Maus?
Maus?
Jag läser mycket böcker och på nätet om WW2...har hört talas om många olika tanks..Vet hur de flesta ser ut o va de hadde för beväpning.. etc
Jag har hört talas om en tysk tank som skulle heta MAUS men har ej hört något mer om den än namnet. Dte skulle varit en tung stridsvagn. Någon som har uppgifter om denna vagn?
Jag har hört talas om en tysk tank som skulle heta MAUS men har ej hört något mer om den än namnet. Dte skulle varit en tung stridsvagn. Någon som har uppgifter om denna vagn?
Hej Mrkos, kolla in http://www.achtungpanzer.com, där kan du hitta gott om grundläggande information om främst tyskt pansar.
mvh/ daniel
mvh/ daniel
- Jesusmoma
- Medlem
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
- Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
- Kontakt:
Markus, det du inte vet något om i de hær sammanhangen ær inte vært att veta. Eftersom du redan vet allt så behøver du inte fråga Antagligen så finns det ingen tank som heter MAUS. Det ær bara en konspiration i ditt huvud som harorsakats av ditt allvetande på fronten, okej. Det ær fassans dator dærfør blir det æochø
/Hampus
/Hampus
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Musen som var för stor
Den tyngsta "tank" som någinson byggts vägde 180 ton och var drygt 4 meter hög. Pansaret på framsidan var tre decimeter tjockt. Under kodnamnet Musen gjorde den sitt fösta framträdande 1944, sedan de tyska pansardivisonerna blivit illa åtagångna på den ryska fronten.
Hitler hade insett att hans pansar aldrig skulle mäta sig numerärt med de många stridsvagnar som nu sattes in mot hans arméer i öst, och de ryska fabrikernas väldiga produktion medförde att den ryska överlägsenheten bara växte. I det läget uppdrog Hitler åt dr Porsche - Volkswagens skapare - att konstruera ett "landskapskepp", en stridsvagn med större slagkraft än någon av fiendens och samtidigt helt osårbar tack vare sin egen tunga bepansring.
För att förflytta sin enorma massa hade den en 1500 hästkrafter diselmotor med tillhörande elgenerator som drev de bägge drivbandsmotorerna. Med luckorna stängda var Musen fullkomligt vattentät. Den kunde gå på botten över en tolv meter djup flod, med diselmotorn frånslagen och elmotorerna matade med ström via en kabel från en annanstridsvagn på flodstranden. När "vadningen" var lyckligt genomförd, bytte de bägge stridsvagnarna roller, så att den andra också kunnde gå över floden. Men mausen storlek och tyngd blev dess fördärv. Dess topphastighet var knappt 20 km/t, och när den vältrade fram på landsvägarna under provturerna skadade vibrationerna gatubeläggningen och spräckte fönsterrutorna i alla städer och byar. Fastän drivbanden var nästan meterbreda, ville den gärna sjuka ner i allt utom den allra torraste terrängen. Till sist avskrevs hela projektet....något ni vill tilläga Larsson eller Johan???
Beväpning:128mm KwK 44 L/55 & 75mm KwK 44 L/36.5
1 x 7.92mm MG34
Mus med viktproblem:
Den tyngsta "tank" som någinson byggts vägde 180 ton och var drygt 4 meter hög. Pansaret på framsidan var tre decimeter tjockt. Under kodnamnet Musen gjorde den sitt fösta framträdande 1944, sedan de tyska pansardivisonerna blivit illa åtagångna på den ryska fronten.
Hitler hade insett att hans pansar aldrig skulle mäta sig numerärt med de många stridsvagnar som nu sattes in mot hans arméer i öst, och de ryska fabrikernas väldiga produktion medförde att den ryska överlägsenheten bara växte. I det läget uppdrog Hitler åt dr Porsche - Volkswagens skapare - att konstruera ett "landskapskepp", en stridsvagn med större slagkraft än någon av fiendens och samtidigt helt osårbar tack vare sin egen tunga bepansring.
