Söker lite info om BV202, kommentarer dåliga/bra egenskaper etc.
Jag har en under renovering/ombyggnad och vill gärna ha kontakt med någon som använt dessa i lumpen.
Bv 202
Re: BV202
Bv 202 har ju haft framförallt en koppling och en växellåda som kan vara besvärlig om man inte tänker till vid körning.Gamen skrev:Söker lite info om BV202, kommentarer dåliga/bra egenskaper etc.
Jag har en under renovering/ombyggnad och vill gärna ha kontakt med någon som använt dessa i lumpen.
En svaghet är bärhjulen som är gummidäck som har en tendens till punka om man kör i svår terräng.
Under en slutövning som jag deltog under 80-talet hade vi ett antal 202:or med oss. Av fyra st var det på tre som bultarna till drivhjulen gick tvärt av.
Till fördelen är att den med sin Volvo-motor är enkel att repa. Lite ståltråd och tape fixar det mesta.
Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med bv 206 men är smidigare i skogen. Jägarförbanden behöll 202:an långt efter att bv 206 kom ut på förbanden. Ett stort skäl var just smidigheten, lätt att repa och att den var relativt tyst.
Tack för svaret. Att drivhjulsbultarna är en svag punkt har jag aldrig hört tidigare,jag antar att dom kan ha varit överdragna,dvs.över sträckgransen. En sak som ser svag ut är bandjusteringarna med brytpinnar i stål. Vad jag har hört så skulle sista bärhjulet i vardera vagnen vara "skumfylld" för att motverka punktering på dessa.
En sak jag undrar över är hur denna vagn beter sig i djupsnö med tungt lass,har du ngn. erfarenhet? Jag avser att använda den att köra ut ved med, över snötäckt myrmark.
Mvh Gamen
En sak jag undrar över är hur denna vagn beter sig i djupsnö med tungt lass,har du ngn. erfarenhet? Jag avser att använda den att köra ut ved med, över snötäckt myrmark.
Mvh Gamen