Svenska KZ-fångar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Svenska KZ-fångar

Inlägg av CvD » 1 december 2008, 22:09

Sprang på en uppgift på Wikipedia om KZ-fängar och i listan finns en person angiven som svensk. Uppgiften finns även på en tyskspråkig sida som Wikipediasidan länkar till.
Sweden
Carl S. Edquist, Director
Det är första gången jag har sprungit på uppgifter om svenska KZ-fångar. Vem var denna man och varför hamnade han i KZ? Fanns det flera svenska fångar och dog någon svensk medborgare i dessa läger eller i ett förintelseläger?


/CvD

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 2 december 2008, 00:08

Det fanns definitivt fler svenska medborgare i olika koncentrationsläger. Har någonstanns uppgifter om ett antal svenskar som satt på Grini i Norge, men självklart hittar jag inte det just nu (Johnny Bode var iaf bara en av många). Har också läst om svenskar i olika läger i övriga Europa, men har inget enskilt fall att peka på där.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Stilleben » 2 december 2008, 09:13

CvD skrev:Sprang på en uppgift på Wikipedia om KZ-fängar och i listan finns en person angiven som svensk. Uppgiften finns även på en tyskspråkig sida som Wikipediasidan länkar till.
Sweden
Carl S. Edquist, Director
Det är första gången jag har sprungit på uppgifter om svenska KZ-fångar. Vem var denna man och varför hamnade han i KZ? Fanns det flera svenska fångar och dog någon svensk medborgare i dessa läger eller i ett förintelseläger? /CvD
http://www.tobiashubinette.se/ns_frivilliga.pdf ger följande uppgifter om Edquist:

"Carl-Göran Edquist/Borgenstierna ”Karl-Göran” ”Edqvist” ”Dogger” ”Advokaten” (150511/4874 Jukkasjärvi-950903 Hägersten). Direktör, vice korpral I1 1944, Tanumshede. SNSP, NSB, SNF, SO/NSR, SSP, CS. Finland. Till Norge 1944. Obersturmführer Waffen-SS/Sicherheitsdienst 1944-45. Finland 1944, Norge 1944, Tyskland 1945. Till Sverige 1945. Disponent, redaktör, advokat, författare 1977, Hägersten"

Finns litet ytterligare om Edquist på webben, http://www.axishistory.com/index.php?id=2728 och av Anna-Lena Lodenius under http://turture.abf.se/fonstret/Cirkelns ... ik102.html .

http://www.georg-elser-arbeitskreis.de/ ... erdorf.htm som åberopas handlar om de c:a 130 från olika KZ-läger (och kanske även från fängelser?) till Dachau förflyttade fångar varav många utländska kända och betydelsefulla, s.k. "Prominenten". Då de allierade även där kom allt närmare transporterades de i slutet av april 1945 bevakade av SS-manskap vidare söderut. Bland fångarna fanns ett 40-tal familjemedlemmar eller nära släktingar till attentatsmännen Stauffenberg, Goerdeler m.fl., alltså s.k. Sippenhaft-fångar. De hade enbart p.g.a. släktskapen arresterats.

SS-männen hade order om att avrätta fångarna om de riskerade att bli fritagna men då amerikanarna slutligen befann sig strax i närheten, insågs det att detta inte skulle gå att dölja samt innebära en säker dödsdom för dem själva. Den 4 maj 1945 befriades fångarna i Syd-Tyrolen av amerikanarna.

Det finns ett intressant foto på sajten från befrielsen med bl.a. pastor Martin Niemöller och engelsmannen Sigismund Payne Best, den senare känd från the "Venlo Incident", se Google!

Varför Edquist kommit till Dachau och varför han förflyttades med dessa många prominenta personer framgår inte av webben.

Det kan ha funnits ytterligare några svenskar som hamnat i tyska KZ-läger, men knappast många.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 20 januari 2009, 11:25

CvD skrev:Fanns det flera svenska fångar och dog någon svensk medborgare i dessa läger eller i ett förintelseläger?
Tror att nedanstående artikel kan en del svar:

http://www.omforintelsen.se/svenska-fan ... ionslager/

I den berättas att det fanns minst 67 svenska KZ-fångar och att minst 30 av dessa dog.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Stilleben » 20 januari 2009, 15:11

Simon_HBG skrev:
CvD skrev:Fanns det flera svenska fångar och dog någon svensk medborgare i dessa läger eller i ett förintelseläger?
Tror att nedanstående artikel kan en del svar:

http://www.omforintelsen.se/svenska-fan ... ionslager/

I den berättas att det fanns minst 67 svenska KZ-fångar och att minst 30 av dessa dog.
Intressanta uppgifter du ger i den av dig författade länken Simon! Det skall bli intressant att se vad du mera slutgiltigt kommer fram till! Jag skulle dock tro att om man håller sig till definitionen "svensk medborgare" antalet ändå är relativt litet. Födda i Sverige som t.ex. "syskonen David, Doris och Julius Mak från Malmö" ger sålunda inte svenskt medborgarskap om inte föräldrarna har det. Dog dessa kanske också i förintelsen men med polska födelseorter?

