Recension: "Glamdring" & "Narsil"

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Recension: "Glamdring" & "Narsil"

Inlägg av B Hellqvist » 27 oktober 2002, 23:32

Jag beställde ett antal Sagan om ringen-svärd från Swords Online http://www.swords-online.com, då de är de enda som levererar till Europa. Servicen var snabb och vänlig, och varorna skickades med FedEx. Trots att jag valde budgetfraktalternativet, så anlände svärden efter endast fem dagar. Inte illa för två stora kartonger skickade från USA till Sverige! Jag tvekar inte att rekommendera Swords Online om man vill köpa från USA.

Då det rörde sig om en sambeställning, där de flesta svärden skulle skickas vidare till killarna som övertalat mig om att göra beställningen, passade jag på att mäta upp Narsil. Själv hade jag valt Glamdring. Den här kortrecensionen berör båda svärden. Det rör sig om de officiella replikorna, och inte de billighetskopior som finns på t.ex. eBay.

Bild

Glamdring
Totallängd: 122,5 cm
Klinglängd: 93 cm
Klingtjocklek: 5 mm
Klingbredd (bredaste punkten): 44 mm
Parerstångens vidd: 25,5 cm
Vikt: 2,27 kg
Balanspunktens läge: 12 cm från parerstångens mitt.

Det är ett mycket elegant och dekorativt svärd. Passform och finish är bra, utan synliga fel. Eggen är slö, vilket gör den mycket svår att slipa. Då det rör sig om ett svärd tillverkat för dekorationsbruk, så ska man inte förvänta sig att det är lätt att svinga (vilket det inte är). Det förekommer ingen uttunning av klingan (de flesta antika svärd har detta), vilket gör svärdet trögt att hantera även med tvåhandsfattning. Detta är ett svärd för filmfansen och samlare av bättre fantasyvapen.

Bild

Narsil
Totallängd: 135,5 cm
Klinglängd: 104,5 cm
Klingtjocklek: 5 mm
Klingbredd: 50 mm
Parerstångens vidd: 27 cm
Vikt: 2,46 kg
Balanspunktens läge: 14 cm från parerstångens mitt.

Klingmaterial: 420 J2 rostfritt stål.
Hjaltmaterial: knapp och parerstång gjutna i metallegering, försilvrade och antikbehandlade, samt med förgyllda detaljer med runinskriptioner och skinnklätt grepp.
Råttsvanstånge.
Levereras med väggplakett av trä.

En kompis såg det här svärdet och utbrast: "Porrigt!". Och det är rätt sexigt... Det är ett elegant, dekorativt svärd. Passform och finish är bra, utan synliga fel. Eggen är slö, och bör vara mycket svår att slipa. Det är något lättare att hantera än Glamdring, mycket beroende på att hjaltet består av mycket metall. Det förekommer ingen uttunning av klingan, vilket gör svärdet ganska trögt att hantera även med tvåhandsfattning. Precis som med Glamdring så är det här ett svärd för filmfansen och samlare av bättre fantasyvapen.

Slutord
Jag brukar vanligtvis köpa antika och/eller fungerande svärd, men Glamdrings design fångade verkligen min blick när jag såg de första bilderna av det. Trots jag visste att svärdet inte skulle vara avsett för brukande, var jag ändå överraskad att det var så pass trögt att svinga. Fast å andra sidan är jag bortskämd av att ha hanterat äkta medeltida vapen och svärd smidda av en av branschens bästa, så mitt betyg på den punkten ska tas med en nypa salt. Jag köpte svärdet för utseendets skull, och det har det så det räcker och blir över!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 27 oktober 2002, 23:39

Glamdrings design är jäkligt fräck...du råkade inte beställa hem några ex av Witchking's svärd eller?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 oktober 2002, 00:27

Gothmog II skrev:Glamdrings design är jäkligt fräck...du råkade inte beställa hem några ex av Witchking's svärd eller?
Nej, men om det blir aktuellt med en nybeställning skulle jag kunna göra det. Fast man ska vara medveten om att WiKi-svärdets relativt lilla knapp gör det minst sagt trögsvingat...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 28 oktober 2002, 09:37

Håller med Gothmog, Glamdring såg jättemäktig ut! En sån skulle man ha...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 10:48

B Hellqvist skrev:
Gothmog II skrev:Glamdrings design är jäkligt fräck...du råkade inte beställa hem några ex av Witchking's svärd eller?
Nej, men om det blir aktuellt med en nybeställning skulle jag kunna göra det. Fast man ska vara medveten om att WiKi-svärdets relativt lilla knapp gör det minst sagt trögsvingat...
För isåfall ska jag börja samla ihop pengar för fy fan vad fräckt det är...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 30 oktober 2002, 09:18

Har du flera svärd som är Tolkieninspirerade?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 oktober 2002, 19:10

Gurthang skrev:Har du flera svärd som är Tolkieninspirerade?
Inte hemma, men jag kan ta hem om det finns tillräckligt intresse. Med tanke på att ett svärd blir cirka 1000:- billigare än vad man får ge här i Sverige, så kan det vara intressant... De svärd som finns/kommer att finnas är (utöver Glamdring, Narsil, Sting och Witchking) Ringwraith, Eowyns svärd, Aragorns "Ranger" och några till. Kolla http://www.bladesbybrown.com/lotr.html

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 1 november 2002, 11:22

Uruk-hai svärdet ska visst också komma inom en snar framtid...

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 1 november 2002, 16:32

B Hellqvist>>>

Levereras inte också Glamdring med väggplakett av trä?

Jag har funderat på att köpa dom här svärden för dom ser så mäktiga ut och LOTR ligger mig värmt om hjärtat. Har faktiskt kollat på swords-online.com också. Att du rekomenderar dom gör ju inte direkt att jag blir mindre sugen. Fast jag får vänta ett tag, kostar ju ändå en del...och tyvärr är jag inte gjord av pengar :cry:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 november 2002, 00:35

Jodå, Glamdring levereras med en plakett. Tyvärr föll en del av texten bort. Detta gäller Glamdring:

Klingmaterial: 420 J2 rostfritt stål.
Hjaltmaterial: knapp och parerstång gjutna i antikbehandlad metallegering, med runinskriptioner och skinnklätt grepp.
Råttsvanstånge.
Levereras med väggplakett av trä.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 3 januari 2003, 18:44

sorry att ja drar upp en gammal tråd med vad kostar svärden, med frakt o allt?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 januari 2003, 00:04

Ilúvatar skrev:sorry att ja drar upp en gammal tråd med vad kostar svärden, med frakt o allt?
Man får räkna med bortåt 2700:- med nuvarande dollarkurs.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 4 januari 2003, 08:36

hmm, det är ganska mycket pengar.

Skriv svar