Lyxkryssare på grund
-
- Medlem
Lyxkryssare på grund
Totalt fanns 4 234 personer ombord. Man kan kanske ställa frågan hur stora kryssningsfartyg, när det kommer till passagerarantalet, som skall tillåtas. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kapte ... 770479.svd
-
- Stödjande medlem
Re: Lyxkryssare på grund
Jag delar helt unmo300's uppfattning om farorna med den Elefantasis som grasserar inom kryssningsindustrin.
Det är uppenbart att i annat än absolut ideala förhållanden - är det omöjligt att evakuera 4000 passagerare på den tid som står tillbuds. Och än värre med ännu storre fartyg med 5000-7000 pax ombord
Ämnet var uppe i en annan tråd för ett par år sedan då jag påpekade brandrisken i dessa enorma skepp som vid en katastrof är fyllda med panikslagna människomassor. Som dessutom knappast förstår de eventuella order som ges - av besättningar som sällan talar ''ett kristet språk''......Elljuset tycks ha funkat off-and-on, men föreställ er vad som händer ombord om allt blir beckmörkt med en gång
Och efteråt kommer lögn- och mörkarvalsen igång -
För tusan - dom kolliderade ju med Italien - ett nog så märkbart hinder.
Men jag är övertygad om att elefantsjukan - inte kommer att regleras förrän en verklig katastrof drabbat ett av dessa fartyg. Det är inte en fråga om OM - bara NÄR och HUR!
Varjag
Det är uppenbart att i annat än absolut ideala förhållanden - är det omöjligt att evakuera 4000 passagerare på den tid som står tillbuds. Och än värre med ännu storre fartyg med 5000-7000 pax ombord

Ämnet var uppe i en annan tråd för ett par år sedan då jag påpekade brandrisken i dessa enorma skepp som vid en katastrof är fyllda med panikslagna människomassor. Som dessutom knappast förstår de eventuella order som ges - av besättningar som sällan talar ''ett kristet språk''......Elljuset tycks ha funkat off-and-on, men föreställ er vad som händer ombord om allt blir beckmörkt med en gång

Sandbankar, river inte upp några 30-metershål i fartygsskrov!!befann sig båten långt utanför sin rutt när det stötte emot något som kan ha varit en sandbank. Nu ska orsakerna till olyckan utredas
Men jag är övertygad om att elefantsjukan - inte kommer att regleras förrän en verklig katastrof drabbat ett av dessa fartyg. Det är inte en fråga om OM - bara NÄR och HUR!
Varjag
-
- Medlem
Är nyfiken på om dessa fula skapelser egentligen är sjövärdiga??
När man ser hur höga de är oh läser om djupgåendet....?
Borde där inte vara stora stabilitetsproblem med dessa skapelser?
De ser ju ut att kunna välta närsomhelst av minsta vindpust..
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
-
- Medlem
Vad har dessa kryssningar för målgrupp ? och varför är inte målgruppen mer säkerhetsmedvetna ?
-
- Medlem
Men.... befälhavaren sa att grundet inte var utsatt, du menar att de har glömt bort hela Italien!?varjag skrev:Jag delar helt unmo300's uppfattning om farorna med den Elefantasis som grasserar inom kryssningsindustrin.
Det är uppenbart att i annat än absolut ideala förhållanden - är det omöjligt att evakuera 4000 passagerare på den tid som står tillbuds. Och än värre med ännu storre fartyg med 5000-7000 pax ombord![]()
Ämnet var uppe i en annan tråd för ett par år sedan då jag påpekade brandrisken i dessa enorma skepp som vid en katastrof är fyllda med panikslagna människomassor. Som dessutom knappast förstår de eventuella order som ges - av besättningar som sällan talar ''ett kristet språk''......Elljuset tycks ha funkat off-and-on, men föreställ er vad som händer ombord om allt blir beckmörkt med en gång![]()
Sandbankar, river inte upp några 30-metershål i fartygsskrov!!befann sig båten långt utanför sin rutt när det stötte emot något som kan ha varit en sandbank. Nu ska orsakerna till olyckan utredas
Varjag

Det intressant är att kravet i SOLAS ställer upp att utrymning ska kunna ske på 30 minuter. Från det att livbåtslarmet ljuder till sista person lämnat fartyget. Testa det på 7000 personer.
Vad gäller stabilitet, mycket vatten i botten på fartyget, lättare material i överbyggnad. Lite enkelt principen för hur stabiliteten upprätthålls.
Var kan du läsa om vilken säkerhet som finns ombord på fartyg och hur kan du som icke kunnig privatperson skilja på säker/osäker?
-
- Medlem
Man kan se på en del bilder på Costa Concordia att det sticker ut en "vinge" ungefär mitt på fartyget i längsled, den ser ut att sitta långt ner mot botten. Tyvärr kunde jag inte hitta någon riktigt bra bild nu, men på någon filmsnutt i nyhetsprogrammen syntes en "slits" bakom vingen som jag antar är till för att fälla in "vingen". Jag misstänker att detta är något som ska stabilisera fartyget, men det kanske någon av våra sjöbjörnar kan bekräfta?gostap skrev:Är nyfiken på om dessa fula skapelser egentligen är sjövärdiga??
--
Jörgen
Jörgen
-
- Medlem
Ori skrev: Man kan se på en del bilder på Costa Concordia att det sticker ut en "vinge" ungefär mitt på fartyget i längsled, den ser ut att sitta långt ner mot botten. Tyvärr kunde jag inte hitta någon riktigt bra bild nu, men på någon filmsnutt i nyhetsprogrammen syntes en "slits" bakom vingen som jag antar är till för att fälla in "vingen". Jag misstänker att detta är något som ska stabilisera fartyget, men det kanske någon av våra sjöbjörnar kan bekräfta?
från http://en.wikipedia.org/wiki/Stabilizer_%28ship%29
-
- Stödjande medlem
Vad farao annat kan han säga? I sin situation.... han har förlorat sitt fartyg, han är arresterad för ''vållande till annans död'', han har enligt samstämmiga vittnesmål lämnat sitt fartyg - innan - alla passagerarna hade satts i säkerhet.Men.... befälhavaren sa att grundet inte var utsatt
HAN, var ytterst - ansvarig för fartygets, passagerarnas och besättningens väl.
Han - ligger ytterst risigt till! Om han någonsin igen lyckas få ett befäl - lär det bli på en fiskebåt ''under annat namn''...

''vingen'' en eller ett par på varje sida - är en infällbar stabilisator, ett skevroder helt enkelt - som modererar fartygets rullning i sidoled. Har funnits på passagerarfartyg i 50 år eller mera och avser att motverka sjögångens rullning - så att alla cocktails och grogglas står stadigt på borden - och att inte revyartisterna på Stora Scenen tar felsteg i uppträdandena...en "slits" bakom vingen
Jag har precis samma tankar gostap!Är nyfiken på om dessa fula skapelser egentligen är sjövärdiga??
Kryssningsindustrin tycks dela våra farhågor, då deras flytande mastodonthotell, undantagslöst plöjer ''vänligare vatten''
- naturligtvis av hänsyn till trevnad och båtnad för passagerarna.
Skeppsbyggnadstekniken har kommit en lååång väg sedan varjagen trampade däck.
Men jag har sett EN STORM, som jag inte skulle vilja uppleva i ett flytande lyxhotell -

