Cykelskytte - reglementen?
Cykelskytte - reglementen?
Jag undrar lite vad det finns för svenska reglementen eller andra skrifter som beskriver cykelburet infanteri? Det är alltså främst hur framryckning och marsch gick till, och hur cykeln användes t.ex. vid spaning osv. Framryckte spaningspluton/grupp på cykel, tex? Enskild cyklists framfart, således. Hur dålig väg/stig/terräng kunde man framrycka i per cykel?
1940-talets cykelbrigad var väl det mest "renodlade" cykelförbandet som vi haft - finns det något skrivet om dem?
1940-talets cykelbrigad var väl det mest "renodlade" cykelförbandet som vi haft - finns det något skrivet om dem?
Re: Cykelskytte - reglementen?
Det torde ju ha funnits reglementen åtminstone före ~ sent 70-tal innan IB 77 resp. NB 85 kom.
Jag känner till lite stridsteknik avseende förkomp/-plut framryckning med cykel då de äldre brukade beskriva hur man övade det på en speciell plats.
Förpatrull på cykel med två minor på styrstången och ett pskott på ryggen. Vid sammanstöt med pansar så skjuts rött signalskott- minorna ut på vägen - och pskott färdiga på sidan av vägen.
Allt för att vinna tid för plutonen som framryckte bakom att hinna ta upp försvar med kort om tid till förberedelser.
Ska forska i biblioteket och se om jag hittar nåt matnyttigt.
Jag känner till lite stridsteknik avseende förkomp/-plut framryckning med cykel då de äldre brukade beskriva hur man övade det på en speciell plats.
Förpatrull på cykel med två minor på styrstången och ett pskott på ryggen. Vid sammanstöt med pansar så skjuts rött signalskott- minorna ut på vägen - och pskott färdiga på sidan av vägen.
Allt för att vinna tid för plutonen som framryckte bakom att hinna ta upp försvar med kort om tid till förberedelser.
Ska forska i biblioteket och se om jag hittar nåt matnyttigt.
Re: Cykelskytte - reglementen?
Från 1952 finns det ett kavallerireglemente som beskriver cykelbataljon (KavR 1C).Sarvi skrev: 1940-talets cykelbrigad var väl det mest "renodlade" cykelförbandet som vi haft - finns det något skrivet om dem?
Där finns det lite beskrivet men mest avseende organisation.
Cykelbataljon bestod av:
* Bataljonsstab
* Bataljonsstabsskvadron
* Två cykelskvadroner
* Understödsskvadron
* Pansarkompani
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Cykelskytte - reglementen?
Cskbat "ärvde" gamla reglementen då skbat nyorganiserades. Under IB-66 tiden använde Cskbat Anv Skbat 59. Jag vill minnas de hette Anv på den tiden. Sedan´blev beteckningen InfR.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Cykelskytte - reglementen?
1940-talets cykelbrigad. Det fanns bara en, nämligen 1.cbrig (Mob I 1) som tillkom i 1943 års kriorg. I 1948 års kriorg blev efter hand alla IB cykelbrigader från ca 1952.
Re: Cykelskytte - reglementen?
Kanske en väldigt dum fråga, men vill bara bekräfta: visst var cykeln enbart ett transportmedel och inget som användes under strid?
Re: Cykelskytte - reglementen?
Främst transportmedel men man kunde t.ex. lasta på am för att föra fram och göra s.k. cykelbårlag där man kopplade ihop en bår mellan två cyklar.Rickard skrev:Kanske en väldigt dum fråga, men vill bara bekräfta: visst var cykeln enbart ett transportmedel och inget som användes under strid?
Men att använda cykel för att genomföra stormning var inte tanken.
Re: Cykelskytte - reglementen?
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.MD650 skrev: Men att använda cykel för att genomföra stormning var inte tanken.
Re: Cykelskytte - reglementen?
Det var som skämt.Rickard skrev:
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Cykelskytte - reglementen?
Cykel var ett transportmedel.
Cykelmarsch (trampning) 12 km/h. Cykeltolkning (hänga i rep efter motordfordon) 15 km/h. I närhet av UFA sker övergång till fotmarsch vid cykelavlämningsplats. Där lämnas cyklar varvid styrstången vrids ett kvarts varv. Soldaterna strider till fots. Cykeltransportplutonen sänder ut grupper, som lastar cyklar. En cykeltransportinredd lastbil + ett tvåhjuligt cykeltransportsläp tog 100-120 cyklar beroende på ctpinredningens typ. Den vridna styrstången för att inte ctpgruppen skulle behöva lägga tid på att vrida ca 120 styren. Minns jag rätt hade cykelskyttekompaniet 153 man varav 132 med cykel. Övriga åkte bil eller traktor.
