Svenska slott och herrgårdar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2009, 21:24

Vår vän som öppnade denna tråd, saknar jag. För hennes inlägg här på skalmans var alltid intressanta att läsa, är det någon som hört något av henne. Känns lite tomt och inte få läsa hennes intressanta inlägg här. :oops: :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 september 2009, 01:57

Anders Nyman skrev:Vår vän som öppnade denna tråd, saknar jag. För hennes inlägg här på skalmans var alltid intressanta att läsa, är det någon som hört något av henne. Känns lite tomt och inte få läsa hennes intressanta inlägg här. :oops: :oops:
Hon har en hemsida som du säkert har sett på profilen, annars är det http://www.historiesajten.se/

Jag har för mig att hon tidsbrist för att gå in på Skalman.

Men jag kan mer eller mindre om arkitekturhistorien också och jag förmodar att någon annan känner till det också. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Anders Nyman » 27 september 2009, 10:08

Stefan Lundgren skrev:
Anders Nyman skrev:Vår vän som öppnade denna tråd, saknar jag. För hennes inlägg här på skalmans var alltid intressanta att läsa, är det någon som hört något av henne. Känns lite tomt och inte få läsa hennes intressanta inlägg här. :oops: :oops:
Hon har en hemsida som du säkert har sett på profilen, annars är det http://www.historiesajten.se/

Jag har för mig att hon tidsbrist för att gå in på Skalman.

Men jag kan mer eller mindre om arkitekturhistorien också och jag förmodar att någon annan känner till det också. :)

Stefan
Hennes intressanta Historiesajt brukar jag besöka vid lite olika tillfällen, så den sajten känner jag väl till. :D

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Pewi » 27 september 2009, 16:15

Jag kan rekommendera en bok som kom för ett tag sedan, Göran Ulväng, Herrgårdarnas historia. Arbete, liv och bebyggelse på uppländska herrgårdar (Uppsala 2008).

Intressant om livet på svenska herrgårdar från 1600-talet till idag. Allt ifrån godsdriften till inredningar och vardagsliv. Samt beskrivningar och historiker över ett stort antal uppländska herrgårdar. Vackert och välskrivet.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186041045

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 september 2009, 20:09

Den boken har jag lämnat ett avtryck om på Skalman, minns inte i dagsläget i vilket delforums litteraturtips och antingen var det arkitektur- eller ekonomisk historia.

Ja, det är en intressant bok som handlar om herrgårdar i Enköpingstrakten med en historik som också är ungefär samma för svenska herrgårds eller slottshistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Nina » 2 november 2009, 21:49

Jodå - jag är här ibland och kollar läget :)
Har bara varit dålig att skriva lite på sista tiden - och mest har det blivit på "nya" sajten http://slottsguiden.info/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av a81 » 7 december 2010, 21:54

I Sveriges bebyggelse - landsbygden - Uppsala län - III (från 1940-talet) hittade jag två i dag försvunna mindre herrgårdar i Gamla Uppsala socken norr om eller i norra delen av Uppsala:

Nyby gård, byggnaden uppfördes 1752, ett och ett halv plan med mansardtak, tolv rum och kök, stomme av timmer (med ljusa fasader som ser ut att vara reveterade eller panelade). Det verkar inte finnas något kvar av gården i dag. På platsen finns sedan andra halvan av 1980-talet en bostadsrättsförening med radhus och flerfamiljshus, se: http://www.nybygard.org/.

Mälby, en nästan kubisk stenbyggnad, benämns "f.d. corps de logis", tre våningar, tre lägenheter, 15 rum och tre kök. Gården måste ha legat vid gamla E4 mittemot Ärna gård (som fortfarande finns kvar), alltså nära Ärna flygplats (gamla F16). Några byggnader finns kvar, men själva herrgården måste ha försvunnit för många år sedan.

Det finns ytterligare en försvunnen herrgård, Tunaberg, som beboddes av Carl Peter Thunberg, en av Carl von Linnés lärjungar. Jag hittar dock inte Tunaberg i Sveriges bebyggelse.

Är det någon som vet mer om dessa herrgårdar? När/hur/varför försvann de? Här är det tre herrgårdar, som bara låg några kilometer ifrån varandra och som försvunnit på några decennier (knappast tidigare än 1950, troligen inte senare än 1985). Hur vanligt är det att herrgårdar har försvunnit på det här sättet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2010, 00:01

Nyby gård blev mer och mer misskött, enligt min mors minne så var Nyby gård en vacker gård fram till decennietskiftet 1970/80-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av a81 » 8 december 2010, 19:09

Läste nu i häftet 60-80 - Bostadshus i Gränby, Löten och Nyby - Arkitektur under 1960-, 70- och 80-talen (2010) att Nyby gård ödelades i en brand 1986, så eventuellt var den ursprungliga avsikten att bevara byggnaden. Dock har ju äldre byggnader en tendens att brinna när någon (läs: byggbolag och/eller politiker) vill bli av med dem (jrf kvarteret Gerd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Gerd).

