U-137

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: U-137

Inlägg av Ragnar Svedje » 26 augusti 2010, 14:10

Ornellaia skrev: De band som Sverige hade med NATO inofficiellt, existerade de bara på stats- och försvarsministernivå? Dvs när Socialdemokraterna förlorade makten bröts alla band tvärt likt en torr gren? Det måste ju ha funnits folk på försvarsdepartementet och försvarsstaben som kunde upplysa regeringen Fälldin om hur sakernas tillstånd förhöll sig.

Eller har jag helt fel?
Sveriges samarbete med NATO var utformat så att chefen för Marinen var Sveriges samband med NATO, på det sättet kunde sammarbetet hållas vid liv oavsett skifte av regering eller ÖB.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: U-137

Inlägg av Ragnar Svedje » 26 augusti 2010, 14:27

Bjernevik skrev:Sverige hade då mer än tillräckliga resurser för att avvärja ett fritagningsförsök. Man hade mer än tillräckliga resurser för att sänka hela den sovjetiska sjöstyrkan utanför Karlskrona.
Låter betryggande och jag antar att främst flyget kunde lossa minst en sjömålsrobot mot varje skepp i den sovjetiska eskadern, eller var den svenska flottan överlägsen den sovjetiska dito vid duell skepp mot skepp eller några på varje sida. Det sista sagt utan anspelning på ironi då västvärlden låg långt framför östländerna när det gällde, data/tele och elektronik.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: U-137

Inlägg av Ragnar Svedje » 26 augusti 2010, 14:33

Dåvarande ÖB, Bengt Gustafsson har get ut en bok och även i en tidvis nykter och sansad tidning som SvD är förvånande många av de tillfrågade (politiker, militärer och övriga kändisar) inte säkra på att u-båtarna var Sovjetiska, alternativt bombsäkra på att ÖB har fel och u-båtarna var amerikanska. 8O

Jag har full förståelse för att ÖB är frustrerad, synd bara att han inte tog ut den frustrationen när han var ÖB, han kunde mycket väl dela ut ett och annat tjyvnyp mot inkräktarna utan att regeringen behövde få veta...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: U-137

Inlägg av J.K Nilsson » 30 augusti 2010, 19:24

Ragnar Svedje skrev:han kunde mycket väl dela ut ett och annat tjyvnyp mot inkräktarna utan att regeringen behövde få veta...
Och hur vet du att han inte gjorde det.... 8-)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: U-137

Inlägg av Psilander » 30 augusti 2010, 19:47

Ragnar Svedje skrev:
Bjernevik skrev:Sverige hade då mer än tillräckliga resurser för att avvärja ett fritagningsförsök. Man hade mer än tillräckliga resurser för att sänka hela den sovjetiska sjöstyrkan utanför Karlskrona.
Låter betryggande och jag antar att främst flyget kunde lossa minst en sjömålsrobot mot varje skepp i den sovjetiska eskadern, eller var den svenska flottan överlägsen den sovjetiska dito vid duell skepp mot skepp eller några på varje sida. Det sista sagt utan anspelning på ironi då västvärlden låg långt framför östländerna när det gällde, data/tele och elektronik.

Njae...våra ubåtar kunde gjort det stelt och tråkigt för Ivan, men jag tvivlar på att några ensamma Rb04 och Rb12 skulle gjort någon skillnad. Våra robotar var ganska ålderstigna och ryssarna har bra med LV och EW resurser. KA kunde kanske ställt till det lite också, men de hade så små resurser.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: U-137

Inlägg av J.K Nilsson » 30 augusti 2010, 19:56

Psilander skrev:men jag tvivlar på att några ensamma Rb04
Pessimismen spirar...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: U-137

Inlägg av Psilander » 30 augusti 2010, 20:15

J.K Nilsson skrev:
Psilander skrev:men jag tvivlar på att några ensamma Rb04
Pessimismen spirar...

J.K Nilsson
Hmm...enkel matematik. EN Kashin-jagare har fyra lv kanaler + störsändare, rems och facklor. Dvs det behövs minst en rote med två st rb04E var dvs 4 robotar för att börja överbelasta luftförsvaret för ett enskilt fartyg. De vär dessutom flera fartyg. Dessutom tror jag inte man skulle våga fälla robot med hänsyn till tredje man. Ville man sänka ryssen tror jag HMUb Neptun eller Najad som var i området fått jobbet

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: U-137

Inlägg av tryggve » 30 augusti 2010, 23:51

Var inte SA-N-1 systemet på Kashinjagarna rätt väl känt vid det där laget då beträffande prestanda och sårbarhet för störning och liknande?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: U-137

Inlägg av Psilander » 31 augusti 2010, 08:25

tryggve skrev:Var inte SA-N-1 systemet på Kashinjagarna rätt väl känt vid det där laget då beträffande prestanda och sårbarhet för störning och liknande?
Jo, och systemet i sig är ganska klumpigt men en sjömålsrobot fattar inte sånt, mer än att den kan smita under dess höjdtäckning. Största hotet kommer från störsändning, jag tror ändå man måste räkna med att det krävs minst 4 rb för att säkerställa en träff.

