Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Stighult
Medlem
Inlägg: 2269
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 22 jan 2019 12:28

currahee skrev:
22 jan 2019 12:16
Det jag söker inträffade 30 oktober 2008 och var slutet på något.


/ currahee
Femtiotrean skrev:
16 jan 2019 03:42


De sista två flygplanen som startade från Tempelhof startade den 30 oktober 2008 klockan 23.58 lokal tid, samtidigt på de parallella banorna 27 R och 27 L, var D-CDLH (typ Junker 52) och D-CXXX (typ DC-3). Det sista anropet från D-CDLH var "Delta Charlie Delta Lima Hotel, Auf Wiedersehen".

currahee
Medlem
Inlägg: 2219
Blev medlem: 08 jan 2004 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 22 jan 2019 13:26

Tydligen har Femtitrean redan haft svaret på frågan, så då får väl frågan gå till honom om det är OK för Stighult.

/ currahee

Stighult
Medlem
Inlägg: 2269
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 22 jan 2019 17:55

currahee skrev:
22 jan 2019 13:26
Tydligen har Femtitrean redan haft svaret på frågan, så då får väl frågan gå till honom om det är OK för Stighult.

/ currahee
Inga problem. :lol:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 3063
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 22 jan 2019 21:54

Nej, det går inte an! Currahee får lov att komma med en ny fråga!

currahee
Medlem
Inlägg: 2219
Blev medlem: 08 jan 2004 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 23 jan 2019 10:13

Då försöker jag med denna:
En bild från filmen ”En bro för mycket”, men något är väldigt fel på detta, vad?

/ currahee
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 3063
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 jan 2019 11:37

Jag hann tro att felet låg med "invasion stripes", men: "One month after D-Day, the stripes were ordered removed from planes' upper surfaces to make them more difficult to spot on the ground at forward bases in France."

Det borde kanske finnas en bokstav målad på stjärtfenan - men jag undrar om man kan anse det som ett väldigt fel?

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8857
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 jan 2019 12:08

Gulbrunt verkar fel, tror att även Arnhemplanen var olivgröna...
a-douglas-c47-dakota-of-d-day-fame-at-the-fantasy-of-flight-airfield-D8FNYE.jpg

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

currahee
Medlem
Inlägg: 2219
Blev medlem: 08 jan 2004 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 23 jan 2019 13:11

Visst är det färgen som är fel.
De skulle vara olivgröna. Misstaget upptäcktes samma dag som det skulle filmas och alla statister m.m. var på plats. Så det var bara att filma de felmålade flygplanen.

Frågan går till Sveahk.

/ currahee

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8857
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 jan 2019 15:13

Tack, och vi flyger in i nutiden...

Tre flygplatser att hitta namnen till...

ett.jpg
Ettan, svårt att landa.


två.jpg
Tvåan, den enda internationella.


tre.jpg
Trean, nybyggd på politiskt osäker mark.



Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6839
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 23 jan 2019 17:35

Satt och grubblade om trean - "Politiskt osäker mark"... Denna öde bygd måste höra hemma långt norrut från tempererade zoner, och dessutom har någon kostat på en ny och fin flygplats... Men vad finns det för politiskt osäkra områden i nordliga ödebygder - och det enda jag kom på till slut var Kurilerna som är så aktuellt - en googling på orden Airport samt Kurilerna gav en bild på flygplats därifrån..?

Ettan vet jag inte, gissar Alask..?

Tvåan (den internationella) placerar jag i ett väldigt bergigt land, så bergigt att man måste använda attraktiv mark vid havet/insjön till flygplatsområde. Och jag tror inte att det är en tropisk miljö. Är det Medelhavet gissar jag på forna Jugoslavien. I annat fall tror jag på en ö någonstans, kanske i Atlanten?

:?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5416
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 23 jan 2019 18:31

Ettan är Isafjörðurs flygplats högt uppe i nordvästligaste hörnet av Island, med staden Isafjörður på andra sidan vattnet. Där bodde jag en gång på en camping som låg rakt under anflygningen till banan - planen gjorde en intressant sväng för att klämma ner sig i dalgången. Var ganska nöjd att ha tagit bilen dit...

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6395
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 23 jan 2019 19:45

Jag kollade in den där flygplatsen på Kurilerna på Google maps. Mycket spännande. Startbanan ser ut att vara byggd av cementblock och den är - låt oss kalla det - ganska rak :?

https://www.google.se/maps/place/Аэропо ... 45.6813066

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8857
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 jan 2019 22:37

Sarvi skrev:
23 jan 2019 18:31
Ettan är Isafjörðurs flygplats högt uppe i nordvästligaste hörnet av Island, med staden Isafjörður på andra sidan vattnet. Där bodde jag en gång på en camping som låg rakt under anflygningen till banan - planen gjorde en intressant sväng för att klämma ner sig i dalgången. Var ganska nöjd att ha tagit bilen dit...
Absolut! Bra Sarvi! Man måste krångla sig in nära bergväggarna för att komma på rätt flygspår för den landningsbanan. Därtill inte alltid perfekt landningsväder. För närvarande är det bara Air Iceland Connect från Reykjavík som vågar sig på den turen.
Amund skrev:
23 jan 2019 17:35
Satt och grubblade om trean - "Politiskt osäker mark"... Denna öde bygd måste höra hemma långt norrut från tempererade zoner, och dessutom har någon kostat på en ny och fin flygplats... Men vad finns det för politiskt osäkra områden i nordliga ödebygder - och det enda jag kom på till slut var Kurilerna som är så aktuellt - en googling på orden Airport samt Kurilerna gav en bild på flygplats därifrån..?

Ettan vet jag inte, gissar Alask..?

Tvåan (den internationella) placerar jag i ett väldigt bergigt land, så bergigt att man måste använda attraktiv mark vid havet/insjön till flygplatsområde. Och jag tror inte att det är en tropisk miljö. Är det Medelhavet gissar jag på forna Jugoslavien. I annat fall tror jag på en ö någonstans, kanske i Atlanten?

:?
Markus Holst skrev:
23 jan 2019 19:45
Jag kollade in den där flygplatsen på Kurilerna på Google maps. Mycket spännande. Startbanan ser ut att vara byggd av cementblock och den är - låt oss kalla det - ganska rak :?

https://www.google.se/maps/place/Аэропо ... 45.6813066
Trean är mycket riktigt politiskt omstridda Kurilerna...men inte Mendelyevo, nej, en nyare flygplats - som säkert inte byggdes för att ta hand om de par turister som råkar förirra sig till världens ände...

Tvåan ja, fastland långt, långt söderut...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6395
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 23 jan 2019 23:10

Då gissar jag att trean är Iturup air port, så ny att den inte finns med på Google maps.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8857
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 24 jan 2019 09:31

Markus Holst skrev:
23 jan 2019 23:10
Då gissar jag att trean är Iturup air port, så ny att den inte finns med på Google maps.
Där satt den! 2014 byggdes den, en flygplats som "can connect Iturup to Khabarovsk, Vladivostok and Japan if necessary. It will also have a military use."...https://www.rbth.com/news/2014/09/22/ne ... 39991.html

Tvåan återstår - Sydamerika... :wink:

Hans K