Ryssen kommer!

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Ryssen kommer!

Inlägg av Hans » 18 oktober 2007, 09:11

I samand med ett val i Sverige på tjugotalet så spreds en affisch med en bolschevik som begick övergrepp - har någon en länk eller så till den bilden?

Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 oktober 2007, 09:24

Hittar inte just den, men det var 1928 och kallades "kosackvalet". Minns bäst en rätt bred historia, mitt i ser man en riktigt ruskig ryss som står och blänger, och så någon hotfull text till det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 oktober 2007, 09:35

Tack Hex. Kosackvalet räckte.

Bild

Fast jag har ett minne av en värre bild med en budjunnyutrustad bolschevik som uppför sig illa mot en kvinna - missminner jag mig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 18 oktober 2007, 10:32

Bild

Bild

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 oktober 2007, 13:11

Jo minsann - tack för affischfloran, det var sådana 'bilder' som skapade mina föräldrars syn på 'ryssen'. Och någe lite tog kanske Varjag intryck av :lol: .
Dom - i sin tur, från sina föräldrrar - hade hört om 'sågfilarna'.....
I senaste numret av försvarets Pravda så finns det en artikel om sågfilare, de rysssar som drev runt i Sverige och slipade sågar och motsv. före första världskriget. Många trodde att det fanns spioner bland dem, Hedin t.ex.
En teori som, inte oväntat - avfärdades av vår Widsith....
Mitt råd är att upphöra med den typen av teorier.
och ingen mindre än den svenska ikonen Ture Nerman....
Ture Nerman var en poet, journalist och tidningsman. Han stödde det tidiga Sovjet.....
Han som person är intressant, i det berömda fotot när Lenin 1917 igenom Stockholm går han och Lenin och samtalar..

...ansåg sånt vara struntprat.

Så 'rysskräcken' var redan gjuten i armerad betong vid den tid som Hans fråga gäller, Varjag

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 18 oktober 2007, 13:48

Hur långt tillbaka sträcker sig rysskräcken? Väl inte till 1500-talet? En obruten tradition från Vasatiden, då de svensk-ryska krigen blev ett mera "stabilt" inslag i utrikespolitiken? Eller sitter jag på en bild av Ryssland som arvfiende av sent datum?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 18 oktober 2007, 13:58

Jag minns mycket väl min moder som var född på tidigt 1900-tal. Hon var hela sitt liv övertygad om att förr eller senare kommer Ryssen. Under WW2 jobbade hon och hennes systrar aktivt för Finlands sak. Vilket var naturligt eftersom de kom från Tornedalen och familjerna var till hälften från Finsk sida av älven. Deras åsikt var i korthet: "Varje Ryss som Finnarna tar livet av slipper vi skjuta när de kommer hit"......

Och inte blev hennes uppfattning om Ryssen bättre av att hennes pojkvän som var Finsk Major stupade redan i Vinterkriget.
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 oktober 2007, 14:04

@Wavy Gravy

Läs Ture Nermans Svensk och ryss. Ett umgänge i krig och handel. 1946.

Karln var påläst och först bolschevik men tog senare sitt förnuft till fånga. Han är också bakom;

Den vackraste visan om kärleken

Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmartre
hos en fattig Parisstudent.

Den skulle ha lyst över länderna
och bringat en vår på knä.
Och en värld skulle tryckt till sitt hjärta
en ny, en ny Musset.

Han skulle ha vandrat längs kajerna
med en blåögd liten Lucile
och sjungit om violer och kyssar
en vårljum natt i april.

Men den vackraste visan om kärleken,
den kom aldrig på pränt.
Den begravdes i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent.


---

Tackar för bilderna och hjälpen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 18 oktober 2007, 14:14

Ryssland inträder nog som arvfiende först efter 1721, vasakungarnas ryska krig var relativt sett småskaliga affärer som sällan eller aldrig påverkade riket bortom de baltiska provinserna eller de finska gränsområdena. Den verkliga arvfienden var Danmark vars armeerna gång efter annan såg ut att hota Sveriges överlevnad som självständigt rike under en lång period.
En kort tid så trädde den polska grenen av Vasaätten in som arvfiende pga sitt anspråk på den svenska kronan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 oktober 2007, 15:30

"Skräck" är väl att ta i, men nedanstående belägg för användning av ordet ryss är väl inte helt ointressant i sammanhanget:
SAOB skrev:c) med nedsättande l. klandrande innebörd med tanke på vissa osympatiska egenskaper (ss. rått o. ohyfsat uppträdande, vildhet, bråkighet, bullersamhet, krigiskhet) som ansetts l. anses känneteckna ryssarna; i sht i jämförelser.

(Kristus) rege­rar thär (dvs. i himlen) som een Alzmech­tigher Konung til ewigh tijdh, thär vthur kan ingen Tyran, Rysse eller Turck honom vthdrijffua. (1588)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 oktober 2007, 12:24

När nu t.o.m. SAOB har lättat på föredomarna mot ryssen kanske vi vågar en liten anekdot från 2:a VK i ämnet;
getter - luktar som bekant mycket illa, speciellt inne i ett litet hett tält på sommaren. Som ett uthållighetsprov sattes fyra bålda krigare in i ett tält med en synnerligen illaluktande get; en tysk, en engelsman, en fransman och en ryss.
Efter en halv minut - kom tysken ut
Ytterligare en minut - och engelsmannen kom ut
Trettio sekunder till - och fransmannen följde
En minut till - och geten kom ut........

jag hastar säga - att den hade tyskt ursprung :roll:

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2007, 02:40

Haha, jag måste bara beundra formuleringen "Sveriges kvinnor! En var som röstar på "arbetarepartiet" , röstarr för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall."

/Robert

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 20 oktober 2007, 09:50

Sen kom Ådalen och 45 års socialdemokratisk dominans.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 21 oktober 2007, 16:26

Det här med russofobin eller vad man skall kalla det, måste ha regionala tyngdpunkter i vårt avlånga land. Jag kan tänka mig hela ostkusten upp till Haparanda.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 22 oktober 2007, 21:03

Surfade av en slump på en annan kossackvalsaffisch så jag slänger upp den här också - för att komplettera samlingen ;)
Bilagor
kossackval.jpg
kossackval.jpg (23.53 KiB) Visad 3512 gånger

Skriv svar