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 20 januari 2009, 16:10

Stilleben skrev:Intressanta uppgifter du ger i den av dig författade länken Simon! Det skall bli intressant att se vad du mera slutgiltigt kommer fram till! Jag skulle dock tro att om man håller sig till definitionen "svensk medborgare" antalet ändå är relativt litet. Födda i Sverige som t.ex. "syskonen David, Doris och Julius Mak från Malmö" ger sålunda inte svenskt medborgarskap om inte föräldrarna har det. Dog dessa kanske också i förintelsen men med polska födelseorter?
Tack för dina synpunkter, är alltid nytigt att diskutera sådana här frågor. Framkom nog inte helt bra, men jag har varit väldigt noga med just benämningen "svenskt medborgarskap". De som jag skrivit om hade svenskt medborgarskap eller hade haft svenskt medborgarskap. I den senare kategorin är det personer som flyttat ut från Sverige, fått nytt medborgarskap och/eller inte förnyat sitt svenska medborgarskap (man var tvungen att göra det på konsulaten på den tiden). Vad gäller uppgifterna från olika fångregister så är sökningen gjorde enbart på nationalitet (uppgifter om 29 av dessa 57 kommer från fångregister, Auschwitz ej medräknat).

Hur det exakt ligger till med föräldrarna i fallet Mak vet jag inte ännu, de finns inte upptagna på de transportlister från Rotterdam (Westerbork) som jag letat upp. Kan iaf konstatera att jag har ca 120 ytterliggare namngivna fall där det som du säger är personer som flyttat från Östeuropa till Sverige och sedan vidare (totalt ska 2 000 personer ha kommit till Sverige den vägen). Jag vet att en stor del av dessa fick svenska pass men jag måste kontrollera varje fall innan jag kan peka ut någon som svensk medborgare. Därför har dessa inte tagits med utan betraktas av mig istället som "misstänkta fall". För övrigt har dessa 57 ökat till 58 under dagen, jag hade missat en definitivt svensk Waffen-SS-frivillig som sattes i Grini.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 28 februari 2009, 18:09

Gjorde en liten uppföljning och kollade närmare på en av de grupper av svenska medborgare som deporterades, närmare bestämt de 21 personer med svenskt medborgarskap som hamnade i Theresienstadt. I jämförelse med andra gick det relativt bra för dessa, vad jag fått fram dog "endast" fem. Kan påpeka att det finns fler än dessa 21 som kan ha varit svenskar, men har inte fått medborgarskapet bekräftat ännu.

http://www.omforintelsen.se/svenskarna- ... sienstadt/

Då det denna gången rör sig om ett judiskt getto så var samtliga judar. Lite mer intressant är kanske de svenska sjömän och politiska fångar som hamnade i koncentrationsläger, men mer om detta vid senare tillfälle.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2009, 18:48

Förtår jag rätt, att Edquist var officer i SS 44-45? Det måste vara ovanligt för en koncentrationslägerfånge.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 28 februari 2009, 18:55

Markus Holst skrev:Förtår jag rätt, att Edquist var officer i SS 44-45? Det måste vara ovanligt för en koncentrationslägerfånge.
Ja, han var SS-Obersturmführer, alltså löjtnant (vet däremot inte om han fråntogs graden). Varför han var gisslan i bla Dachau har jag däremot inget svar på för närvarande. Sen får man inte glömma att dessa gisslor flyttades runt och behandlades betydligt bättre än de ordinarie lägerfångarna (även om vissa avrättningar förekom). Däremot var han inte ensam att som SS-frivillig sitta i koncentrationsläger. Bl.a. Stig Cederholm sattes t.ex. i Grini efter en stöld.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Stilleben » 28 februari 2009, 22:15

Simon_HBG skrev:Gjorde en liten uppföljning och kollade närmare på en av de grupper av svenska medborgare som deporterades, närmare bestämt de 21 personer med svenskt medborgarskap som hamnade i Theresienstadt. I jämförelse med andra gick det relativt bra för dessa, vad jag fått fram dog "endast" fem. Kan påpeka att det finns fler än dessa 21 som kan ha varit svenskar, men har inte fått medborgarskapet bekräftat ännu.

http://www.omforintelsen.se/svenskarna- ... sienstadt/

Då det denna gången rör sig om ett judiskt getto så var samtliga judar. Lite mer intressant är kanske de svenska sjömän och politiska fångar som hamnade i koncentrationsläger, men mer om detta vid senare tillfälle.
Beträffande de sistnämnda, främst sjömän och andra som spred flygblad eller yttrade sig oförsiktigt, finns det åtskilliga. Koncentrationsläger för dessa tror jag dock inte förekom. De kom i allmänhet efter att ha blivit dömda av domstol till vanliga fängelser/tukthus. Så var ju fallet med de s.k. Warzawasvenskarna som dömdes för spioneri.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Lasse » 1 mars 2009, 19:11

Finns det bekräftat att han faktiskt var SS-Ostuf. eller bygger den graden helt och hållet på Hübinettes lista, som saknar källförteckning? Har du själv undersökt det hela Simon?

