Cykelskytte - reglementen?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Sarvi » 29 december 2011, 09:04

Jag undrar lite vad det finns för svenska reglementen eller andra skrifter som beskriver cykelburet infanteri? Det är alltså främst hur framryckning och marsch gick till, och hur cykeln användes t.ex. vid spaning osv. Framryckte spaningspluton/grupp på cykel, tex? Enskild cyklists framfart, således. Hur dålig väg/stig/terräng kunde man framrycka i per cykel?

1940-talets cykelbrigad var väl det mest "renodlade" cykelförbandet som vi haft - finns det något skrivet om dem?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 09:43

Det torde ju ha funnits reglementen åtminstone före ~ sent 70-tal innan IB 77 resp. NB 85 kom.
Jag känner till lite stridsteknik avseende förkomp/-plut framryckning med cykel då de äldre brukade beskriva hur man övade det på en speciell plats.
Förpatrull på cykel med två minor på styrstången och ett pskott på ryggen. Vid sammanstöt med pansar så skjuts rött signalskott- minorna ut på vägen - och pskott färdiga på sidan av vägen.
Allt för att vinna tid för plutonen som framryckte bakom att hinna ta upp försvar med kort om tid till förberedelser.
Ska forska i biblioteket och se om jag hittar nåt matnyttigt.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 11:09

Sarvi skrev: 1940-talets cykelbrigad var väl det mest "renodlade" cykelförbandet som vi haft - finns det något skrivet om dem?
Från 1952 finns det ett kavallerireglemente som beskriver cykelbataljon (KavR 1C).
Där finns det lite beskrivet men mest avseende organisation.
Cykelbataljon bestod av:
* Bataljonsstab
* Bataljonsstabsskvadron
* Två cykelskvadroner
* Understödsskvadron
* Pansarkompani
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2011, 11:11

Cskbat "ärvde" gamla reglementen då skbat nyorganiserades. Under IB-66 tiden använde Cskbat Anv Skbat 59. Jag vill minnas de hette Anv på den tiden. Sedan´blev beteckningen InfR.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2011, 11:15

1940-talets cykelbrigad. Det fanns bara en, nämligen 1.cbrig (Mob I 1) som tillkom i 1943 års kriorg. I 1948 års kriorg blev efter hand alla IB cykelbrigader från ca 1952.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Rickard » 29 december 2011, 15:54

Kanske en väldigt dum fråga, men vill bara bekräfta: visst var cykeln enbart ett transportmedel och inget som användes under strid?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 16:02

Rickard skrev:Kanske en väldigt dum fråga, men vill bara bekräfta: visst var cykeln enbart ett transportmedel och inget som användes under strid?
Främst transportmedel men man kunde t.ex. lasta på am för att föra fram och göra s.k. cykelbårlag där man kopplade ihop en bår mellan två cyklar.
Men att använda cykel för att genomföra stormning var inte tanken.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Rickard » 29 december 2011, 16:05

MD650 skrev: Men att använda cykel för att genomföra stormning var inte tanken.
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av MD650 » 29 december 2011, 16:07

Rickard skrev:
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.
Det var som skämt.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2011, 16:26

Cykel var ett transportmedel.
Cykelmarsch (trampning) 12 km/h. Cykeltolkning (hänga i rep efter motordfordon) 15 km/h. I närhet av UFA sker övergång till fotmarsch vid cykelavlämningsplats. Där lämnas cyklar varvid styrstången vrids ett kvarts varv. Soldaterna strider till fots. Cykeltransportplutonen sänder ut grupper, som lastar cyklar. En cykeltransportinredd lastbil + ett tvåhjuligt cykeltransportsläp tog 100-120 cyklar beroende på ctpinredningens typ. Den vridna styrstången för att inte ctpgruppen skulle behöva lägga tid på att vrida ca 120 styren. Minns jag rätt hade cykelskyttekompaniet 153 man varav 132 med cykel. Övriga åkte bil eller traktor.
Cykelskyttekomp (Org-63?) hade:
1 Plbil 4 pass kombi (Volvo duett)
4 Hjultraktorer med 3-tons kärra (alt civ rekvirerad 2-tons kärra)
1 Lastbil 2-3 ton med koköverrede
1 Lastbil 6-8 ton (packbil)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av ola » 29 december 2011, 18:07