För att förflytta sin enorma massa hade den en 1500 hästkrafter diselmotor med tillhörande elgenerator som drev de bägge drivbandsmotorerna. Med luckorna stängda var Musen fullkomligt vattentät. Den kunde gå på botten över en tolv meter djup flod, med diselmotorn frånslagen och elmotorerna matade med ström via en kabel från en annanstridsvagn på flodstranden. När "vadningen" var lyckligt genomförd, bytte de bägge stridsvagnarna roller, så att den andra också kunnde gå över floden. Men mausen storlek och tyngd blev dess fördärv. Dess topphastighet var knappt 20 km/t, och när den vältrade fram på landsvägarna under provturerna skadade vibrationerna gatubeläggningen och spräckte fönsterrutorna i alla städer och byar. Fastän drivbanden var nästan meterbreda, ville den gärna sjuka ner i allt utom den allra torraste terrängen. Till sist avskrevs hela projektet....något ni vill tilläga Larsson eller Johan???
Beväpning:128mm KwK 44 L/55 & 75mm KwK 44 L/36.5
1 x 7.92mm MG34
Mus med viktproblem:
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 25 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Stick och brinn, eller speak swedish!Jesusmoma skrev:Markus, det du inte vet något om i de hær sammanhangen ær inte vært att veta. Eftersom du redan vet allt så behøver du inte fråga Antagligen så finns det ingen tank som heter MAUS. Det ær bara en konspiration i ditt huvud som harorsakats av ditt allvetande på fronten, okej. Det ær fassans dator dærfør blir det æochø
/Hampus
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Tja. Två prototyper var under test, V1 och V2, de skiljde sig en del från varandra. V1 (även kallad Maus I) var endast ett chassi med ett "simulerat" torn, medans V2 (Maus II) bestod av både chassi och torn. I slutet av kriget sprängdes V2:an av testpersonalen (en del källor påstår dock att den användes för att försvara anläggningen i Kummersdorf), medans V1:ans chassi klarade sig, och kan numera ses på muséet i Kubinka, Ryssland, med ett V2-torn.Till sist avskrevs hela projektet....något ni vill tilläga Larsson eller Johan???
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Utan att vara särskilt vetenskaplig så kanjag lämna följande info:
Hittade på någon hemsida för länge sedan om ett projekt som Hitler vill starta.
Det var en "stridsvagn" eller rättare sagt en rullande befästning på 1500 ton som skulle drivas med 4 st ubåtsdieslar.
Tanken var att kunna flyta deta fort till platser där den behövdes.
Som sagt.... kan tyvärr inte källhänvisa bättre förutom till mitt eget minne.
Hittade på någon hemsida för länge sedan om ett projekt som Hitler vill starta.
Det var en "stridsvagn" eller rättare sagt en rullande befästning på 1500 ton som skulle drivas med 4 st ubåtsdieslar.
Tanken var att kunna flyta deta fort till platser där den behövdes.
Som sagt.... kan tyvärr inte källhänvisa bättre förutom till mitt eget minne.
Här är lite mer information och bilder som jag hittade.Hitler realised that he needed a super tank to confront any eventualities, and on June 8th 1942 he approached his chief tank designer, Dr Ferdinand Porsche and armaments minister Albert Speer. He told them to design a super tank that would carry a huge 128mm or even 150mm main gun with the possibility of a second coaxial gun with a calibre of at least 75mm within the same turret.
The dimensions of the Maus were carefully considered and due to the fact that it would have to be transported by rail it could not exceed a certain width. Because of its estimated weight of over 100 tons, it would also need to be fitted with a snorkel device as small bridges would not have been able to support its weight. A wading depth of 8 metres was calculated.
The secret project to build this tank with Firepower as the precedence went under way on August 1 1943, the tank was at first referred to as the Mammut ( Mammoth ) and was assigned a project tank build number of 205.
The Hull was made by Krupp steel industries whilst the firm of Alkett ( Altmarkische Kettenfabrik ) did all of the assembly work and manufactured the heavy tracks, a Daimler Benz Maybach V12 engine was also installed. Electrical components came from Siemens-Schuckert.
The wheels were more like rollers and there were 24 of them combined in 12 bogies, 6 sets on each side.
They were hung from a cross member that was fixed to the hull, each set of rollers had its own fully independent movement.
The tank was extensively tested at Böblingen, Stuttgart on January 10th 1944 and apart from some problems with the suspension as a direct result of the weight of the tank, the trials were a success and the tank performed as its designers had at first intended. The only real change was to the tanks name, it was re-named The MAUS .
