Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Marcus » 28 november 2011, 17:52

Ett bombfynd i Koblenz leder till att 45.000 personer måste lämna området!
Dieter Zinke skrev:1.8 tonnes British WWII bomb found in the Rhine !

http://www.thelocal.de/national/20111128-39157.html

The enormous bomb, dropped by the Royal Air Force, was only discovered thanks to the unusually low level of the Rhine, due to a severe lack of rain over the last few weeks.

The bomb disposal situation has been complicated by the discovery of two more, smaller bombs in the mud nearby.

The Koblenz city council said around 45,000 people will have to move - my family and myself included - that is around 42 percent of the city’s population, in what will be the biggest evacuation in its history.

An evacuation radius of 1.8 kilometres has been decided upon. This means 700 patients at two hospitals will have to be moved, as well as the residents of seven old people’s homes and prisoners in a jail. The city’s main train station will also have to be emptied as well as several hotels.

The evacuation zone will have to be empty from 9 am, while the bomb should be defused between 3 pm and 5 pm, after which people will be able to return to their homes.

The low level of the Rhine is exposing unexploded World War II bombs which have lain under water for decades.

Police closed a road and a stretch of railway near Rhein bei Vallendar near Koblenz on Saturday so that three smoke bombs found in the river could be blown up. An artificial traffic jam was created on a nearby autobahn to slow traffic while the explosion work was underway.

A day later and just a few kilometres downriver the bomb disposal crews had their work cut out for them in Neuwied where a 500-kilo aerial bomb was spotted in the river. This required the evacuation of around 1,000 people living in the nearby area of Neuwied.

http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... Rhine.html
http://www.spiegel.de/international/zei ... 26,00.html


Dieter Zinke

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2011, 19:44

Det är tragiskt att det ska behöva bli såhär 70 år senare. Å andra sidan får vi ännu en gång bekräftelse på hur omfattande bombningarna under kriget var. Med tanke på att man fortfarande får upp granater från första världskriget så tror jag att man även efter min livstid kommer att få upp lämningar efter kriget 1939-45.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28563
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Hans » 28 november 2011, 21:03

Det är inte första gången i Koblenz. I tyska försvarets studiesamlingar där finns minst skalet av även en till jättesmällare funnen för x år sedan. Som också fick halva staden att flytta på sig. Vad var bombmålen där?

MVH

Hans

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Tankspridd » 28 november 2011, 21:40

Fanns ganska mycket där om jag förstått saken rätt ?

Staben för armegrupp B var väl stationerad där sedan fanns det en intressant bro

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2011, 22:34

Kollade runt lite snabbt på några sidor om 8th Air Force och Bomber commands historia i jakten på någon slags tabell som jag kunde länka till men fann ingen sådan. Dock är det uppenbart att staden, bland annat på grund av ovan nämnda arméstab, bombades vid upprepade tillfällen av både amerikaner och britter. Ett vanligt sökresultat som kommer upp är en raid den 19/9 1944 vilket jag tolkar som om det anfallet var särskilt omfattande. Någon som är lite skarpare på bombkriget mot Tskland som kan fylla i med mer bakgrund?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28563
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Hans » 29 november 2011, 16:19


Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 november 2011, 11:09

Parentes:
I natt träffade jag på en en lastbilschaufför från just Koblenz som var på mitt jobb och lossade material till fabriken. Eftersom jag just läst den här tråden kunde jag ju inte låta bli att kommentera något i stil med "Koblenz? Är det inte ni som har problem med brittiska bomber?".

Vi hade en mycket intressant diskussion (tror jag*) om hur både Koblenz och andra tyska städer fortfarande döljer blindgångare. Enligt den ovan nämnda chauffören är det här något som man suckar djupt över men inser att det inte är något att göra något åt. "Våra föräldrar fick vad de förtjänade" tror jag han sa.* Han nämnde också att man i den delen av Koblenz som han växte upp i hade hängt både brittiska och amrikanska pojkar som blivit nedskjutna.

