Begreppet kapitalism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 20 mars 2007, 16:47

Robert Sköld skrev: Vidare kan man inte utan omsvep säga att den kapitalistiska ekonomin fungerar väl heller, som lämnar så många människor utanför i fattigdom och elände.
Många skulle inte hålla med här heller, de fattiga är ju de som inte har omfattats av kapitalismen, dvs det är frånvaro av kapitalism som hänger ihop med fattigdom.

(Jag touchar kanske politik för mycket nu...?)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 20 mars 2007, 20:52

Nej, men kapitalismen bygger inte på att vissa måste vara fattiga. (Förutom det självklara att relativt sett så är en del fattigare än andra så länge alla inte har exakt lika. Hälften är alltid fattigare än genomsnittet sas.) Svenska företag tjänar inte på att det finns fattiga länder i Afrika tex, däremot tjänar de på att det finns rika länder.

Fattiga människor i kapitalistiska länder, typ EU, Nordamerika, Japan och Taiwan är rikare än fattiga i icke-kapitalistiska länder typ Afrika, Kina och Kuba.

Så var det jag menade tror jag.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 mars 2007, 13:35

Kapitalismen är dock kanske inte riktigt jämförbar med Kommunismen i det här fallet, eftersom "kapitalismen" är en väldigt generell term som man nyttjar på redan existerande ekonomier - inte en utopisk ideologi om ett samhälle man försöker uppnå. Ett samhälle kan alltså ha en kapitalistisk ekonomi enligt bedömare, utan att man tar upp frågan om de sociala eller politiska förhållandena för den skull. Det blir enklare när man skall utröna en persons konkreta visions (Marx tillexempel) överenstämmelse med ett samhälle tror jag.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 21 mars 2007, 17:27

Fattiga människor i kapitalistiska länder, typ EU, Nordamerika, Japan och Taiwan är rikare än fattiga i icke-kapitalistiska länder typ Afrika, Kina och Kuba
Ehum... Samtliga av världsdelen Afrikas ca 50 länder är kapitalistiska och endast ett fåtal av dem är rikare än Kuba och Kina (och vad det gäller jämförelsen mellan respektive länders fattiga, så kan knappast något afrikanskt land slå exempelvis den "socialt medvetna" diktaturen Kuba). Du måste ha bra kondis, så mycket som du är ute och cyklar, Blixten.

/ Orm

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 mars 2007, 20:35

Dûrion Annûndil skrev:Kapitalismen är dock kanske inte riktigt jämförbar med Kommunismen i det här fallet,
Så rätt. Det är ganska dumt att diskutera kapitalism eftersom definitionen inte är entydig. Själva ordet är väl för det första uppfunnet av de som inte tycker om kapitalism så kapitalism är isåfall per definition något dåligt. "Precis som marknadsekonomi fast garanterat dåligt" skulle kunna vara en definition kanske.

Orm hade en för mig helt ny definition av kapitalism som innefattar länderna i Afrika! Där ser man.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 mars 2007, 21:43

Blixten skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Kapitalismen är dock kanske inte riktigt jämförbar med Kommunismen i det här fallet,
Så rätt. Det är ganska dumt att diskutera kapitalism eftersom definitionen inte är entydig. Själva ordet är väl för det första uppfunnet av de som inte tycker om kapitalism så kapitalism är isåfall per definition något dåligt. "Precis som marknadsekonomi fast garanterat dåligt" skulle kunna vara en definition kanske.

Orm hade en för mig helt ny definition av kapitalism som innefattar länderna i Afrika! Där ser man.
Jag vet inte det jag, bara för att "demokrati" från början var någonting negativt, så ser vi det nog idag som någonting positivt, eller värdeneutralt, för att beskriva ett förhållande som kan yttra sig på många sätt... Ungefär som "marknadsekonomi". Och de flesta afrikanska staterna praktiserar idag kapitalism, eftersom de är med i världshandeln och alltså har marknadsekonomi. Men det här är ett stickspår om liknelser för att definiera ordet "kommunism" i förhållande till dess praktik, så kanske vi ska återgå till det?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 mars 2007, 22:47

Eh...hade vi diskuterat den saken kan jag säga att jag inte håller med:-) Men du har rätt, det är inte det vi diskuterar nu så vi tar det en annan gång isåfall!

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 22 mars 2007, 10:31

Ur Nationalencyklopedin (vet att jag är småaktig, men kunde inte låta bli):

kapitalism (av kapital), gängse benämning på ett ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionens inriktning och omfång regleras av marknadsmekanismer.”

På vilket sätt skulle detta inte gälla låt säga Egypten, Nigeria och Sydafrika? Finns det överhuvudtaget något afrikanskt land som inte stämmer in på denna beskrivning!?

