Tredje rikets myter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Marcus » 18 december 2011, 14:59

Omslaget skulle inte klara sig så bra när boken är nedtryckt i min datorväska under resorna så det ligger hemma och att tejpa över hakkorset känns väl dramatiskt :-)

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hans » 18 december 2011, 15:11

Amatörer, lägg den i det senaste Playboynummret och problemet är löst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Nimrod-S » 18 december 2011, 16:29

Hans skrev:Amatörer, lägg den i det senaste Playboynummret och problemet är löst.

MVH

Hans
Ja, som den klassiska scenen ur filmen "Att angöra en brygga": :lol:
Bilagor
brygga.jpg

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Marcus » 18 december 2011, 17:04

Kapitlet om myter efter kriget är riktigt kul och det är synd att det inte är längre, jag förstår givetvis prioriteringen i förhållande till övriga delar av boken men det finns så mycket mer man kunde ta upp om det. Är det någon som har boktips i ämnet som tar upp fler av dessa myter?

En myt som jag saknade var den om de tibetanska trupperna som deltog på tysk sida i slaget om Berlin och då tänker jag inte på den faktiska tibetanska armén utan på de speciella tibetanska SS-trupperna med gröna handskar (!).

Eller tre mindre seriösa (dåligt ordval med tanke på konkurrensen men ändå), SS-Katsicherheistabteilungen, Borghild-projektet och Woofen-SS (de länkarna kräver login till AHF eftersom de ligger i loungen där).

/Marcus

-------------

Tillägg: länkar och info utan inloggning som smakprov:

Borghild - http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 6&t=180025
Timo skrev:The KSA-Katsicherheistabteilungen were formed under command from SS-Oberkätzchenführer Katzenjammer and comprised of two battalions of five companies each. They were engaged in heavy action against Russian mice (Bolshevik coagitators). The schnurren of these troops as they advanced through the night spread fear and panic in the hearts of thousands of sovjet rodents who got what they deserved! Aber wenn SS-Oberkätzchenführer Katzenjammer fort ist, tanzen die Mäuse.
jeffhan373 skrev:The current issue of "Fortean Times" - a great magazine for those with open and inquiring minds - has as its editorial a piece called "Attack of the Nazi Killer Dogs". This is a nicely done piece bemoaning what today's tabloid-style journalism has become.

Jan Bondeson has a new book out called "Amazing Dogs: A Cabinet of Canine Curiosities". In it there is material on the crankish science in Germany in the 1920s and 1930s which was concerned with dog (and horse) intelligence. Once the media noticed Bondeson's book the hype machine kicked in, making all kinds of ludicrous statements: the Nazis had recruited an army of dogs around the world; Hitler was involved in training them, and that a "Woofen-SS" had actually been formed. Just goes to show: throw in a swastika to any article, no matter how reputable and well done, and the media frenzy erupts (cf. the cover of "Golfing for Cats"!).

This issue of FT excerpts Bondeson's book, and contains a section entitled (tongue in cheek, surely): "Super Dogs of the Third Reich", which mostly deals with a fox terrier named Lumpi and an absurd dachshund named Kurwenal, who apparently never stopped talking, according to contemporary observers.

The article mentions a piece which appeared in a Nazi magazine (otherwise unidentified) in 1943 about the "Tiersprachschule ASRA", a school run by one Frau Schmitt which was tasked with teaching large dogs to communicate with humans. According to this, a dog was once asked "Who is Adolf Hitler?" and replied "Mein Fuehrer!"

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Marcus » 18 december 2011, 17:12

För den som händelsevis missat det så tycker jag Hexs bok är klart läsvärd med alla sina nedlag i olika mer eller mindre bisarra delar av Hitler eran (och till viss del även dess förhistoria), som alltid i den typen av böcker så är det alltid en del ämnen man skulle vilja fick mer plats men dels finns det väl ungefär lika många åsikter om exakt vilka som det finns läsare och dels har vi hela platsproblemet. Något att lägga under granen till den där släktingen/vännen som tror sig veta allt om andra världskriget kanske?

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hans » 18 december 2011, 17:39

Stridskaniner icke att förglömma.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Hans » 2 januari 2012, 12:58

Nu har jag äntligen fått ändan/tummen ur och läst den.

Jag fastnade verkligen och sträckläste den, det var länge sedan jag gjorde något sådant. Jag gillade den skarpt. Lättläst, en intressant blandning av saker man aldrig hört talas om och mer välkända. Det måste finnas matrial till en uppföljare då jag inser att Hex måste ha kortat och sållat rejält. Rekommenderas verkligen. Fast jag delar uppfattningen med svastikorna på både fram och baksidan - här utrikes i ett land tyskockuperat under VK II så fick jag smyga med den på baren jag satt och läste.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Tredje rikets myter

Inlägg av Göstring » 18 december 2017, 19:41

En småsak. Håller inte riktigt med om detta.
Tredje rikets myter.jpg
Tredje rikets myter.jpg (262.45 KiB) Visad 1271 gånger
Inför utredningen om en svensk steriliseringslag yttrade sig Rasbiologiska institutet och de ansåg att den positiva eugeniken var viktigare än den negativa.
Problem EugenSter.jpg
Lindstedts lagförslag från 1929 går helt på institutets linje och inför 1941 års lag drev man också den positiva linjen med förbud som huvudregel och sterilisering endast efter medicinalstyrelsens tillstånd samt skattelättnader för att gynna eugeniskt önskvärda grupper.
Hatje.jpg

Skriv svar