Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 oktober 2009, 19:40

Hej,

Tänker här lägga ut lite länkar & "bonusmaterial" ang. Jan Danielsen, fänrik i Livregementets husarers (K 3) reserv som vid finska vinterkrigets utbrott anmälde sig som finlandsfrivillig och efter att ha tjänstgjort i finska Lappland for vidare till Norge för att strida mot Hitler.

Av de uppskattningsvis 300 svenskar som våren 1940 korsade gränsen till Norge för att ställa upp i norsk tjänst var Jan Danielsen en av dem som kom att uppleva de hårdaste striderna. Han och två andra svenskar var med stor sannolikhet också med om de högst belägna striderna - i ytterst steniga fjällområden NÖ om Narvik.

Min senaste bok Elitförband i Norden är tillägnad just Jan Danielsen och i följande tråd finns länk till en Youtube-film inspelad 17 september i år i vilken Jan själv berättar en del: viewtopic.php?f=21&t=36224

Första boken att ta upp Jan var min och Lennart Westbergs Svenskar i krig 1914-1945. Som ett resultat av den gjorde ICA-Kuriren följande intervju med Jan: http://spel.icakuriren.se/ArticlePages/ ... tion=PRINT

Och tidningen Befäl gjorde följande, mer ingående:
http://www.forsvarsutbildarna.se/MediaB ... 0a768b6b99

I senaste numret av tidskriften Militär Historia (nr 2/2009) finns en färsk intervju med Jan som är ett sorts PS till vad som står om Jan i Svenskar i krig. Den intervjun finns inte på nätet men jag kan här lägga upp en av bilderna ur artikeln (som blev för liten i MH - man ser knappt tomhylsorna) plus några till tidigare helt opublicerade från samma stridsområde, dvs. Kuberget - ett av de fjäll som Jan fick kämpa extra hårt om. Alla bilder är tagna i juli i år.
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kuberget 2009, tyska tomhylsor

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 oktober 2009, 19:50

Tyska tomhylsor inspekteras av en norsk och två brittiska vänner. Obs att de flesta krigslämningar på dessa höjder är fullt synliga - naturen "går" så långsamt att det mesta inte hunnit bli överväxt av ris/mossa/gräs.
Bilagor
Narvik last stand.JPG
Narvik last stand.JPG (177.55 KiB) Visad 7853 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kuberget, norsk ihopfällbar spade

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 oktober 2009, 19:55

Denna norska ihopfällbara fältspade låg instucken i en klippskreva och ligger där än. Går du själv upp till detta område (behövs minst 1 dag bara för att komma upp, översiktligt bese området och gå ner) så ber jag dig att låta spaden och allt annat du finner ligga kvar. Dels för att sakerna är skyddade av norsk lag, dels för att kommande besökare också skall få uppleva detta.
Bilagor
DSCN4841.JPG
DSCN4841.JPG (185.92 KiB) Visad 7851 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kuberget, tomhylsor closeup

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 oktober 2009, 19:59

Har för mig att de här också var tyska . Ö h t är mitt intryck att tyskarna sköt mest eftersom jag mest stött på tysk ammunition - och detta gäller generellt i Narviksområdet.
Bilagor
DSCN4853.JPG
DSCN4853.JPG (198.94 KiB) Visad 7849 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kuberget, del av skidbindning

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 oktober 2009, 20:14

Del av skidbindning. I övrigt fann vi på Kuberget tyska batterier, diverse konserver och en stor mängd stridsställningar och vindskydd. En del skydd kan man vid behov ännu krypa ner i om man skulle hamna i en nödsituation. Men de är inte rymliga - oftast bara för 1-3 personer. Ska man hitta mycket bör man ha med sig norska böcker med kartor, kunna "läsa" terrängen, ha lite känsla för taktik och sist men inte minst ha klar sikt o inte stressa. Många saker upptäcker man bara på 1-2 meters håll. Mitt sista "tjat" är att uppträda med respekt för de stupade och sårade (sannolikt ligger inga kvar men...)
Bilagor
DSCN4851.JPG
DSCN4851.JPG (117.58 KiB) Visad 7843 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Jan Danielsen

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 oktober 2009, 16:25

PS
Måste rätta mig själv - jag skrev "Första boken att ta upp Jan var min och Lennart Westbergs Svenskar i krig 1914-1945". Borde ha skrivit "första svenska boken". Den norska boken Fjellkrigen (1999) var först - mkt användbart referensverk f.ö.

