Gustav Vasa eller Eriksson och ätten Vasa

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 03:15

Örjan skrev:
Gregorius skrev: Namnet Gustav är en försvenskning av Gustavus, som i sin tur är en latinisering av Göstaff eller Gösta.
Nej, det har slaviskt ursprung, Gotislav eller Gostislav (jag kommer inte ihåg vilken). Tesen att Gustav är ett inhemskt namn som betyder götarnas stav har ny forskning avfärdat.
Jag kan inte se att era påståenden säger emot varandra - formen Götstaf användes under 1200-talet i vilket fall, oavsett om det är av slaviskt eller skandinaviskt ursprung. Är det inlånat har folketymologin snabbt gett det en för svenskar "tolkbar" form.

För övrigt noterar jag att Svenska akademien fortfarande uppger den skandinaviska tolkningen (garderat med ett "ev"), att de seriösa namnsidor jag hittat på nätet uppger båda som alternativa tolkningar och att NE försiktigt skriver att det på senare tid "antagits" vara av slaviskt ursprung.

Har du något belägg för ditt ganska starka uttryck att forskningen "avfärdat" den inhemska tolkningen? Eller är det så att den bara vägt över på andra benet utan att för den skull börja balansera på bara ett ben?

Vilka källor använder du överhuvudtaget? Tyvärr har ju språk- och folkminnesarkivets nätupplaga av Sveriges medeltida personnamn bara kommit till F, men du har kanske tips på annan aktuell namnlitteratur?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 3 juli 2003, 03:28

Lindir skrev:
Örjan skrev:
Gregorius skrev: Namnet Gustav är en försvenskning av Gustavus, som i sin tur är en latinisering av Göstaff eller Gösta.
Nej, det har slaviskt ursprung, Gotislav eller Gostislav (jag kommer inte ihåg vilken). Tesen att Gustav är ett inhemskt namn som betyder götarnas stav har ny forskning avfärdat.
Jag kan inte se att era påståenden säger emot varandra - formen Götstaf användes under 1200-talet i vilket fall, oavsett om det är av slaviskt eller skandinaviskt ursprung. Är det inlånat har folketymologin snabbt gett det en för svenskar "tolkbar" form.

För övrigt noterar jag att Svenska akademien fortfarande uppger den skandinaviska tolkningen (garderat med ett "ev"), att de seriösa namnsidor jag hittat på nätet uppger båda som alternativa tolkningar och att NE försiktigt skriver att det på senare tid "antagits" vara av slaviskt ursprung.

Har du något belägg för ditt ganska starka uttryck att forskningen "avfärdat" den inhemska tolkningen? Eller är det så att den bara vägt över på andra benet utan att för den skull börja balansera på bara ett ben?

Vilka källor använder du överhuvudtaget? Tyvärr har ju språk- och folkminnesarkivets nätupplaga av Sveriges medeltida personnamn bara kommit till F, men du har kanske tips på annan aktuell namnlitteratur?
De källor jag använde mig av var dels nationalencyklopedin och dels en tjock bok om svenska namn som jag stötte på i en bokhandel nyligen. Tyvärr lade jag inte titeln på minnen då jag bara bläddrade i boken. Den var dock inte lika försiktig som NE utan nämnde att namnet Gustav kan härledas tillbaka till 1000-talet. Den traditionella teorin om "Göternas stav" hävdade att namnet var ett par hundra år yngre.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 03:45

Örjan skrev:- - - nämnde att namnet Gustav kan härledas tillbaka till 1000-talet.
I sin slaviska form, menar du?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 3 juli 2003, 03:50

Lindir skrev:
Örjan skrev:- - - nämnde att namnet Gustav kan härledas tillbaka till 1000-talet.
I sin slaviska form, menar du?
Kommer ej ihåg, jag räknade inte med en så noggrann källkritik när jag i hastigheten besvarade Gregorius inlägg. :wink:

För att undvika ett eventuellt missförstånd vill jag förtydliga att namnet Gustav kan härledas till 1000-talets Sverige.
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 03:53

Man ska alltid vara beredd på källkritik. :wink:

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Inlägg av Anckarström » 3 juli 2003, 07:06

Umm har för mig att jag sett några bilder av brev Gustav I skrev och dessa var signerade med Göstaf...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 7 juli 2003, 12:45

för att jag har fel kanske?

du får gärna visa mig bilden om den är tillgänglig.

//Palle

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re:

Inlägg av Dan Koehl » 13 januari 2017, 23:19

Gregorius skrev: Vad Vasaättens sköldemärke egentligen föreställer är okänt. Gustav själv var den förste som tolkade den som en vase, det var alltså han själv som kom på släktnamnet.
En riktig och viktig synpunkt.

Jag har lagt ner lite tid på Wikipediaartikeln om Vasaätten, och upptäckt två saker, som jag gärna delar med mig av:

Det ena är att märket på vapenskölden som Gregorius skriver inte nödvändigtvis är en "Vase" Gustav Vasa framhöll detta, och utformade under sin regering som ett halvknippe, men tidigare såg märket inte riktigt ut så, Med det sagt, så finns ingen annan källa som omtalar märket som en Vase, eller att ättnamnet skulle härledas ur det, förutom kung Gösta själv.

Och det finns alla anledning att betvivla det, för att under åtminstone tre generationer och kanske fler, har de äldsta medlemmarna i denna ätt bott på, eller åtminstone ägt, gården Vasa i Skepptuna socken.

I ett bevarat brev från biskop Kettil Karlsson (Vasa) till brodern Erik adresserar biskopen brevet till hans bror Erik Karlsson på fädernegodset i Skefftuna.
Biskop Kettil hade själv ägt gården, men sålde den till brodern för 620 mark år 1461.

Vad gårdsnamnet Vasa eller Wasa kommer ifrån är inte helt klarlagt, men troligen har det med ”Vasö” att göra, som skulle syfta på fuktiga marker, vattensjukt område. Kvar i dag finns en liten å.

det här tycker jag med viss fingertoppskänsla, verkar betydligt mer troligt, att namnet härletts från denna gård, än den krystade försklaringen om en Vase, EFTER att kug Gösta gjort om vapenmärket till en stormvase, från nåt som mer ser ut som ett delat spett e.d.

Till detta vill jag tillägga att det är lite tolkningsfråga när Vasaätten dog ut. När Gösta blev kung, och hans familj blev kunglig dynasti, Huset Vasa, så upphörde enligt min mening hans medlemsskap i en (adlig) frälseätt. Jag hävdar att den gamla Vasaätten dog ut med hans yngre bror Magnus, vilken dog 1529. Någon Vasaätt introducerades inte 1626 på det nystartade Riddarhuset, enligt min mening för att ätten inte längre existerade, det fanns inga manliga medlemmar i livet kvar, såvitt man visste. Och kung Gösta var då smafar för en ny ätt, den kungliga Vasaätten, kungahuset Wasa.

Skriv svar