Trådskaparen unmo300 - har säkert mera relevanta och lärorika kunskaper att bidraga oss med.....?
Varjag
-
- Medlem
Fram till 1990-talet testades alla läkemedel på 20-åriga basebollspelare om 70kg och 180cm.FredH skrev:Det intressant är att kravet i SOLAS ställer upp att utrymning ska kunna ske på 30 minuter. Från det att livbåtslarmet ljuder till sista person lämnat fartyget. Testa det på 7000 personer.
Det är möjligt att det är 7000 sådana referenspersoner som skulle kunna komma ut på 30 minuter.
Människor med för mycket pengar. Som förväntar sig att andra är säkerhetsmedvetna åt dem. Ytterst få 180/70 baseballspelare...Tankspridd skrev:Vad har dessa kryssningar för målgrupp?
-
- Medlem
Ola Häggström skrev:Fram till 1990-talet testades alla läkemedel på 20-åriga basebollspelare om 70kg och 180cm.FredH skrev:Det intressant är att kravet i SOLAS ställer upp att utrymning ska kunna ske på 30 minuter. Från det att livbåtslarmet ljuder till sista person lämnat fartyget. Testa det på 7000 personer.
Det är möjligt att det är 7000 sådana referenspersoner som skulle kunna komma ut på 30 minuter.
Människor med för mycket pengar. Som förväntar sig att andra är säkerhetsmedvetna åt dem. Ytterst få 180/70 baseballspelare...Tankspridd skrev:Vad har dessa kryssningar för målgrupp?
Faktoid.
-
- Redaktionen
Knappast...på Internet dyker tätt som oftast "Superangebote" upp (Dein Deal, Groupon etc.) för dessa kryssningar. Innan jul kom ett - medelhavskryssning en vecka med alla måltider, per person ca. 300 EuroOla Häggström skrev:Människor med för mycket pengar.Tankspridd skrev:Vad har dessa kryssningar för målgrupp?

Hans K
-
- Medlem
Det där finner jag som otroligt, finns inga basebollspelare som bara väger 70kg.Ola Häggström skrev:Fram till 1990-talet testades alla läkemedel på 20-åriga basebollspelare om 70kg och 180cm.

Finns lite filmer på youtube med kryssningsfartyg i dåligt väder. Ser inte direkt lugnande ut. Även om det kan se värre ut än vad det känns.
-
- Medlem
Visst, det här är ingen trevlig olycka, men hur ser säkerhetsläget generellt ut på kryssningsfartyg? Jag kan inte minnas några större tillbud med kryssningsfartyg - däremot en del linjefärjor (eller vad motsvarande vad "Danmarksbåtar" och "Finlandsfärjor" kan heta på fackspråk). Å andra sidan är nog deras säkerhetsstatistik per person/km ganska god också.Tankspridd skrev:och varför är inte målgruppen mer säkerhetsmedvetna ?
Dessutom - här har man uppenbart gjort bort sig totalt och fått båten att kapsejsa i ett tämligen snabbt förlopp. Men i förhållande till att man hade 4 200 passagerare och besättningsmän ombord är konsekvensen (i skrivande stund) om 6 döda, 15 saknade och ett 60-tal skadade i mina ögon faktiskt ett tecken på att säkerhetssystemen fungerat åtminstone någorlunda.
-
- Medlem
Nu blev det lite ryckt ur sitt sammanhang . Men min tanke bakom frågan var att jag är nyfiken på hur ett skepp som inte har livbåtar till samtliga passagerare får lämna en hamnWooster skrev:Visst, det här är ingen trevlig olycka, men hur ser säkerhetsläget generellt ut på kryssningsfartyg? Jag kan inte minnas några större tillbud med kryssningsfartyg - däremot en del linjefärjor (eller vad motsvarande vad "Danmarksbåtar" och "Finlandsfärjor" kan heta på fackspråk). Å andra sidan är nog deras säkerhetsstatistik per person/km ganska god också.Tankspridd skrev:och varför är inte målgruppen mer säkerhetsmedvetna ?
Dessutom - här har man uppenbart gjort bort sig totalt och fått båten att kapsejsa i ett tämligen snabbt förlopp. Men i förhållande till att man hade 4 200 passagerare och besättningsmän ombord är konsekvensen (i skrivande stund) om 6 döda, 15 saknade och ett 60-tal skadade i mina ögon faktiskt ett tecken på att säkerhetssystemen fungerat åtminstone någorlunda.
-
- Stödjande medlem
Det finns ju alltid livflottar att förlita sig till.Tankspridd skrev:Men min tanke bakom frågan var att jag är nyfiken på hur ett skepp som inte har livbåtar till samtliga passagerare får lämna en hamn