Värt att nämna är att det även fanns svenskar på andra sidan på KZ-lägrena, åtminstonde en tjänstgjorde en period 1940 vid Buchenwald, och Erik Wallin ska ha varit vakt vid ett läger för kriminella. (Inte för att gå allt för off topic)

Mvh Lars, som är mycket intresserad av alla svenska SS frivilliga med grad SS-Ustuf. och uppåt.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 1 mars 2009, 20:30

Stilleben skrev:Beträffande de sistnämnda, främst sjömän och andra som spred flygblad eller yttrade sig oförsiktigt, finns det åtskilliga. Koncentrationsläger för dessa tror jag dock inte förekom. De kom i allmänhet efter att ha blivit dömda av domstol till vanliga fängelser/tukthus. Så var ju fallet med de s.k. Warzawasvenskarna som dömdes för spioneri.
Helt rätt Stilleben, finns många fall med svenskar som fängslades efter att ha uttryckt sig "olämpligt" eller liknande i Tyskland eller i de ockuperade områdena. Först och främst hamnade dessa i fängelser men har även hittat fall i koncentrationsläger (kommer att återkomma om detta). Att hitta alla dessa är svårt, jag har bland annat gått efter korrespondensen mellan de svenska konsulaten i Europa och UD i Stockholm, men är tveksam till om alla finns med där. Så om någon känner till enskilda fall så är det bara att höra av sig. Har inte sett närmare på Warzawasvenskarna ännu, känner bara till historien och de enskilda fallen i allmänhet men ska vid tillfälle gå igenom det som Jozef Lewandoski skrivit om detta.
Lasse skrev:Finns det bekräftat att han faktiskt var SS-Ostuf. eller bygger den graden helt och hållet på Hübinettes lista, som saknar källförteckning? Har du själv undersökt det hela Simon?

Värt att nämna är att det även fanns svenskar på andra sidan på KZ-lägrena, åtminstonde en tjänstgjorde en period 1940 vid Buchenwald, och Erik Wallin ska ha varit vakt vid ett läger för kriminella. (Inte för att gå allt för off topic)

Mvh Lars, som är mycket intresserad av alla svenska SS frivilliga med grad SS-Ustuf. och uppåt.
Bra noterat Lasse! Har inte använt mig av Hübinettes lista utan något som nog är lika illa, Edquists egna ord. Jag har inte tillgång till Edquists papper eller hela hans akt hos SÄK för att kontrollera detta nu, men kan konstatera att jag nog var lite för snabb med att acceptera detta. Har inte lagt någon större vikt vid denna uppgiften, så har inte undersökt det närmare. Jag känner bara till ett säkert fall där en svensk varit lägervakt (Berg). Att Erik Wallin ska ha varit vakt är vad jag vet aldrig helt klarlagt, så återstår att leta upp detta i arkiven. Att Gross-Rosen skulle ha varit ett "ett läger för kriminella" är däremot ingenting jag kan hålla med om. Att en svensk tjänstgjort i Buchenwald 1940 var en nyhet för mig, intressant!

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Lasse » 2 mars 2009, 10:08

Hejsan,

Ingen kritik rörande Edquist menat, mest nyfiken på om du hade något som stödde att han skulle ha blivit officer mest för att kunna lägga till honom i mina egna listor över officerare. Det tåls att undersöka vidare helt enkelt! :) Wallins påstådda vaktjänst fick jag bekräftat av en vän som kände Wallin när denne var i livet, enligt honom hade han en kortare tid varit vakt vid ett läger för kriminella, vilket läger det ska ha rört vet jag däremot inte.

Svensken vid Buchenwald ska ha varit där ett par veckor (månader?) 1940, men har inte undersökt det hela närmare ännu. Han blev sedmera officer och läkare inom SS, tjänstgjorde bland annat inom SS-Pz.Aufkl.Abt 16 "RFSS" och vid ett SS lasarett i Wien.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Svenska KZ-fångar

Inlägg av Simon_HBG » 2 mars 2009, 21:10

Lasse skrev:Ingen kritik rörande Edquist menat, mest nyfiken på om du hade något som stödde att han skulle ha blivit officer mest för att kunna lägga till honom i mina egna listor över officerare. Det tåls att undersöka vidare helt enkelt! :)
Kritik är bra, men tolkade inte ditt inlägg som någon kritik, däremot som en intressant frågeställning. Jag kan inte med 100% säkerhet säga att Edquist var SS-Obersturmführer utan konstaterar bara att jag inte ifrågasatte källan i detta fallet. Vad jag kan säga är att han kom till Norge den 18 september 1944 och att han därefter blev menig i Waffen-SS. Efter en kort vistelse i Finland kom han till Tyskland och det är där han ska ha blivit befordrad. Kan precis som du konstatera att det skulle vara bra att hitta någon säkrare källa som bekräftar eller dementerar graden.

Skriv svar