Strv 103

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Strv 103

Inlägg av Mats » 13 april 2002, 14:27

Den tornlösa stridsvagnen – Strv 103 – representerade på sin tid något i sitt slag radikalt nytt. Den väckte internationell uppmärksamhet redan innan den 1970 kom ut på förband. Där blev den emellertid snart en besvikelse – vilket dock nogsamt hemlighölls. Stridsvagn 103, numera museiföremål, blev en parentes i stridsvagnsutvecklingen.

Bild

Strv 103 kunde inte skjuta under gång, hade endast två man som kunde deltaga i striden och kunde inte passera mindre diken. Detta gjorde att stridsvagnen inte var lämplig som anfallsvapen. Den hade ett begränsat stridsvärde och passade bäst som bandpansarvärnspjäs.

Nån som har utbildning på denna vagn? Vad var den primära uppgiften ni utbildades för? Var det anfallsstrid, och i så fall hur gick den till?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 april 2002, 17:02

En kompis blev beordrad att hålla tyst när han envisades med att kalla den "stormkanon"... Det får väl betraktas som en historiens dom att inget annat land nappade på konstruktionen. S-vagnen lär ha behövt lika mycket tid för att vända 90 grader, som en konventionell vagn klarade att rotera tornet 360 grader. Inte bra i snabba lägen...
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

-

Inlägg av Sarvi » 13 april 2002, 18:08

En intressant fråga... Ett bevis på den kontroversiella designen får väl sägas vara att den fortfarande efter alla dessa år lyckas hetsa till diskussioner... Det förekommer en hel massa myter och missuppfattingar om 103:an. Några synpunkter:

Då vagnen utvecklades var inte stabilisator-systemen lika kapabla som idag. Träffsäker eld under gång var praktiskt taget en omöjlighet, torn eller inget torn. Alltså använde alla taktiken med växelvis framryckning och eld-rörelse-eld. En tornlös stridsvagn har inte så stor nackdel som man kan tro under sådana förhållanden. En 103:a kan stanna, svänga 90 grader och ge eld på fem sekunder, med en tränad besättning. Dessutom glömmer många fåtöljkrigare att en stridsvagn aldrig strider ensam, den har alltsomoftast ett helt kompani runt om sig.

Att den hade svårigheter att passera diken berodde på pansarets utformning. Men den kunde mycket väl passera ganska breda diken, det är en fråga om utbildninga av besättningen så att den vet var de kan köra och inte köra.

Tremansbesättning med två "aktiva" besättningsmedlemmar; var inte någon speciell nackdel, eftersom skytten/föraren använde sina sikten då han körde. Vagnchefen har sitt stabiliserade sikte.

På pluskontot hade 103:an (på sin tid):
Mycket bra pansarskydd, speciellt med "gallret".
Den bästa kanonen som fanns (brittisk 105mm), och snabb eldgivning.

Nackdelar fanns förstås också:
Dålig växellåda (iaf tom B-modellen)
Tvåmotorkonstruktionen var komplex och gasturbinen var ganska törstig.
Hydrualsystemet hade en förmåga att läcka och behövde pysslas om. Det går historier om att föraren var tvungen att sitta med gummistövlar på vintern för att inte förfrysa tassarna i hydrualolja.

Såhär i efterhand är det lätt att peka på dess brister och skratta åt den, men på sin tid kunde den mäta sig väl med allt som ryssen kunde hitta på att färja över hit.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Strv 103 C

Inlägg av MD650 » 13 april 2002, 19:04

Instämmer med Sarvi!
Strv 103 hade stora brister och nackdelar vilket man inte ska sticka under stolen med.
Däremot hade strv 103 ett överlägset eldledningssystem och en 10,5 cm kanon som var superb (eldröret var otroligt långt vilket borgar för hög utgångshastighet och därigenom bra genomslag. Tyvärr gick det inte att ombeväpna till 12cm kanon då utvecklingen gick framåt.
All strid såväl som anfall,försvar eller fördröjningsstrid var inget speciellt svårt. Naturligtvis gick det inte att skjuta under gång med precision. Istället var stridstekniken att man anföll växelvis inom förbandet med understöd från stridsställning under tiden som övriga framryckte...

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Ksp 58

Inlägg av Mats » 13 april 2002, 19:20

Kulsprutorna på Strv 103
Två kulsprutor är placerade utanpå vagnen. De är laddade med vardera 500 skott. För att undvika att piporna blir överhettade är de inställda så att skjutning sker varannan gång med den vänstra och varannan gång med den högra kulsprutan. Med dessa vapen skjuter man punkteld och eldreglerar mellan eldskurarna.

Ovanlig lösning tycker jag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 april 2002, 23:09

Vagnchefshuven med en ksp 58 var alldeles utomordentlig att hålla rent från infanterister runt vagnen

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

strv 103

Inlägg av MOS 13F » 14 april 2002, 23:40

Har för mig att turbinmotorn hos strv 103 gav en groteskt stor värmesignatur också.... Detta var antagligen inte så allvarligt då, men eftersom alla har värmesikten nuförtiden så...