Cykelskyttekomp (Org-63?) hade:
1 Plbil 4 pass kombi (Volvo duett)
4 Hjultraktorer med 3-tons kärra (alt civ rekvirerad 2-tons kärra)
1 Lastbil 2-3 ton med koköverrede
1 Lastbil 6-8 ton (packbil)
Cykelmarsch (trampning) 12 km/h. Cykeltolkning (hänga i rep efter motordfordon) 15 km/h. I närhet av UFA sker övergång till fotmarsch vid cykelavlämningsplats. Där lämnas cyklar varvid styrstången vrids ett kvarts varv. Soldaterna strider till fots. Cykeltransportplutonen sänder ut grupper, som lastar cyklar. En cykeltransportinredd lastbil + ett tvåhjuligt cykeltransportsläp tog 100-120 cyklar beroende på ctpinredningens typ. Den vridna styrstången för att inte ctpgruppen skulle behöva lägga tid på att vrida ca 120 styren. Minns jag rätt hade cykelskyttekompaniet 153 man varav 132 med cykel. Övriga åkte bil eller traktor.
Cykelskyttekomp (Org-63?) hade:
1 Plbil 4 pass kombi (Volvo duett)
4 Hjultraktorer med 3-tons kärra (alt civ rekvirerad 2-tons kärra)
1 Lastbil 2-3 ton med koköverrede
1 Lastbil 6-8 ton (packbil)
Re: Cykelskytte - reglementen?
Vill gärna tillägga följande info om cykelinfanteriStellan Bojerud skrev:1940-talets cykelbrigad. Det fanns bara en, nämligen 1.cbrig (Mob I 1) som tillkom i 1943 års kriorg. I 1948 års kriorg blev efter hand alla IB cykelbrigader från ca 1952.
1 Cykelbrigaden fanns minst i både 1941 års och 1943M års krigsorganisation:
-1 Cykelskyttebataljonen:1-3 cykel,4 tunga kompaniet
-2 Cykelskyttebataljonen:5-7 cykel,8 tunga kompaniet
-3 Cykelskyttebataljonen:9-11 cykel,12 tunga kompaniet
-13 Kulsprutekompaniet
-15 Rekogniceringskompaniet
-1 Brigadartilleridivisionen/A6:1-3 batteriet
-1 Brigadingenjörkompaniet/Ing1
- Pansarbilsskvadronen
-1 Pansarvärnskompaniet
Uöver denna brigad så tillkom följande regementen från 1/12 1944:
"Stockholm" Cykelinfanteriregemente I31 (mobiliserat av I1)
"Östgöta" Cykelinfanteriregemente I34 (mobiliserat av I4)
"Mamöhus" Cykelinfanteriregemente I37 (mobiliserat av I7)
"Varbergs" Cykelinfanteriregemente I46 (mobiliserat av I16)
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Cykelskytte - reglementen?
Fast jag har sett den formella förklaringen till varför traktorer och inte Dodge 3/4 Tonns hädanefter skulle användas för cykeltolkning, texten är på officiel militärsvenska och handlar om marschdisiplin och lite underfröstått skaderisken.MD650 skrev:Det var som skämt.Rickard skrev:
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.
det hade skett olyckor där farten vida överstigit den reglementsenliga.
Dodgen hade nog inga problem att få upp en pluton i sjuttio knyck, och då är Tung attackcykel ganska bra benämning.
(om man klarar sig från brutna ben)
Cheers
/John
Re: Cykelskytte - reglementen?
TTAC= Tung Terränggående Attackcykel är vad jag alltid hört den kallas. Vad hette den egentligen? "Cykel"?
Jag hade polare som tyckte in som KB (10 mån) för cykelskytte i början av 90-talet. Andra polare skulle rycka in som meniga (5 mån). De meniga ryckte aldrig in. Första generationen som inte gjorde lumpen s.a.s.
Jag hade polare som tyckte in som KB (10 mån) för cykelskytte i början av 90-talet. Andra polare skulle rycka in som meniga (5 mån). De meniga ryckte aldrig in. Första generationen som inte gjorde lumpen s.a.s.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Cykelskytte - reglementen?
De klassiska:
Cykel m/30 (med ballongdäck, användes av grg-grupper)
Cykel m/42
Cykel m/F (Finsk)
Cykel, övrig- (Civil, rekvireras vid mob)
Cykel m/30 (med ballongdäck, användes av grg-grupper)
Cykel m/42
Cykel m/F (Finsk)
Cykel, övrig- (Civil, rekvireras vid mob)
Re: Cykelskytte - reglementen?
Det var väl då tusan, efter dryga dussinet år i hären och mer än en övning på cykel på blöta grusvägar med fullastad 70 LK och AK 4 så får man veta att det fanns ett valStellan Bojerud skrev:De klassiska:
Cykel m/30 (med ballongdäck, användes av grg-grupper)
Cykel m/42
Cykel m/F (Finsk)
Cykel, övrig- (Civil, rekvireras vid mob)
Vad var skillnaden och hur tusan lyckades finnarna kränga cyklar till Sverige? Motköp eller mutor?
MVH
Hans