Personbilar i försvaret under 80-talet
Personbilar i försvaret under 80-talet
Hej!
Jag har suttit och kollat igenom ett antal organisationstabeller för svenska förband under 80-talet på http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/.
I förbanden så står det att pb 3 pass kombi, pb 4 pass kombi och pb 6 pass kombi ingår. Jag har klurat ut att pb 6 pass kombi lär vara en VW buss. Sedan är det ju ganska självklart att 3 eller 4 passageraren är en volvo 245 eller motsvarande volvomodell, frågan är bara om det är 3:an eller 4:an som är volvo och vad är då den andra?
Någon som sitter inne med kunskapen eller några teorier?
Jag har suttit och kollat igenom ett antal organisationstabeller för svenska förband under 80-talet på http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/.
I förbanden så står det att pb 3 pass kombi, pb 4 pass kombi och pb 6 pass kombi ingår. Jag har klurat ut att pb 6 pass kombi lär vara en VW buss. Sedan är det ju ganska självklart att 3 eller 4 passageraren är en volvo 245 eller motsvarande volvomodell, frågan är bara om det är 3:an eller 4:an som är volvo och vad är då den andra?
Någon som sitter inne med kunskapen eller några teorier?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pb 3 pass kombi
Har aldrig träffat på någon Pb 3 pass kombi. Bara 3 pass rätt och slätt. Pb 4 pass kombi var som sagt vanligen Volvo kombi. Pb 6 pass kombi var vanligen VW-buss, men kunde även vara t ex Ford.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Personbilar
På 1950-1970 talen köpte armén in ett begränsat antal personbilar och kombibilar för att kunna vidmakthålla verkstadskompetens på dessa typer. Dessa var försedda med taklucka för flygvarnare.
Under KFÖ inhyrdes civila fordon.
Regionala Motorförråd (RMF) hade äldre "civila" stamfordon, som användes vid KFÖ.
Som Pb 3 pass har jag haft Volvo Pv 444 och senare, Volvo Amazon och SAAB 900 (?) samt VW-bubbla.
Pb 4 pass kombi har jag upplevt i form av Volvo Pv 444 o dyl, Volkswagen 1100, Volvo Amazon, Volvo senare serier, senast V 70. Under KFÖ 1986 hade vi Toyota combi.
Pb 6 pass kombi har nästan uteslutande varit VW-bussar, men jag vill minnas att den typ av Ford vi fick vid några tillfällen hette Ford Transit. Den sistnämnda benämndes även Pb 8 pass kombi.
Under KFÖ inhyrdes civila fordon.
Regionala Motorförråd (RMF) hade äldre "civila" stamfordon, som användes vid KFÖ.
Som Pb 3 pass har jag haft Volvo Pv 444 och senare, Volvo Amazon och SAAB 900 (?) samt VW-bubbla.
Pb 4 pass kombi har jag upplevt i form av Volvo Pv 444 o dyl, Volkswagen 1100, Volvo Amazon, Volvo senare serier, senast V 70. Under KFÖ 1986 hade vi Toyota combi.
Pb 6 pass kombi har nästan uteslutande varit VW-bussar, men jag vill minnas att den typ av Ford vi fick vid några tillfällen hette Ford Transit. Den sistnämnda benämndes även Pb 8 pass kombi.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Saab 96 är en sedanmodell med plats för fyra-fem personer utan stridsutrustning, dvs tre personer med. Saab 95 är kombiversionen, plats för sju utan utrustning men kanske fyra med. V4 är ett vanligare namn i folkmun på modellen.
En Saab 900 klarar nog nästan lika mycket som en 245, om det inte gäller mycket skrymmande gods.
Mvh Petter
En Saab 900 klarar nog nästan lika mycket som en 245, om det inte gäller mycket skrymmande gods.
Mvh Petter
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Biluttagning
1. Försvarsmakten anmälde till bilregistret önskat antal och typer.a81 skrev:Hur fungerade detta egentligen? Vilka bilar blev uttagna?Bjernevik skrev:Som du säkert vet så är det i de allra flesta fall frågan om fordon som skulle inkallas vid mobilisering, så pb 3 pass kan ju vara ett antal olika modeller.
2. När passande biltyp nyregistrerades blev fordonet ifråga krigsplacerat och ägaren fick krigsplaceringsorder. Detta gällde såväl privatbilar som fordon ägda av företag.
