Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Dan Koehl skrev:För en läsare av denna trad, vill jag fästa uppmärksamheten pa att mina uppgifter senare visar sig vara felaktiga och utan understöd av källor. jag hade ocksa min period där jag de fact trodde att Jan Guilliou gjort noggrann research kring det han skriver, vilket tyvärr inte är fallet.
Läs alltsa vidar i traden ända till slutet, för här ställs kvasi-fakta mot sanna källmaterial, och spekulationerna halls senare pa ett mer försiktigt plan. se alltsa dessa första rader som ett intro, pastanden som senare fullständigt slaktas. /Dan i juni 2004![]()

Koehl skrev: förord sidan 24. Han citerar där en 100 år senare skriven sång om slaget:
Pilarna fällo från de swensko
föllo så tätt som bonden
kastar sitt korn på åkern.

koehl skrev:Förefaller är kanske lite mycket sagt, och jag är inte glad att säga det, men han heter Guilliou. Själv backar jag ofta på det här forumet när nån pratar om Arn, det finns ju tom de som tror att han funnits!?
koehl skrev:Men som sagt förefaller kan vara väl starkt. Bra att du frågade, du har ögonen med dig. Vad tror du?

Fahlvik skrev: Min personliga uppfattning är att långbången i särkilt anglosaxisk historietradition har fått allt för fram skjuten position (avsiktligt skämt). Enligt min syn så är det 1800-tals historiker som vill hitta en lätt teknisk innovation som ger en enkel och smidig förklaring på ett händelse förlopp.

MOS 13F skrev:Koehl:
Vad har du för motivering till att långbågar skulle vara lättare att använda än andra bågar?

tobbe skrev:Står dy för den yngre?

koehl skrev:MOS 13F skrev:Koehl:
Vad har du för motivering till att långbågar skulle vara lättare att använda än andra bågar?
Nåja, själv har jag bara testat lite vid Ryttarsdadion i Stockholm så jag talar väl inte direkt av egen erfarenhet, men svaret är tämligen enkelt:
Med klassisk mindre båge når du inte lika långt, med följd att du måste rikta båge och pil mot offret sikta och släppa pilen (nör vederbörande är inom skjutavstånd, vilket också ökar den psyskiksa spänningen) detta kräver mycket övning.
Med långbåge krävs det bara att du har muskler, och det hade säkert de enrollerade soldaterna vid denna tiden. Sedan riktar du bågen snett upp i luften i riktning mot fienden ( kanske korrigerar någon som står på sidan dig) du och dina 200 polare spänner bågen och släpper pilen samtidigt på kommando. Det attackerande rytteriet rider in i en svärm av pilar som alltid träffar nån. Du och jag hade förmodligen kunnat döda någon dansk vid Gestilren. Fiffigt, inte sant? / Dan

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster