Smeknamn på militär utrustning

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av kblomster » 21 augusti 2012, 23:20

Jag gillar lustiga namn och tillhörande anekdoter, så jag tänkte våga mig på att fråga om etablerade men icke officiella namn på diverse militär utrustning. En del mer välkända namn och tillhörande mer eller mindre självklara förklaringar till dem känner man ju till, t.ex. terrängbil 903 "valpen" (kallades även 11/13-bilarna för "valpar"?) och enmansköket "snuskburken", men mycket längre än så har jag inte kommit, för ung för att ha gjort värnplikten som jag är.

Pansarvärnspjäs 1110 har jag här på forumet läst mig till att den kallades "huggpipan", men varför kan jag inte begripa. Vad är en huggpipa?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2012, 00:40

När jag gjorde lumpen (I12 1986-87) kallade vi tgb 11, 13 och 20 för "11-bil", "13-bil" och "20-bil". Om man talade om tgb 11, kunde man referera till den som "elvan" ("Ta och ställ elvan på FAP:en"), och vi kallade 20-bilen för "grisbilen" (kreaturstransportör).

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av kblomster » 22 augusti 2012, 01:10

B Hellqvist skrev:När jag gjorde lumpen (I12 1986-87) kallade vi tgb 11, 13 och 20 för "11-bil", "13-bil" och "20-bil". Om man talade om tgb 11, kunde man referera till den som "elvan" ("Ta och ställ elvan på FAP:en"), och vi kallade 20-bilen för "grisbilen" (kreaturstransportör).
Det där med 11-bil osv har jag hört talas om ja, men "grisbilen" var nytt. Man tackar! :)
Bandvagn 308 påstås (enl Wikipedia) i dagligt tal kallas Skalman (passande nog!), men hur var det med den oskyddade föregångaren Bv 206, hette den nåt särskilt? Hur var det med Pbv 302? För att inte tala om fordon med otympliga namn som t.ex. pansarvärnsrobotbandvagn 551...

Något OT: vad är en FAP? P:et lär väl rimligtvis stå för "plats", men resten går jag bet på.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Johan Elisson » 22 augusti 2012, 01:37

kblomster skrev:Något OT: vad är en FAP? P:et lär väl rimligtvis stå för "plats", men resten går jag bet på.
Fordonsavlämningsplats.

Ett par skämtsamma "smeknamn" är:
LTAC (Lätt terränggående attackcykel) - militärcykel.
KLAS (Kort lätt attackspade) - spade.

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2012, 06:36

kblomster skrev: För att inte tala om fordon med otympliga namn som t.ex. pansarvärnsrobotbandvagn 551...

Något OT: vad är en FAP? P:et lär väl rimligtvis stå för "plats", men resten går jag bet på.
Pvrb 551 gick under epitetet "den hasande hämnaren" med hänvisning till låg fart och svag motor.

FAP= Fordonsavlämningsplats d.v.s. den plats där man växlade transportsätt.
EDIT: Såg att det var beskrivet tidigare.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2012, 06:38

Grisbilen kallades även nskkomps trosstropps lilla VW-lastbil.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2012, 08:25

Yllemössan kallas väl Olles bror.

Vaktbrickan för dagbefälet kallade vi i Skövde för skruv.

Nyinryckta kallade vi för strålar och de med mindre än 90 dagar kvar för bassar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2012, 08:31

Meniga har jag hört kallas "F-skallar" och "F-bollar" (efter kategori menig F). De gamla träskidorna kallades "vita blixten", medan cykeln kallades "gröna faran" (eller TTgAC = tung terränggående attackcykel).