3. När fordonet blev för gammalt ersattes det av ett nytt enl punkt 2.
4. Vid mobilisering skulle ägaren låta lämna fordonet på en i krigsplaceringsordern angiven avlämningsplats (A-plats).
5. Nya fordon som fanns hos tillverkare eller bilförsäljare och som inte var registrerade var inte heller krigsplacerade utan utgjorde en reserv, som kunde ianspråktas vid behov.
6. Lastbilar var den "trånga sektorn". Försvaret ville ha lastbilar i storleksordningen 4-6 ton, men den civila utvecklingen gick dels mot lättare distributionsbilar och dels mot tunga långtradare (motsvarande).
Re: Biluttagning
Ungefär hur många år var en bil krigsplacerad? Jag har nämligen för mig att en Saab 900, som mina föräldrar ägde på 1980-talet, var eller hade varit krigsplacerad. Bilen måste ha varit 4-5 år när de köpte den i mitten av 1980-talet och 11 år när den såldes i början av 1990-talet.Stellan Bojerud skrev: 1. Försvarsmakten anmälde till bilregistret önskat antal och typer.
2. När passande biltyp nyregistrerades blev fordonet ifråga krigsplacerat och ägaren fick krigsplaceringsorder. Detta gällde såväl privatbilar som fordon ägda av företag.
3. När fordonet blev för gammalt ersattes det av ett nytt enl punkt 2.
4. Vid mobilisering skulle ägaren låta lämna fordonet på en i krigsplaceringsordern angiven avlämningsplats (A-plats).
5. Nya fordon som fanns hos tillverkare eller bilförsäljare och som inte var registrerade var inte heller krigsplacerade utan utgjorde en reserv, som kunde ianspråktas vid behov.
6. Lastbilar var den "trånga sektorn". Försvaret ville ha lastbilar i storleksordningen 4-6 ton, men den civila utvecklingen gick dels mot lättare distributionsbilar och dels mot tunga långtradare (motsvarande).
Hur länge fanns systemet med krigsplacering av bilar kvar? (Antar att det är avskaffat i dag.)
Fanns det någon typ av ersättning om bilen skulle ha blivit inkallad? Skulle man ha fått tillbaka den? Påverkade det på något sätt andrahandsvärdet att bilen var krigsplacerad? Hur fungerade det om man t ex sålde bilen till en helt annan del av landet?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Biluttagning
Hur länge en bil var krigsplacerad vet jag inte, men gissningsvis ca tio år.
Uttagningssystemet torde finnas kvar i form av lagstiftning och regelverk, men inte utnyttjat sedan omkring 2000.
Ersättning utgick och bilarna skulle återlämnas försåvitt de inte förstörts genom krigshandling eller olyckshändelse.
Bil som såldes över en milogräns blev krigsplacerad i det nya milot om behov förelåg. I det gamla milot uttogs nytt fordon.
Systemet hade eftersläpning. När jag 1986 kontrollerade de uttagna fordonen till mitt krigsförband vidade sig två fordon (båda ägda av Täby Galopp) vara skrotade sedan ca två år.
Uttagningssystemet torde finnas kvar i form av lagstiftning och regelverk, men inte utnyttjat sedan omkring 2000.
Ersättning utgick och bilarna skulle återlämnas försåvitt de inte förstörts genom krigshandling eller olyckshändelse.
Bil som såldes över en milogräns blev krigsplacerad i det nya milot om behov förelåg. I det gamla milot uttogs nytt fordon.
Systemet hade eftersläpning. När jag 1986 kontrollerade de uttagna fordonen till mitt krigsförband vidade sig två fordon (båda ägda av Täby Galopp) vara skrotade sedan ca två år.
På den gamla goda tiden d.v.s. under invasionsförsvaret så fanns det inte så många häftiga jeepar. Jag har aldrig stött på det resonemanget.mrsund skrev:Förekom det aldrig något prat officerare emellan att "när det blir krig så struntar vi i Volvon och tar den där häftiga Jeepen grannen har".
.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 25 gånger.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Häftiga Jeepar
De fåtaliga privatägda fyrhjulsdrivna bilar som då fanns höll försvaret mycket noga reda på. De krigsplacerades i bat spaningsplutoner i IB 66 R resp IB 66 M.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Förvisso. Men Israel och Schweiz hade ännu "vassare" system. Finnarnas system liknade det svenska. Eller rättare sagt det svenska var en utveckling av det som finnarna hade före och under VK 2. Därefter fick finnarna vissa restriktioner genom avtalen med SSSR.mrsund skrev:Sverige måste verkligen ha haft ett av de mest avancerade mobiliseringsystemen i världen.