Svenska slott och herrgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2007, 18:36

Anders Nyman skrev:Det finns så otroligt många spännande slott och stormans gårdar ifrån svunna tider i vårt avlånga land, jag skulle villja förlänga sommrarna och samla ihop ett historie intresserat gäng och åka runt i sverige och besöka alla våra slott och Herrgårdar..
Javisst, är dessa byggnader intressanta.........Herrgårdar & slott är likadana som kyrkor, men det finns mer att titta på herrgårdar & slott än kyrkor. Man kan endast hinna med ett eller två herresäten per dag medan man kan göra besök på fem-sex kyrkor per dag. Sedan beror också på hur kunnig man är, det underlättar om man känner till socknens historia och personer som ligger begravda i kyrkorna om man skall göra ett besök på olika kyrkor. Medan man få en detaljerad beskrivning på flera hundra sidor om olika herresäten så kan man i sämsta fall få ett dubbelskrivet blad om en kyrkas historia(i bästa fall en häftat beskrivning på 20-30 sidor). I herresäten kan man gå in i en butik med olika informativa böcker, beskrivningar och lite annat som berör herresätet/socknen medan man kan endast få en historisk beskrivning hos de olika kyrkorna.
Försöker bara ge en skillnad om man besöker antingen ett herresäte eller en kyrka.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

informations material om våra herresäten / kyrkor

Inlägg av Anders Nyman » 23 juli 2007, 19:11

Ja det Stefan skriver är ju sant... Man lär ju kunna en hel del om en sockens historia för att kanske ha lite utbyte av en vacker kyrka ifrån 1400-talet. Tillexempel vår kyrka här i Borlänge "Stora Tuna kyrka" är ju byggd som en domkyrka på 1400-talet, å var det för ett kort tag.. Men hur många turister vet det, om det inte finns en sommarguide som berättar eller informations material liggandes i bokdiskarna.. För jag håller ju med att det går å få tag på mer information om en stor herrgård eller ett slott, i en välsorterad bokhandel.. Tillexempel, Karlsborgs Fästning denna stora och pampiga fästning, när jag var in där den 13/7, så fanns det ju hur mycket info material som helst och få tag på... Å, lika en slottsruin jag besökte i Laholm, "Lagaholms slottsruin" även där fanns det ju mycket info material å hämta i ett närbeläget hus... Så vad jag tänker, varför är det så olika, på kyrkors info material och Slotts info material, för även kyrkor har ju en intressant Historia bakom sig och vissa kyrkor vittnar ju om stormäns forn stora dagar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: informations material om våra herresäten / kyrkor

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2007, 06:13

Anders Nyman skrev:Ja det Stefan skriver är ju sant... Man lär ju kunna en hel del om en sockens historia för att kanske ha lite utbyte av en vacker kyrka ifrån 1400-talet. Tillexempel vår kyrka här i Borlänge "Stora Tuna kyrka" är ju byggd som en domkyrka på 1400-talet, å var det för ett kort tag.. Men hur många turister vet det, om det inte finns en sommarguide som berättar eller informations material liggandes i bokdiskarna.. För jag håller ju med att det går å få tag på mer information om en stor herrgård eller ett slott, i en välsorterad bokhandel.. Tillexempel, Karlsborgs Fästning denna stora och pampiga fästning, när jag var in där den 13/7, så fanns det ju hur mycket info material som helst och få tag på... Å, lika en slottsruin jag besökte i Laholm, "Lagaholms slottsruin" även där fanns det ju mycket info material å hämta i ett närbeläget hus... Så vad jag tänker, varför är det så olika, på kyrkors info material och Slotts info material, för även kyrkor har ju en intressant Historia bakom sig och vissa kyrkor vittnar ju om stormäns forn stora dagar.

Om slottsdelen

Jo, många slott och herrgårdar har flera böcker att välja på i sina affärer som exempelvis Gröönsö och Skokloster medan det är lite fattigt med böcker i exempelvis Hammarskog utanför Uppsala.


Jag har öppnat en tråd om Sveriges kyrkor.
Så jag besvarar dig i denna tråd,

viewtopic.php?t=30307

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 29 juli 2007, 20:07

Skulle vara roligt och intressant att få köpa ett äldre slott, å få ha hand om det. Speciellt ett som är förfallet och få restaurera det och göra det fint, sedan att få ha historiska möten där. Vilken känsla det skulle vara.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2007, 20:12

Stegeborg kanske, inloppet till Söderköping.
Är kanske ett bra alternativ att börja studera en gammal fästning eller slott, den var mera en fästning...Kanske samma sak, vet inte jag. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 29 juli 2007, 20:31

Stegeborg låter ju bra, sedan har vi ju även Borgholm.. Men det som ligger närmast här hos mej, är en gammal borg ifrån 1400-talet som hette Borganäs. Som är totalt raserat, fast just borganäs blir nog svårt å bygga opp på exakt samma ställe som det en gång låg, för där går nu en stor väg, "Synd". Annars har det ju varit nära och bra. Men hur det än är, är det någon som vet var man kan vända sej om man vill ha fram uppgifter om en gammal borg, som detta Borganäs, för på kommunarkivet finns det väldigt få uppgifter. Jag tänker på hur det kan ha sett ut och vad tillexempel Borgens "fina herrar" hette med mera.. Kan man kanske vända sig till Riksantikvarie ämbete i Stockholm. Visst är det så det heter där i Stockholm där det finns Historiska uppgifter samlat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 juli 2007, 20:40

Familjen Oxenstiernas "Mörby" i Norrtäljetrakten är ju inte helt fel heller.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2007, 20:54

Psilander skrev:Familjen Oxenstiernas "Mörby" i Norrtäljetrakten är ju inte helt fel heller.
Närmare bestämt utanför Gottröra.
Den ligger cirka två-tre mil utanför Norrtälje, fast inom kommunen.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 30 juli 2007, 18:19

Tackar för infot om "Mörby", skulle nog passa mej bra, för i Norrtälje har jag en kontakt inom numismastikens område.. Men som sagt tidigare det finns ju så otroligt många fina och mysiga små/stora slott och herrgårdar.. Ha det bra

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2007, 20:59

Anders Nyman skrev:Tackar för infot om "Mörby", skulle nog passa mej bra, för i Norrtälje har jag en kontakt inom numismastikens område.. Men som sagt tidigare det finns ju så otroligt många fina och mysiga små/stora slott och herrgårdar.. Ha det bra
Ett litet tips om du skall dit, om du skall till Mörby så skall du parkera bilen vid Fasterna kyrka och gå den dryga kilometern till ruinen. Visserligen kan man vara fräck att parkera vid en bondgård och bara smita igenom, men det är inte populärt för dom som bor där och det finns skyltat att man bör parkera bilen i Fasterna kyrka. Denna kyrka är inget fel på heller, ligger vackert beläget på en höjd vid sjön Skedviken.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 1 augusti 2007, 17:47

Nina har på sin väldigt bra Historiesajt skrivit om Stegeborgs slottsruin, väldigt intressant.. Ha det bra

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 2 augusti 2007, 21:51

tack för det Anders :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 augusti 2007, 06:41

Utö hus på Arnö är också sevärd, men den är mer som en herrgård, har inte varit bebott på ett par hundra år nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 4 augusti 2007, 12:39

Utö hus på Arnö som inte varit bebott på ett par hundra år, jag tänker på om det är någon förening som har hand om det så det inte förfaller.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 4 augusti 2007, 20:07

Tyresö slott ser ut som ett litet sagoslott, som man skulle kunna få ha någon finare festlighet vid...

Skriv svar