En ubåtstorped tror jag är det säkraste kortet ändå. Dessutom kan man i högre utsträckning välja sina mål då också. Så vi inte får lössläpta robotar flygands omkrig så det blir som med Atlantic Conveyor.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: U-137

Inlägg av Ornellaia » 31 augusti 2010, 08:30

OT

Harför mig att jag läst någonstans att Robot 04 hade en egenskap/egenhet... Om den blev utsatt för störsändning så låste den på störsändaren. Någon som kan bekräfta eller dementera?

/OT

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: U-137

Inlägg av tryggve » 31 augusti 2010, 09:22

Psilander skrev:
tryggve skrev:Var inte SA-N-1 systemet på Kashinjagarna rätt väl känt vid det där laget då beträffande prestanda och sårbarhet för störning och liknande?
Jo, och systemet i sig är ganska klumpigt men en sjömålsrobot fattar inte sånt, mer än att den kan smita under dess höjdtäckning. Största hotet kommer från störsändning, jag tror ändå man måste räkna med att det krävs minst 4 rb för att säkerställa en träff.
Robotarna fattar det väl inte, men det fanns väl störkapslar till Viggen just för ändamålet att understödja anfall?
Psilander skrev: En ubåtstorped tror jag är det säkraste kortet ändå. Dessutom kan man i högre utsträckning välja sina mål då också. Så vi inte får lössläpta robotar flygands omkrig så det blir som med Atlantic Conveyor.
Är ubåtarna på rätt plats i tid så kanske, det beror väl på vilka ubåtsjaktresurser som fanns med.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: U-137

Inlägg av predator » 31 augusti 2010, 19:42

Ornellaia skrev:OT

Harför mig att jag läst någonstans att Robot 04 hade en egenskap/egenhet... Om den blev utsatt för störsändning så låste den på störsändaren. Någon som kan bekräfta eller dementera?

/OT
Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Robot_04 Så skulle den inte klara det.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: U-137

Inlägg av Psilander » 31 augusti 2010, 21:28

Tror inte vi skall spekulera för mycket i Rb04 målsökare men HOJ (Home on Jam) är mig veterligen en ganska ny uppfinning. Intressantare är problematiken att roboten gick mot största målet, främst om målet insätter motmedel som rems som lurar roboten.
Several surface-to-surface missiles, like the P-700 Granit, P-500 Bazalt, MM40 Exocet and OTO Melara Teseo include a home-on-jam capability wherein the receiver component of their active radar seeker is used to home in on enemy radar, ECM or communications. This makes these missiles significantly harder to defeat with ECM and distraction countermeasures, and makes the use of semi-active missiles against them dangerous.
Framsyn
- Det var en häftig apparat för sin tid. Målsökaren var så hemlig att värnpliktiga inte fick se den. Roboten kunde ställas in för enkelmål och gruppmål. Vi lät FOA simulera ett anfall mot invasionsflottan med 30 robotar. När vi valde enkelmål gick alla robotar på ett och samma fartyg. När vi valde gruppmål gick de flesta robotarna tvärs igenom hela invasionskakan utan att träffa. Nu hade vi fått en chock. Felet berodde på att vi antagit att skillnaden i avstånd mellan fartygskolonnerna var maximalt 1500 meter. Men den ryska amiralen hade naturligtvis sagt att avståndet mellan fartygen skulle vara en sjömil, det vill säga 1852 meter. Felet gick att rätta till. Man fick skruva och dona i varje målsökare. På den tiden var det mekanik och inte mjukvara som gällde.

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Re: U-137

Inlägg av Mane » 1 september 2010, 14:09

KA batteriet på Tjurkö hade nog med största sannolikhet också omöjliggjort ett fritagningssförsök.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: U-137

Inlägg av tryggve » 1 september 2010, 14:18

Psilander skrev: Framsyn
- Det var en häftig apparat för sin tid. Målsökaren var så hemlig att värnpliktiga inte fick se den. Roboten kunde ställas in för enkelmål och gruppmål. Vi lät FOA simulera ett anfall mot invasionsflottan med 30 robotar. När vi valde enkelmål gick alla robotar på ett och samma fartyg. När vi valde gruppmål gick de flesta robotarna tvärs igenom hela invasionskakan utan att träffa. Nu hade vi fått en chock. Felet berodde på att vi antagit att skillnaden i avstånd mellan fartygskolonnerna var maximalt 1500 meter. Men den ryska amiralen hade naturligtvis sagt att avståndet mellan fartygen skulle vara en sjömil, det vill säga 1852 meter. Felet gick att rätta till. Man fick skruva och dona i varje målsökare. På den tiden var det mekanik och inte mjukvara som gällde.
Det låter ju verkligen inte bra, men var detta tidiga eller sena versioner av roboten? Rb04E hade väl förbättrad målsökare jämfört med de tidigare versionerna?

http://en.wikipedia.org/wiki/RB_04

Denna artikel hävdar att Rb04D hade "track on jam", vet inte exakt om det är samma som "home on jam"....

Har för mig att det var Rb04E som bars av Viggen.

EDIT: det verkar ju av artikeln att döma som det var de tidiga versionerna av Rb04 som hade de egenskaper som beskrivs i Framsyn.

"he early versions of the missile suffered teething problems in regards to the two targeting modes, which were area attack, for striking a big group of ships (like an invasion fleet), and select targeting, where the missiles home in on a single vessel. In the area attack the missile would only target a ship in the group if they were within 1,000 meters of another vessel, this was also in the early electronic age, and changes in this distance required hardware modifications in a workshop."

Skriv svar