Lär ha varit riktigt elak i försvarsstrid iaf. Låg profil + att den kunde gräva ner sig med sitt eget schaktblad gjorde den mycket svår att upptäcka innan det var försent.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

STUG

Inlägg av hangatyr » 15 april 2002, 07:53

Är det någon som känner till huruvida man tittat på de tyska STUG-vagnarna när denna stridsvagn designades? Syftet är ju som sagt ganska olikt det som STUG-vagnarna utvecklades för, trots det är utseendet ganska likt...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

IR

Inlägg av Sarvi » 15 april 2002, 12:03

MOS 13F:
Det stämmer, avgaserna blåstes ut uppåt vilket gjorde det till en obra idé att ställa sig under träd (lövverk och grenar värms upp och syns tydligt på IR). Lösningen var att undvika att ställa sig direkt under träd, om det var möjligt att undvika. Återigen utbildning... Visst är det ett allvarligt handikapp nuförtiden om man jämför med vagnar som Strv 122 och M1A2, men det är lite som att jämföra en Valiant med en Centurion... Det är några år sedan 103:an kom i tjänst, ännu längre sedan den projekterades och utvecklades och utvecklingen på stridsvagnsområdet har gått fort.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 15 april 2002, 14:26

Stridsvagn S.
he he ....jo en och annan av den typen har man bärgat ur Norrländska krondiken! :lol:
Felet som dom flesta förare (framåt) gjorde var att gå på ett "dike" rakt fram.Detta gick inte så bra pga vagnens konstruktion som man kan tycka skulle säga sig självt,men om man gick ner "snett" så var framkomligheten betydligt bättre! Jag skrev föraren framåt pga att det även fanns förare "bakåt"! såå.....lika snabb framåt som bakåt! kanske ger en "hint" om vad som var tänkt med vagnen från början :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 15 april 2002, 14:44

Ja just det, var det så att radiooperatören och föraren hade "backpedal"??? Ganska finurlig lösning för att vagnen säkert ska kunna ta sig bakåt men samtidigt så har föraren och skytten blicken framåt.

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 april 2002, 15:42

Johan Elisson skrev:Ja just det, var det så att radiooperatören och föraren hade "backpedal"??? Ganska finurlig lösning för att vagnen säkert ska kunna ta sig bakåt men samtidigt så har föraren och skytten blicken framåt.

/Johan
Bakåtförarens uppgift var bl.a. att sköta radiostationerna och köra vagnen bakåt.... 8)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Strv 103

Inlägg av Mats » 16 april 2002, 17:51

Sedan början av 50-talet studerades anförskaffning av en ny stridsvagn för att ersätta stridsvagnar som anförskaffats under kriget. Alternativen som fanns var M60, Leopard 1 eller en svensk vagn.
Jag tror att den svenska neutralitetspolitiken och i viss mån arbetsmarknadspolitiken hade betydelse för tillkomsten av Strv103. För att verka trovärdig som neutral stat valde man att ta fram en egen vagn. Detta medförde även att det skapades jobb inom försvarsektorn.

Vid försvarsbeslutet 1958 fattades beslut om att S-vagnen skulle utvecklas vidare och prototypvagnarna beställdes för leverans 1961. I slutet av 1963 påbörjades leverans av 0-serien om 10 vagnar. Mellan åren 1967 och 1971 levererades 290 st Stridsvagn 103. Vagnen kom att tillföras pansarbrigaderna vid P2, P4, P7 och pansarbataljonen i över norrland P5.

Bild
Detta måste vara den senaste varianten med schaktbladet, RSV-gallret och bensindunkarna på sidorna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103

Inlägg av MD650 » 16 april 2002, 19:32

Mats skrev:Sedan början av 50-talet studerades anförskaffning av en ny stridsvagn för att ersätta stridsvagnar som anförskaffats under kriget. Alternativen som fanns var M60, Leopard 1 eller en svensk vagn.
Jag tror att den svenska neutralitetspolitiken och i viss mån arbetsmarknadspolitiken hade betydelse för tillkomsten av Strv103. För att verka trovärdig som neutral stat valde man att ta fram en egen vagn. Detta medförde även att det skapades jobb inom försvarsektorn.

Vid försvarsbeslutet 1958 fattades beslut om att S-vagnen skulle utvecklas vidare och prototypvagnarna beställdes för leverans 1961. I slutet av 1963 påbörjades leverans av 0-serien om 10 vagnar. Mellan åren 1967 och 1971 levererades 290 st Stridsvagn 103. Vagnen kom att tillföras pansarbrigaderna vid P2, P4, P7 och pansarbataljonen i över norrland P5.

Bild
Detta måste vara den senaste varianten med schaktbladet, RSV-gallret och bensindunkarna på sidorna.


Stämmer!
Detta är strv 103C :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Andra vagnar?

Inlägg av Sarvi » 17 april 2002, 10:10

Borde inte även andra vagnar övervägts? Tex främst Centurion, men även Chieftan och AMX13 borde ju varit aktuella. Någon som vet om dessa var med i "tävlingen", om inte, varför övervägdes de inte?

Skriv svar