Stellan Bojerud skrev:1940-talets cykelbrigad. Det fanns bara en, nämligen 1.cbrig (Mob I 1) som tillkom i 1943 års kriorg. I 1948 års kriorg blev efter hand alla IB cykelbrigader från ca 1952.
Vill gärna tillägga följande info om cykelinfanteri


1 Cykelbrigaden fanns minst i både 1941 års och 1943M års krigsorganisation:
-1 Cykelskyttebataljonen:1-3 cykel,4 tunga kompaniet
-2 Cykelskyttebataljonen:5-7 cykel,8 tunga kompaniet
-3 Cykelskyttebataljonen:9-11 cykel,12 tunga kompaniet
-13 Kulsprutekompaniet
-15 Rekogniceringskompaniet

-1 Brigadartilleridivisionen/A6:1-3 batteriet

-1 Brigadingenjörkompaniet/Ing1
- Pansarbilsskvadronen
-1 Pansarvärnskompaniet


Uöver denna brigad så tillkom följande regementen från 1/12 1944:

"Stockholm" Cykelinfanteriregemente I31 (mobiliserat av I1)
"Östgöta" Cykelinfanteriregemente I34 (mobiliserat av I4)
"Mamöhus" Cykelinfanteriregemente I37 (mobiliserat av I7)
"Varbergs" Cykelinfanteriregemente I46 (mobiliserat av I16)



Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av JohnT » 29 december 2011, 21:18

MD650 skrev:
Rickard skrev:
Jo, det var ju det som kändes rimligt. Jag minns att ibland gamla militärcyklar kallades "tung attackcykel", men jag antar det var skämt.
Det var som skämt.
:)
Fast jag har sett den formella förklaringen till varför traktorer och inte Dodge 3/4 Tonns hädanefter skulle användas för cykeltolkning, texten är på officiel militärsvenska och handlar om marschdisiplin och lite underfröstått skaderisken.
det hade skett olyckor där farten vida överstigit den reglementsenliga.

Dodgen hade nog inga problem att få upp en pluton i sjuttio knyck, och då är Tung attackcykel ganska bra benämning.
(om man klarar sig från brutna ben)

Cheers
/John

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Blixten » 29 december 2011, 21:47

TTAC= Tung Terränggående Attackcykel är vad jag alltid hört den kallas. Vad hette den egentligen? "Cykel"?

Jag hade polare som tyckte in som KB (10 mån) för cykelskytte i början av 90-talet. Andra polare skulle rycka in som meniga (5 mån). De meniga ryckte aldrig in. Första generationen som inte gjorde lumpen s.a.s.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2011, 22:14

De klassiska:
Cykel m/30 (med ballongdäck, användes av grg-grupper)
Cykel m/42
Cykel m/F (Finsk)
Cykel, övrig- (Civil, rekvireras vid mob)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Cykelskytte - reglementen?

Inlägg av Hans » 29 december 2011, 22:22

Stellan Bojerud skrev:De klassiska:
Cykel m/30 (med ballongdäck, användes av grg-grupper)
Cykel m/42
Cykel m/F (Finsk)
Cykel, övrig- (Civil, rekvireras vid mob)
Det var väl då tusan, efter dryga dussinet år i hären och mer än en övning på cykel på blöta grusvägar med fullastad 70 LK och AK 4 så får man veta att det fanns ett val :roll: :wink:

Vad var skillnaden och hur tusan lyckades finnarna kränga cyklar till Sverige? Motköp eller mutor? :wink:

MVH

Hans

Skriv svar