Aprilskämt genom tiderna

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Aprilskämt genom tiderna

Inlägg av CvD » 1 april 2007, 11:02

Så här i aprilskämtstider så kan man även minnas aprilskämt från förr i tiden.
Min personliga favorit som jag bara läst om innan kan man nu se på BBCs hemsida.
Den handlar om hur spagettiskörden i Schweiz och Italien var hotad av frost och insektsangrepp och sändes för exakt 50 år sedan.
Detta berömda aprilskämt gjorde att många trodde i många år, kanske till och med fortfarande att spagetti växte på träd.
Se och njut :D

Reportern säger i inslaget något i stil med "många av er har sett bilder av de enorma spagettiplantagen i Italien", jag undrar hur många som då satt och nickade och helt bestämt minndes bilder :lol:

/CvD

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 april 2007, 13:18

En favorit är från några år efter energikrisen på 70-talet, då folk gick på aprilskämtet om rea på brandskadad bensin...

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 1 april 2007, 19:46

Det klassiska svenska aprilskämtet är väl det från TV:s barndom, på den tiden det var svart och vit TV. Snubben som hade "Tekniskt magasin" gick på bästa sändningstid ut med att om man klippte sönder ett par strumpbyxor eller nylonstrumpor och satte framför TV-skärmen så fick man färg-TV. Det var många kärringar som blev av med sina strumpbyxor den 1:a aprildagen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 1 april 2007, 20:08

Den där med strumpbyxorna har jag släktingar som gick på... :-) Det är definitivt bland de bästa svenska skämten.
Jag måste faktiskt säga att thePirateBay har ett oerhört kul skämt idag. Men man får väl inte länka dit...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 april 2007, 20:48

Skämtet när Barometern-OT strax före Ölandsbrons färdigställande gick ut med fotomontage om att en felberäkning gjort att broändarna (man byggde från båda håll) inte skulle mötas är ganska kul tycker jag.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 april 2007, 21:29

Jovisst, det har förekommit alla möjliga varianter av aprilskämt.
Det finns ju dem som t o m har ringt S O S Alarm under sådana dagar, vilket det också är mer allvarligare slaget.
Om jag inte missminner mig, så var det en som ringde 90 000(innan 112) för att larma att det var en tokig idiot som sprang i ett trapphus, polisen åkte dit i full skara och sedan visades sig att det var ett aprilskämt.......Det blev en dyr aprilskämt för den som hade gjort det.

Stefan

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 1 april 2007, 22:52

En favorit här hemma var när lokaltidningen gick ut och sade att systembolaget skulle ha rea på sprit p.g.a en vattenläcka i lokalen.
Gissa om det var kö.......

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 1 april 2007, 23:16

En lokal optiker sålde "Laserbrillen"- glasögon utan glas. Man hade en skruv på skalmen där man ställde in skärpan.
Lite kul tyckte jag. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 30 september 2007, 18:55

Aprilskämt är det en modernföreetelse, jag menar om Aprilskämten har börjat dyka opp på 1900-talet, eller är det kanske något man börjat med tidigare, är det någon som vet..

Skriv svar