Örnnästet

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 november 2007, 21:21

I brist på bättre kollade jag på "Örnnästet" på SVT1 i går. Det var länge sedan jag såg den, men jag var inte imponerad den här gången heller. Själva intrigen var klurig, men alla stereotypa tyskar, sammanbitna allierade, osannolika strider och märkligheter i plotten gjorde att jag inte vill se eländet igen. Major von Hapen skulle vara från Gestapo, men bar Waffen-SS paraduniform med den vanliga partiarmbindeln och närstridsmärket i guld (som man fick efter lång tid i stridskänning med fienden). "General Clarence" var på väg till ett möte på Kreta - filmen utspelar sig vintern 1943-44, och Kreta befriades först 1945. Överste Turner befinner sig på flygplanet i slutet av filmen efter att antingen ha teleporterat från England, eller så har britterna sin bas i Schweiz - någon annan förklaring finns inte till att han så snabbt kunnat ta sig ombord, då handlingen sker närmast i realtid i filmens senare halva. Trots att de öser enorma mängder bly mot hjältarna, lyckas tyskarna bara tillfoga en rispa på Smiths hand, samtidigt som hjältarna träffar med så gott som varenda kula (även med kpist i rörelse mot rörliga mål och avstånd upp till 100 meter). Korkad krigsaction som förtjänar att glömmas bort.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2007, 21:30

B Hellqvist skrev:Major von Hapen skulle vara från Gestapo, men bar Waffen-SS paraduniform med den vanliga partiarmbindeln och närstridsmärket i guld (som man fick efter lång tid i stridskänning med fienden).
Okej... Men - hm - du lade märke till att det hela utspelade sig i ett slott på en bergstopp?

Kan man justera verkligheten på den punkten och gå iland med det, så spelar väl närstridsmärken och paraduniformer ingen större roll. :) (Det är ju ändå bara cowboys och indianer, i princip.)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 11 november 2007, 22:44

Oh, aj. Inte klanka på Örnästet, av nostalgiska skäl borde den ha åtalsimmunitet! Den mäktiga musiken i inledningsscenen, intrigerna... Jag skulle aldrig kunna döma denna film utan att vara jävig.


//EMS

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Inlägg av Crister » 12 november 2007, 12:30

hehe, Jag hakade upp mig på den enorma räckvidd som deras radio hade :D
Varför hade vi inte såna istället för våra gamla RA145/146, hade varit skönt o slippa resa den där masten hela tiden 8-)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 november 2007, 08:09

Crister skrev:hehe, Jag hakade upp mig på den enorma räckvidd som deras radio hade :D
Varför hade vi inte såna istället för våra gamla RA145/146, hade varit skönt o slippa resa den där masten hela tiden 8-)
Det är lite mystiskt men inte omöjligt. Han måste vara en jäkel på vågutbredning..... Undrar om den aktiva antennen var uppfunnen då.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2007, 08:25

Angus skrev:Den mäktiga musiken i inledningsscenen
Varsego:

Såg den första gången på en engelskalektion, med förtejpad textremsa (pre-DVD). Minne för livet. :)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 13 november 2007, 12:31

Jag ogillar alltid när man använder gamla amerikanska skolflygplan som tyska flygplan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 november 2007, 16:10

Den var roligare än jag mindes. Bilen de knuffar ner för stupet fattar eld i SUFFLETTEN.

Och vem kan vara oberörd när clintan drar ned tyskar med en MP40 i varje hand? :lol:

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 13 november 2007, 16:42

Jag måste säga att Örnnästet är den ultimata stämningsfilmen vid jul. När det är 12 grader varmt ute och regnar så kan man drömma sig bort någon timme....

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 13 november 2007, 16:57

Måste ha något med att fillmen mest utspelas i mörker och snö. De andra rullarna "Kanonerna på Navarone" och "Styrka tio från Navarone" kom aldrig upp till samma höjder. Däremot var "Björnön" inte dum.
McLean var min favorit i en viss ålder. Men när jag försökte läsa om böckerna i vuxen ålder var de en klar besvikelse. De skall läsas, precis som filmerna skall ses, helt okritiskt för att uppskattas helt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2007, 18:12

Håller med de två föregående talarna. Stämningen i just introt är enastående, med ödsliga berg i oändlighet.

Noterar (i Wikipedia-artikeln) att Quentin Tarantino sagt sig vara intresserad av en nyinspelning. Inte för att ett sådant "löfte" behöver vara värt något, men tanken är ju inte dum. Då skulle man kunna få till kragspeglar och allt, kanske rentav hjältemagasinen också. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 november 2007, 18:38

En bra grej med filmen (utöver miljöerna) var att man faktiskt bemödat sig med att få bergsjägaruniformerna korrekta. Jag tror banne mig att de t.o.m. hade rätt typ av edelweissärmmärke för Heer respektive Waffen-SS. Därför så var det med förvåning jag noterade att von Hapen hade en SS-uniform som gjorde att han såg ut som en sydamerikansk diktator på begravning.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 23 november 2007, 18:29

Örnnästet hör till mina absoluta favoriter (sett den 10-talet ggr) och är mitt tycke den bästa MacLean-filmatiseringen. Läs: följer boken troget - avskyr när filmmakare stuvar om i ens favoriter när det ska upp på vita duken.

En sak dock, och det gäller också andra 60-tals filmer - tex Battle of Britain (min andra favorit) - kvinnornas frisyrer och make up. Solklart 60-tal och inte ens ett försök att dölja det. (nej, jag är inte damfrisör, men noga med stilgrejer)

Senare tiders filmer har varit nogrannare med detta. Tänkte bara påtala, eftersom det inte tycks ha varit uppe här...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 november 2007, 18:50

Schwemppa skrev:Örnnästet hör till mina absoluta favoriter (sett den 10-talet ggr) och är mitt tycke den bästa MacLean-filmatiseringen. Läs: följer boken troget - avskyr när filmmakare stuvar om i ens favoriter när det ska upp på vita duken.
Med tanke på att MacLean skrev manus till filmen först, och sedan skrev boken, så är det väl inte så konstigt... ;)
Schwemppa skrev:En sak dock, och det gäller också andra 60-tals filmer - tex Battle of Britain (min andra favorit) - kvinnornas frisyrer och make up. Solklart 60-tal och inte ens ett försök att dölja det. (nej, jag är inte damfrisör, men noga med stilgrejer)
...Clintans hårsvall var inte att leka med, det heller. Ta sedan vilken film som helst från 60-talet med Sophia Loren i huvudrollen, så ser man att en del definitivt hade frikort från att behöva se tidsenliga ut.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 23 november 2007, 19:31

Aj fanken, hr Hellqvist. Det hade jag ingen aning om, men det förklarar ju saken. Minns att jag i tiden hyrde diverse filmer på den lokala videofirman (nu talar vi 80-tal) när det stod "baserar sig på boken av A McLean". Filmer jag aldrig stött på sen dess. Upprörde mig storligen på att man ändrat rejält på intrigen.

Men både filmen och boken är bra, som sagt.

(Clintan är Clintan, och hans hårsvall har befrielse från kritik)

Skriv svar