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Der Löwe » 22 augusti 2012, 09:03

Den gröna termosen var inte okrossbar och kallades därför för "maraccas". Vita blixten kompleterades i viss teräng med bruna skidor med stålkant, "bruna bromsen". Matkonserven vita bönor med korv kallades för "död mans hand" eller "likfingrar" eftersom de bleka korvarna låg på rad bredvid varandra i en rödaktig bönsås. Lite OT men när jag gjorde lumpen kallades Gagnef kompani klyktattare pga vårt sockenmärke, Gustavs kompani "ding dong" kompaniet pga klockan på sockenmärket. Orsa kompani kallades tydligen brödgänget pga sockenmärket, de var inte aktiva mitt utbildningår. Ett tag kallade vi på kanonluftvärn Rb 70 för lv torped efter att en robot klickat, hamnat i vattnet där banmotorn startade och den flög iväg, häxpipa var ett annat öknamn. Belysningsradar för Rb 77 kallades Musse Pigg pga de två stora sändar och motagar antennerna.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 augusti 2012, 09:11

Kul tråd - den här listan kan nog bli hur lång som helst, och det finns en hel del "dialektala" variationer där samma pryl/företeelse har olika namn på olika förband och under olika generationer. En del uttryck upplevde jag var "inarbetade" sedan gammalt och andra levde kanske bara under ett utbildningsår.

Transportutrymmet bak i Pbv 302 kallades av befälen för "bollhavet", vagnen kallades även av elaka tungor för "köttbuss" eller "pansartaxi".

Universalverktyget till att öppna luckor, kolla olja mm på Strv 103 kallades för "klant" - kan inte svara på varför

Ammunition av lite grövre kaliber, typ 9 cm och uppåt kallas "bumpa"

Teknisk officer (undertecknad) eller mekaniker kallades av truppbefälen för "smörjtroll"

Längre tillbaka i tiden fanns bland teknikerna graden "Bate", "Ate" och "Fate" - som helt enkelt kom sig av blivande armetekniker, armetekniker och förste armetekniker

Kan nog göra listan längre, men jag måste fundera lite på om det är förenligt med FM värdegrund...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Dalmas » 22 augusti 2012, 10:02

Fältapa- tfn m/37
Kabeltattare - soldat som lägger tfntråd.
Tatta kabel - lägga tfntråd.
Befälsfältmössa - tidigt tillverkade fältmössa m/59, med lite kortare skärm och lägre kulle. Lättstukade. Sågs ofta på spänniga fänrikar. Enligt rykten på T3 fanns det en särskild låda med sådana som yoff fick välja ur. :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Wedman » 22 augusti 2012, 10:28

Dalmas skrev:Befälsfältmössa - tidigt tillverkade fältmössa m/59, med lite kortare skärm och lägre kulle. Lättstukade. Sågs ofta på spänniga fänrikar. Enligt rykten på T3 fanns det en särskild låda med sådana som yoff fick välja ur. :)
Har även setts på spänniga stabsassistenter :milsmile:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2012, 10:47

Pälsmössan som aldrig kallades något annat än björnf***a.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 augusti 2012, 12:21

Suggan - Volvoradiobil.
Ringhals 4 - En Sugga full med batterier som användes som starthjälp vintertid på S3

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Smeknamn på militär utrustning

Inlägg av millgard » 22 augusti 2012, 12:35

Förstärkningströja M59 "OLLE"
Stickad mössa dito M59 "OLLES BRORSA" (aldrig "Olles bror")
Grenslejfen Vapenrock M59 "BÄVERSVANSEN"
Pälsmössa (Samt fodrad keps M59 med öronlappar) "BJÖRNF***A"
Stålhjälm "MÖSSA" (Användes allmänt, både i ramsor BÖSSA-MÖSSA-MASK och "Var har du mössan, Nilsson?"
Konservburk korv & vita bönor "DÖD MANS HAND"
Matkärl "SNUSKBURK"
MC-Ordonnanser nämndes "MCORD", uttalades alltid "mackård", "mackårderna"
TGB 957 "MYRSLOK"



MI-24 "DET SISTA NI SER" ;)
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 22 gånger.

Skriv svar