JagdPanther

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 september 2002, 13:14

Inte som jag känner till.
Det byggdes ju rätt få av denna sexiga vagntyp (ca 380 stycken vill jag minnas) och jag kan tänka mig att rätt få av de som drabbade samman med en jagdpanther överlevde... Dendär 88mm/L71 gjorde ju rätt övertygande skada på de mål som den fick i siktet.
8O

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 september 2002, 13:19

Fläsket skrev:Inte som jag känner till.
Det byggdes ju rätt få av denna sexiga vagntyp (ca 380 stycken vill jag minnas) och jag kan tänka mig att rätt få av de som drabbade samman med en jagdpanther överlevde... Dendär 88mm/L71 gjorde ju rätt övertygande skada på de mål som den fick i siktet.
8O
Skulle tippa att de flesta kom att överges vid reträtter, antingen skadade eller pga bränslebrist. En del av dem kom också att tillkomma pansardivisioner som Panthersubstitut där de kom till korta pga deras begränsade manöverkapacitet och oförmåga till rörlig strid.

/Forsberg

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 september 2002, 13:25

Jagdpanthern var väl inte så svårmanövrerad?
46 ton, maxfart på väg 46 km/h
500 kilo tyngre och lika snabb som en pather Ausf.G
OK, det fasta tornet var ju ingen hit, men det verkar ju inte hindrat vare sig StuG II eller Hetzer från att ha varit framgångsrika vagnar.
70cm lägre än en Panther borde spelat in endel med på överlevnadsförmågan.
Den stora svagheten är nog räckvidden (ynka 160 km) och att den behövde service rätt ofta (som nästan alla tyska vagnar så vitt jag vet).

Tänker du inte på jagdtiger nu? Den var ett åbäke...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 september 2002, 13:31

Fläsket skrev:Jagdpanthern var väl inte så svårmanövrerad?
De tyska testerna visade att samtliga modeller av StuG/Jagdpanzer inte var användbara som substitut för stridsvagnar. Avsaknaden av torn gjorde att vagnarna var närmast hjälplösa under samtliga former av rörlig krigföring, i synnerhet anfall (vilket var pansarförbandens viktigaste uppgift). Detta visade sig under den tyska offensiven i mars 1945 då många stridsvagnar ersatts av Hetzers, Jagdpanthers och StuG.

Då Jagdpanther endast var operativt under krigets sista år fick den ofta lida av att inte få strida under för den optimala förhållanden. Guderian utfärdade order om att Jagdpanthers var för värdefulla för att användas som stridsvagnar och förbjöd all annan användning än pv-rollen i stora formeringar, till liten nytta dock verkar det som.

/Forsberg

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 september 2002, 14:07

Ja Adolf lade sig väl i och tyckte att det visst gick bra att nyttja jagdpanzers som vanliga stridsvagnar...

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 28 september 2002, 11:36

Nä det var skamm att använda den så. Tänk vilken pv-pjäs de hade i jagdpanthern.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 september 2002, 14:14

Fläsket skrev:Ja Adolf lade sig väl i och tyckte att det visst gick bra att nyttja jagdpanzers som vanliga stridsvagnar...
Tror inte att AH hade speciellt mkt skuld i just den här frågan... Jagdpanthers skickades direkt till pansardivisioner från produktionsleden liksom en del omgrupperades till pansarbataljoner på plats i fält. Det desperata läget och den medföljande materialbristen medförde ironiskt nog ett ännu mer slösaktigt förfarande med materialen.

/Forsberg

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 29 september 2002, 17:28

OK. Annars lät det som en typisk Adolf-grej att hitta på.
Han hade ju för ovana att läga näsan i blöt överallt och pilla på saker på detaljnivå.

Skriv svar