling. Perserna är ofta välutbildaded och många helt vanliga stadsbor som gärna svänger en bägare i goda vänners lag (under mina dussinet dagar där gick inte en enda utan att jag blev bjuden hembränd grappa, oftast riktigt god ibland gränsande till drickbar - jag var lite diskret om det tidigare men idag borde det väl vara preskiberat) som gärna vill tillbaka till ett Iran före 79.

Hursomhelst vi uppskattar verkligen ditt jobb med denna tråden, tro mig, jag vet vilken möda du lagt ner. Men dessutom är det en form att föra en sorts dagbok, jag har själv utnyttjat mina egna restrådar här när jag har velat beskriva mina resor för andra.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av varjag » 25 november 2013, 10:51

Stort tack sveahk för ett illuminerande, och erfarenhetsspeglat svar på min undran.
I din helt fantastiska tråd med rikligt bildmaterial har jag fascinerats av hur l i t e jag egentligen vet om det iranska samhället.

Dina bilder av t.ex - av ''vågat dammode'' öppnade mina ögon för ngt jag inte trodde existerade.
Även man gissar dessa stasser enbart är för ''inomhus bruk'' och tillika i mycket privata sessioner......
Innan - damerna sveps in i body-bags för att gå ut på stan.... :)

En konstig erfarenhet jag - har av iranier, är någon sorts tvekan..skam..(?) - för att erkänna sin nationaitet :?
D.v.s. i förskingringen bortom fosterlandet.

I flera år, hade jag en granne med engelsk fru och därtill akademiker och föreläsare i mekanik på det lokala universitetet.

Han partajade, söp och rökte som den värsta varjag. Men hans bakgrund flöts alltid över i lummiga ordalag även om Indien
ngn gång nämndes....och religion tog han lätt på. Detta till trots - tog det 5-6 år innan jag fick klart för mig - och andra grannar att han var iranier 8O

LIknande fall har jag mött många iranier som vi flyktigare kontakter aldrig velat i klarspråk erkänna sin nationalitet...... :roll:

Senast - i augusti i år, då en sjuksköterska av ''Mellanösterntyp'' med okänd accent,skulle dra lite varjagblod för diverse analyser
- frågade jag henne direkt - ''wherefrom do U come???''

Svaret dröjde.....och dröjde....

I am from Persia :lol:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 26 november 2013, 10:54

Liknande upplevelse:

En bar i grannskapet(Schweiz) som frekventeras av undertecknad sedan mer än femton år - öl och snaps inmundigas, ofta i sällskap med barägaren. Kul kille med schwyzer-duetsch accent som en inföding. Nu - för två månader sedan berättade jag om Iran-besöket..."Jamen, herregud, jag kommer ju från Iran!!!"

...och så vällde bara hela historien om hans barn- och ungdom i Teheran fram - för övrigt hans familj som ägde villan som den iranska revolutionen generöst överlämnade till den schweiziska staten...!

Vänligen

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av varjag » 26 november 2013, 11:11

Tack sveahk glad jag inte är ngn Robinson Crusoe..... :)

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av CvD » 26 november 2013, 15:56

varjag skrev:Tack sveahk glad jag inte är ngn Robinson Crusoe..... :)

Varjag
Säger han som antagligen bor längst bort från Sverige på forumet. ;), och flaxat runt jordklotet på dess alla hav!

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 26 november 2013, 17:34

CvD skrev:
Säger han som antaglien bort längst bort från Sverige på forumet. ;)

/CvD
Fanns det inte någon funktion här där man kunde se på en karta var folk kom ifrån eller var det någon annanstans jag sett det?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 29 november 2013, 16:34

För de som inte sett den - här en Obama-video à la persienne, producerad av den iranska dokumentär-filmaren Hossein Dehbashi...

http://www.youtube.com/watch?v=nAe2r8gOIa8

...som också har fått Rouhanis bifall. Jag kan nog föreställa mig att ett par hardliners får lite spader. Khomeini var inte precis en musikälskare, men hans stämma finns med här. Dessutom språkavsnitt från den iranska minoritetsbefolkningen, bl.a. kurdiska och azari...och inte minst viktigt, kvinnor som här quasi uppträder inför ett blandat publikum.

En video som nog knappast kommer att sändas på den iranska statssändaren - men som ändå visar det som vi upplevde under Iran-resan - inte de stora revolutionära orden gäller här utan snarare en försiktigt infiltrerande väg till - förändring...

Vi får väl se hur det går...

Hans K

(...och nej, det där med att sätta in Youtube-bilder här - herrejösses :oops: ...)

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av wiwawo » 29 november 2013, 16:37

sveahk skrev:För de som inte sett den - här en Obama-video à la persienne, producerad av den iranska dokumentär-filmaren Hossein Dehbashi...



...som också har fått Rouhanis bifall. Jag kan nog föreställa mig att ett par hardliners får lite spader. Khomeini var inte precis en musikälskare, men hans stämma finns med här. Dessutom språkavsnitt från den iranska minoritetsbefolkningen, bl.a. kurdiska och azari...och inte minst viktigt, kvinnor som här quasi uppträder inför ett blandat publikum.

En video som nog knappast kommer att sändas på den iranska statssändaren - men som ändå visar det som vi upplevde under Iran-resan - inte de stora revolutionära orden gäller här utan snarare en försiktigt infiltrerande väg till - förändring...

Vi får väl se hur det går...

Hans K

(...och nej, det där med att sätta in Youtube-bilder här - herrejösses :oops: ...)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 29 november 2013, 16:51

Tusen tack wiwawo :D - en dag mästrar jag det, you'll be surprised :o ...!

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 2 december 2013, 16:05

Jag har redan förklarat i för andra i Vad lyssnar du på-tråden. Återanvändes här:

1) Gå till youtube
2) Skriv Iran's President Hassan Rouhani in music video Full ( English Sub ) i sökfältet och sök
3) Tryck på den första videon, kopiera url'en http://www.youtube.com/watch?v=nAe2r8gOIa8
4) Gå till skalman
5) Skriv ditt inlägg
6) Klistra och märk länken http://www.youtube.com/watch?v=nAe2r8gOIa8(det skall inte vara en massa konstigheter i länken du postar typ watch?feature=player_detailpage&v=FDw3CyOmj20 och det skall inte vara https)
7) Klicka på youtube knappen längst upp till höger (bland knapparna för fetstil, kursivt etc.)
8) Klicka på skicka



MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 3 december 2013, 11:19

Naturligtvis också ett stort tack Hans för dina bemödanden att skänka den okunnige kunskap...!

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 11 december 2013, 17:59

Var nyligen i Malmö och besökte där det förnämliga Stadsbiblioteket. Där hänger en tavla med ett citat av en knappt tusenårig persisk diktare...som jag tycker passar utmärkt i denna tråden :D ! Man kan utan vidare säga "Det var en gång...".
IMG_0463-3.jpg

Vissa liknelser med en svensk diktare som levde 700 år senare får man gärna dra :P

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av varjag » 11 december 2013, 23:01

:lol: :lol: :lol:

Tack sveahk för Dagens Goda Skratt !

Omar Khayyam låter som en trevlig kille......Men gissar att ngn liknande tavla med farsi-text knappast återfinns i Iran :roll:

Varjag

Skriv svar