*Diskussionen fördes på knagglig skol-tyska, någon slags engelska samt energiskt teckenspråk så risken för missuppfattningar är överhängande.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Marcus » 3 december 2011, 15:15


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av sonderling » 5 december 2011, 10:51

Marcus Wendel skrev:Idag skriver DN om det: http://www.dn.se/nyheter/varlden/halva-staden-evakueras

/Marcus
I artikeln talar de om en fransk bomb (och en amerikansk bomb). Jag trodde de bara hade Dauntless och Boston bombare vid den här tiden?
(Förutom enstaka JU-88?)
Duger dom som vapenbärare för denna typ av bomb? Jag tänker på den som vägde 1,5 ton och som jag förstod skulle fällts av franskt bombflyg. Ur artikeln:
Den större bomben fälldes av franskt militärflyg någon gång mellan 1943 och 1945 och den mindre bomben kom från USA:s armé.
Sonderling

Edit: felstavningar och felflygplanstyp.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28563
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Hans » 5 december 2011, 12:04

I orginalrtikeln säger de: Im Rhein schlummerte seit fast 70 Jahren eine 1,8 Tonnen schwere britische Luftmine und eine kleinere US-Bombe. Först tänkte jag säga att Forces aériennes françaises libres hade väl inget som kunde ta en 1,8 tons bomb då jag ställer mig tveksam till att den skulle passa i en B 26'a men det visade det sig att de faktiskt flög Halifax http://en.wikipedia.org/wiki/Free_French_Air_Force

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Battler » 5 december 2011, 12:06

Den större bomben fälldes av franskt militärflyg någon gång mellan 1943 och 1945 och den mindre bomben kom från USA:s armé.
Nja, vet inte vad jag skall säga om detta, BBC har en annan leverantör av bomben.
The RAF bomb in the Rhine - discovered on 20 November - is one of the so-called block-busters designed to cause maximum damage to buildings.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16018659
The 1.8 tonne bomb - dropped by the Royal Air Force (RAF) - was uncovered after water levels in the Rhine fell significantly as a result of a prolonged dry spell.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16021305
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av sonderling » 5 december 2011, 14:36

Ja jag var också skeptiskt till att den skulle vara frnaks. Fina bilder förresten i länkarna, är det den som kallades cookie?
Jag tänker på block buster bomben som bara ser ut som en cylinder (och inte som en bomb, ja med fenor ni vet.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 december 2011, 17:11

Lustigt detta med alla bomber som upptäcks, och att människor så länge vistats i miljöerna ovetandes.

Jag åt själv lunch i Koblenz, i närheten av Rhenbomben, så sent som i somras. I Köln bodde jag i ett kvarter knappt 200 m från Neumarkt, riktpunkten för tusenplansräden 1942, där kvarterets byggnader fått ett antal träffar och det gathus som tidigare stod på platsen hade kollapsat i en räd 20 juli 1944. Det återuppbyggdes sedan i betonginspirerad stil i början av 1960-talet, men hela området kryllar sannolikt av blindgångare. Vid fotgängande färder i centrala Berlin, Essen eller Hamburg är med stor sannolikhet delar av promenadstråken "minerad mark" - inte minst de gamla parkerna.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av Wooster » 5 december 2011, 18:12

Angående bombens nationalitet - den måste väl utgå från tillverkningsland och vilka länder som haft den i sin arsenal, snarare än en individuell identifiering av bomben så här 70 år senare?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Evakuering av Koblenz efter bombfynd

Inlägg av sonderling » 6 december 2011, 08:59

Fredrik Andersson skrev:Kollade runt lite snabbt på några sidor om 8th Air Force och Bomber commands historia i jakten på någon slags tabell som jag kunde länka till men fann ingen sådan. Dock är det uppenbart att staden, bland annat på grund av ovan nämnda arméstab, bombades vid upprepade tillfällen av både amerikaner och britter. Ett vanligt sökresultat som kommer upp är en raid den 19/9 1944 vilket jag tolkar som om det anfallet var särskilt omfattande. Någon som är lite skarpare på bombkriget mot Tyskland som kan fylla i med mer bakgrund?
Jag kollade lite i boken Bomber command av Max Hastings igår kväll och enligt den så var det den enda bombräden som staden utsattes för (av RAF Bombercommand). 58% av staden förstördes. Det finns en lista i slutet av boken med städer och antal räder, antal ton bomder släppta och förstörd % av staden.
En del städer fick många besök medan andra bara besöktes en gång och det verkar ha räckt för att utplåna staden. :?

Sedan har väl USAF och FFAF besökt Koblenz också kan man anta.

Sonderling

Skriv svar