Vad gäller senaste boken att ta upp Jan Danielsen är det en amerikansk bok som gavs ut i somras: Hitler´s Pre-Emptive War av den norskamerikanske f.d. översten Henrik Lunde, som presenterar en hel del nya rön om den tyska invasionen av Norge - har just recenserat boken. Det Lunde skriver om Jan har han dock mest hämtat ur Fjellkrigen.

Mvh,

L

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 9 april 2010, 10:36

Idag, den 9 april 2010, tar jag av mig hatten för Jan Danielsen och hans ej längre levande kollegor.

Mig veterligen är Jan den siste svenske frivillige från kriget i Norge 1940. NRK, norsk TV, har härom veckan visat en nyproducerad dokumentärfilm om 9 april i vilken Narvik och Jans roll vid Narvik särskilt lyfts fram: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/623829

Här är en rätt färsk tidningsintervju med Jan: http://www.nwt.se/mera/helg/article685014.ece

Och här en bloggintervju på en udda men trevlig sajt: http://kollahuset.blogspot.com/2010/03/ ... s-hus.html

Lars

Bobix
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 april 2002, 22:25
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av Bobix » 14 mars 2011, 04:41

Tendens i P1 hade ett samtal med Jan Danielsen under veckan med soldater som tema.

http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/2907595.mp3

Väldigt trevligt må jag säga.
Don't be proud, be elite.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Kuberget, tomhylsor closeup

Inlägg av von Adler » 15 mars 2011, 14:32

Lars Gyllenhaal skrev:Har för mig att de här också var tyska . Ö h t är mitt intryck att tyskarna sköt mest eftersom jag mest stött på tysk ammunition - och detta gäller generellt i Narviksområdet.
Torde inte detta bero på att tyskarna hade kulsprutor med upplösande länk (MG34) som kastade iväg hylsorna, medan de norska och brittiska kulsprutorna (vattenkylda) använde de äldre tygbanden där hylsorna sitter kvar efter skott?

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Kuberget, tomhylsor closeup

Inlägg av Wilkman » 15 mars 2011, 15:41

von Adler skrev:
Lars Gyllenhaal skrev:Har för mig att de här också var tyska . Ö h t är mitt intryck att tyskarna sköt mest eftersom jag mest stött på tysk ammunition - och detta gäller generellt i Narviksområdet.
Torde inte detta bero på att tyskarna hade kulsprutor med upplösande länk (MG34) som kastade iväg hylsorna, medan de norska och brittiska kulsprutorna (vattenkylda) använde de äldre tygbanden där hylsorna sitter kvar efter skott?
Hej

Vickers drar ur hylsan ur tygbandet.

/W

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kuberget, tomhylsor closeup

Inlägg av Hans » 15 mars 2011, 15:59

Wilkman skrev:
von Adler skrev:...hylsorna sitter kvar efter skott?
Vickers drar ur hylsan ur tygbandet.
Mig veterligen finns det väl inga band eller länkar där tomhylsorna sitter kvar efter eldgivning - eller har jag fel?

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av von Adler » 22 mars 2011, 12:27

Helt och hållet mitt misstag. Ber om ursäkt. :cry:

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 15:30

Vedr Kuberget,tomhlser og close up.-Felttoget i 1940
Ingen britiske styrker deltok i fjellkrigen, de nærmeste allierte var Fremmedlegionen.
For ordens skyld, den norske hær var i 1940 som ny standard oppsatt med 7.92 vannavkjølte mitraljøser av merket Colt, ikke Vickers.Colten var tung ( med trefot), men et utmerket feltvåpen.Våpenet satte imidlertid relative strenge krav til brukeren, men når det først var bragt i stilling så var det en utmerket ildbase som holdt fast på målet bl.a pga tyngden.Problemet ar at man hadde to utgaver av våpenet,og måtte derfor operere med to forskjellige ammo typer.Tøybånd for ammo kunne være en utfordring, men veteraner fra 1940 har fortalt meg at mannskapene snart lærte bokstavlig talt ikke bare å holde kruttet, men båndet tørt.Ellers var Madsen maskingevær med krumt magasin nærmeste norske motstykket til tyskernes MG 34
Jeger

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Re: Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av jonar242 » 12 juni 2015, 09:53

Jan Danielsen fick igår medalj. Se https://jonar242.wordpress.com/2015/06/ ... nd-medalj/
Senast redigerad av 1 jonar242, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Jan Danielsen, svensk officer mot både Stalin & Hitler

Inlägg av sonderling » 12 juni 2015, 15:25


Skriv svar