Hitler's orders were that the tank should be ready for combat by June 1944. It was on the 9th of June that the finished turret was finally installed and the Maus was again sent to trial grounds this time at Kummersdorf and a second prototype that was also constructed was tested at the same place but the installation of a new engine gave rise to big problems.
The engine in the Maus took up most of the internal chassis space due to its size so subsequently the fuel tanks were placed at the front lower end of the tank. There was an 8 hp auxiliary engine that provided starting power and charged up the batteries, this along with electric drive motors located at the rear, independently powered the turret and allowed full transversal in 16 seconds.
All the ammunition was stowed in the middle left hand side of the hull/turret area as space was restricted.
It has to be remembered that the turret alone weighed 50 tons ! It was cast in a complete part and had additional armour, 'dovetail' welded to the sides and rear with extra plates to the front.
The fuel tank capacity was 2700 litres with an extra 1500 litre fuel tank attached to the back of the hull. This fuel tank of course would have been empty by the time the tank got within range of the enemy.
The hull had 200mm armour plate with 180mm side and rear armour. The turret armour being 240mm thick at the front and 200mm thick on the sides. As stated earlier, this tank had so much armour plating the result was that it had very poor speed and mobility but if no enemy tanks shells could penetrate the armour then why worry !
http://www.vlewis.net/maus.html
mvh/ daniel
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
I den gammal tråden skrev Larsson:MD650 skrev:Utan att vara särskilt vetenskaplig så kanjag lämna följande info:
Hittade på någon hemsida för länge sedan om ett projekt som Hitler vill starta.
Det var en "stridsvagn" eller rättare sagt en rullande befästning på 1500 ton som skulle drivas med 4 st ubåtsdieslar.
Tanken var att kunna flyta deta fort till platser där den behövdes.
Som sagt.... kan tyvärr inte källhänvisa bättre förutom till mitt eget minne.
Det fanns ett tyskt stridsvagnsprojekt som fick die Maus (musen) att framstå som liten nämligen P1000 Ratte (råttan).
Vagnen som aldrig lämnade ritbordet skulle vara 35 meter lång, 14 meter bred och 11 meter hög. Vikten skulle uppgå till 1000 ton.
Bestyckningen skulle bestå av två 280mm (identiska med de som satt i slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau)och en 128mm kanon i ett kanontorn. På bakpansaret skulle man montera 2 st 20mm Flakvierling 38. Alltså totalt åtta 20mm automatkanoner.
Information om vagnen finns på
http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000
Ok, men det var nog inte där jag läste det men det är de samma...Anno skrev: I den gammal tråden skrev Larsson:Det fanns ett tyskt stridsvagnsprojekt som fick die Maus (musen) att framstå som liten nämligen P1000 Ratte (råttan).
Vagnen som aldrig lämnade ritbordet skulle vara 35 meter lång, 14 meter bred och 11 meter hög. Vikten skulle uppgå till 1000 ton.
Bestyckningen skulle bestå av två 280mm (identiska med de som satt i slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau)och en 128mm kanon i ett kanontorn. På bakpansaret skulle man montera 2 st 20mm Flakvierling 38. Alltså totalt åtta 20mm automatkanoner.
Information om vagnen finns på
http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Dessa galna ideér herr Hitler hade:
Hitlers ingripande i det tyska forskningsprogramet resulterade i att stora summor pengar fördelades bland olika forskningsområden, som inte hade någon annan avsikt än attt imponera på omvärlden. Vid en demostration av 80 cm kanonen "Gustav", som kunde förflyttas på järnvägsräls, blev general Guderian alldeles skräckslagen när han hörde dr. Müller från Kruppverken säga till Hitler, att man skulle använda den jättelika kanonen mot stridsvagnar. "För ett ögonblick blev jag helt stum. För mitt inre såg jag skräckbilden av en masstillverkning av Gustavs", Berättade Guderian. Han skyndade sig för att förklara för Hitler, att visst kunde man avfyra denna kanon i riktning mot en stridsvagn, men att den med all sannolikhet inte skulle komma att träffa stridsvagnen och att det därefter tog 45 minuter att ladda om denna jättelika kanonen innan man kunde avlossa nästa skott