Flygbränsle i Sverige under avk?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Flygbränsle i Sverige under avk?

Inlägg av von Adler » 12 april 2009, 20:16

Jag har för mig att jag läst att man på skolplan samt äldre bomb- och spaningsplan flög på en flygversion av Motyl, d.v.s. 85% metanol och 15% bensin, medan jaktflyget flög på flygbensin 85 oktan. Någon källa har antytt att det skulle ha funnits reserver av flygbensin 85 oktan för hela flygvapnet i en krigssituation och flygbensin 100 oktan för jaktflyget i samma situation.

Att man flög med ricinolja (som gärna härsknade i värmen och stank något förfärligt) som smörjmedel har jag från en mekaniker på F4 under kriget, men hur var det med bensin?

En källa om B 16 (Caproni) nämner att den flögs på "Flygbensin C". Fanns det A och B också? Vad bestod de av? Någon som har mer information eller tips på säkra källor?

Engman
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2007, 18:08
Ort: Kalmar

Re: Flygbränsle i Sverige under avk?

Inlägg av Engman » 17 april 2009, 09:55

På wikipediaartikeln om B16 kan man läsa att man använde bentol som bränsle. Jag har ingen aning vad det är och att söka på det ger inga resultat.

Dock hittade jag en bok: S 12 Heinkel He114 av Mikael Forslund. Ett kapitel i boken heter: Bentoldrift

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Flygbränsle i Sverige under avk?

Inlägg av Stilleben » 17 april 2009, 10:59

Engman skrev:På wikipediaartikeln om B16 kan man läsa att man använde bentol som bränsle. Jag har ingen aning vad det är och att söka på det ger inga resultat.

Dock hittade jag en bok: S 12 Heinkel He114 av Mikael Forslund. Ett kapitel i boken heter: Bentoldrift
Med all säkerhet menas Bentyl. Du hittar en del om det om du söker på "Bentyl flygvapnet".

Se även Motyl och http://www.etanolmc.se/etanol.php

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Flygbränsle i Sverige under avk?

Inlägg av varjag » 18 april 2009, 00:17

Engman skrev:På wikipediaartikeln om B16 kan man läsa att man använde bentol som bränsle. Jag har ingen aning vad det är och att söka på det ger inga resultat.

Dock hittade jag en bok: S 12 Heinkel He114 av Mikael Forslund. Ett kapitel i boken heter: Bentoldrift
S 16/B 16 hade en förfärande olycksstatistik, 25% av flygplansbeståndet havererade (plus tre nedskjutna). Jag erinrar mig att flygplanen drabbades av motorbränder som berodde på det svenska flygbränslet....de italienska packningarna och tätningarna i bränslesystemet pallade inte för den svenska blandningen som ledde till läckor - och bränder, Varjag

Skriv svar