Att man aldrig hört något om den mycket märkliga byggnaden i Mälby tycker jag är konstigt. Den måste ha stått ungefär mittemot Ärna gård, vid avfarten till Gamla Uppsala kyrka från gamla E4, alltså ungefär vid den där "rondellen" vid sidan av vägen:

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 2&t=h&z=17

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2010, 22:12

Där Nyby gård låg är nu ett bostadsområde som byggdes runt 1986-87 och jag har nog inte hört talas om Mälby.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av a81 » 8 december 2010, 22:53

Jag antar att Nyby gård låg i parken i bostadsområdet. Med tanke på att ett så stort parkområde sparats skulle jag gissa att den ursprungliga tanken var att bevara Nyby gårds huvudbyggnad:

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=17

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2010, 07:09

Jag tittar på http://www.bing.com/maps med "bird´s view" på Mälby och zooma man in det så ser man klart o tydligt vad det är.

Liten kulturbeskrivning

Vänster om gamla E4:an ligger Ärna och Mälby på höger sida.
På vänster sida finns ett stort hus samt en bilverkstad med hel massa bilar utanför.
På höger sida finns det två ladugårdar.
I fornlämningsregistret har alla fornlämningar i Gamla Uppsala socken blivit överförda till Uppsala (domkyrkoförsamlingen)

Jag har inte hittat någonting i mina böcker om bebyggelseinventeringar om Mälsta, trots ett arbete bakom.

Har uppfattat som att du har varit där, A81, annars kanske en inventering på plats är lämplig.

PS:

Efter har loggat ut från Skalman så hittade jag en fornlämningen efter Mälbys gamla bytomt i Fornlämningsregistret och ligger längs med vägen mot Ulva kvarn, strax efter man har kört över Fyrisån.

Beskrivningen från Fornlämningsregistret (Uppsala 223)
Bebyggelselämningar, övergiven bytomt, inom en yta av 155x50-60m (VNV-ÖSÖ) vars nu synliga lämningar utgörs av 3 husgrunder medspisröse, flera uthus grunder, igenfylld jordkällare samt gropar,terrasseringar och markröjda ytor. Mälby har vid övergivandet sannolikt bestått av tre gårdar. Husgrunderna till boningshusen är:10x7 m, 10x6 m, samtliga i VNV-ÖSÖ. Den V:e och den mellersta har spisrösen. Ytterligare en husgrund i Ö:e delen 9x5 m, har spisröse. Området kan även förväntas innehålla numera ej iaktagbara lämningar och strukturer från äldre tider. Mälby avh sannolikt under Björkby under andra hälften av 1800-talet.
Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av a81 » 10 december 2010, 11:29

Jag har inte direkt varit på platsen, men jag har passerat där på gamla E4 hundratals eller rent av tusentals gånger. Sedan hittade jag Mälby i Sveriges bebyggelse och undrade om det fanns kvar och var byggnaden i så fall låg. Så hittade jag var Mälby låg/ligger, alltså mittemot Ärna gård strax norr om Uppsala vid gamla E4. Det stod ingen ålder på byggnaden i Sveriges bebyggelse, men jag skulle gissa att de byggdes under 1800-talet, så de grunderna man har hittat kanske är rester av äldre bebyggelse?

Jag tittade i en husförhörslängd från 1836-1840. Då verkar det ha funnits två (eller tre) gårdar (rusthåll) i Mälby, en (eller två) ägd av handelsmannen Pettersson i Uppsala och en av handelsmannen Lenngren i Uppsala. Ingen av ägarna verkar ha bott i Mälby, utan där finns i stället statdrängar och en rättare med familjer. En statarhustru är för övrigt, märkligt nog, troligen en släkting till mig.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Pewi » 10 december 2010, 12:36

En ohyggligt dålig webbsida, men det hävdas iaf att Thunabergsskolan ligger på platsen för Tunabergs herrgård: http://www.medzeta.se/tunberg.html.

Vilket ju verkar logiskt. Herrgårdens allé och rester från parken skall också finnas kvar, framförallt en trädcirkel (jag har glömt rätt term nu, men jag har sett dem förut bl.a. vid en herrgård utanför Örsundsbro) resterna av ett slags berså/boskée.

Allén syns på flygbilden: http://maps.google.se/maps?q=tunabergss ... =sv&tab=wl

Herrgården verkar ha rivits samtidigt som skolan och resten av området Tuna Backar byggdes, dvs kring 1950. Upplandsmuseet har väl rimligen mer information?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Svenska slott och herrgårdar

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2010, 22:35

En notis som jag uppsnappade för ganska många år sedan som jag har svårt att följa upp idag var att Tunabergs herrgård var i dåligt skick så man beslöt att riva den.

Stefan

Skriv svar