/Orm

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 22 mars 2007, 10:45

Du kan väl få tycka så.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 mars 2007, 14:53

Blixten skrev:Du kan väl få tycka så.
Det är inte en fråga om tyckande, eftersom det är vedertaget att begreppet "kapitalism" nu för tiden används om de ekonomiska system som praktiserar marknadsekonomi. Om du googlar på "capitalism" kommer du hitta många sidor som förespråkar "kapitalism", dvs marknadsekonomi. Det har alltså ingen negativ koppling, annat än inom vänsterretorik. Den liberale Ayn Rand skrev tillexempel en bok med titeln "Capitalism: The Unknown Ideal" som förespråkade Laissez-faire kapitalism.

http://www.answers.com/topic/capitalism

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 22 mars 2007, 22:32

Dûrion Annûndil skrev:
Blixten skrev:Du kan väl få tycka så.
Det är inte en fråga om tyckande, eftersom det är vedertaget att begreppet "kapitalism" nu för tiden används om de ekonomiska system som praktiserar marknadsekonomi. Om du googlar på "capitalism" kommer du hitta många sidor som förespråkar "kapitalism", dvs marknadsekonomi. Det har alltså ingen negativ koppling, annat än inom vänsterretorik. Den liberale Ayn Rand skrev tillexempel en bok med titeln "Capitalism: The Unknown Ideal" som förespråkade Laissez-faire kapitalism.

http://www.answers.com/topic/capitalism
När jag skrev "kapitalism" första gången i denhär tråden så var det i tron att jag använde ett väldefinierat värdeneutralt ord. Tydligen var det inte så, en del tycker att Afrikas länder är kapitalistiska, jag räknar inte dem dit.

Lägg märke till att du och orm räknar Afrikas länder som kapitalistiska av olika anledningar.

Om jag förstått saken rätt så räknar du Afrikas länder som kapitalistiska och du menar att kapitalism är ett väldefinierat begrepp som vissa är för. OK, om du visar mig någon pro-kapitalist som verkar för "kapitalism: systemet som används allmänt och är så framgångsrikt i Afrika" så lovar jag att justera min syn på begreppet :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 mars 2007, 14:57

När jag delade diskussionen hamnade Orms svar om begreppet kapitalism i fel tråd. Här är därför det han skrev.
Orm skrev:
När jag skrev "kapitalism" första gången i denhär tråden så var det i tron att jag använde ett väldefinierat värdeneutralt ord.
Du trodde helt rätt i att du använde ett väldefinierat och värdeneutralt ord, Blixten. Ordet ”kapitalism” är väldefinierat, vilket framgår av det utdrag ur NE jag delgav ovan. Och vad det gäller värdeneutralitet så är du den enda på den här tråden, som hittills lagt någon värdering i det.

Enligt rådande definition, den av NE fastslagna, så är Afrikas länder kapitalistiska. Det är något som jag konstaterar, inte tycker. På samma sätt som en genförändrad gurka är såväl genmodifierad som genmanipulerad, är Nigeria såväl marknadsekonomiskt som kapitalistiskt. Förnekar man ett ords verkliga betydelse bara för att man inte är bekväm med dess retoriska nyans, så är man inte annat än en pellejöns som sätter krokben för allt meningsfullt åsiktsutbyte.
Lägg märke till att du och orm räknar Afrikas länder som kapitalistiska av olika anledningar.
NE:s glasklara definition är min anledning. På vilket sätt skiljer sig den från Durions?

Orm

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 mars 2007, 15:16

Blixten skrev:Om jag förstått saken rätt så räknar du Afrikas länder som kapitalistiska och du menar att kapitalism är ett väldefinierat begrepp som vissa är för.
Väldefinierat, knappast. Men mer brett skulle jag nog säga att de afrikanska länder som deltar i världshandeln nog främst praktiserar marknadsekonomi och därför är kapitalistiska.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 23 mars 2007, 16:44

Orm skrev:
När jag skrev "kapitalism" första gången i denhär tråden så var det i tron att jag använde ett väldefinierat värdeneutralt ord.
Du trodde helt rätt i att du använde ett väldefinierat och värdeneutralt ord, Blixten. Ordet ”kapitalism” är väldefinierat, vilket framgår av det utdrag ur NE jag delgav ovan. Och vad det gäller värdeneutralitet så är du den enda på den här tråden, som hittills lagt någon värdering i det.
Nja, Durion har väl också påpekat att ordet används i vänserretorik med en icke värdeneutral betydelse.
Orm skrev: Enligt rådande definition, den av NE fastslagna, så är Afrikas länder kapitalistiska. Det är något som jag konstaterar, inte tycker. På samma sätt som en genförändrad gurka är såväl genmodifierad som genmanipulerad, är Nigeria såväl marknadsekonomiskt som kapitalistiskt. Förnekar man ett ords verkliga betydelse bara för att man inte är bekväm med dess retoriska nyans, så är man inte annat än en pellejöns som sätter krokben för allt meningsfullt åsiktsutbyte.
Vad jag menade att du gärna får tycka är att NEs definition är heltäckande, glasklar och omfattar länderna i Afrika. NE har säkert inte fel men begreppet är mer komplext än det som får plats på de få citerade raderna, det tror jag fortfarande.
Orm skrev:
NE:s glasklara definition är min anledning. På vilket sätt skiljer sig den från Durions?

Orm
Durion skrev: "Och de flesta afrikanska staterna praktiserar idag kapitalism, eftersom de är med i världshandeln och alltså har marknadsekonomi"

Din definition innehåller inget om världshandeln.

Sedan håller jag inte med om att Afrikas länder deltar i världshandeln annat än mycket begränsat och att marknadsekonomi skulle vara en en konsekvens av deltagande i världshandeln håller jag heller inte med om.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 mars 2007, 15:58

Blixten skrev:Durion skrev: "Och de flesta afrikanska staterna praktiserar idag kapitalism, eftersom de är med i världshandeln och alltså har marknadsekonomi"
Nej, jag skrev att "de afrikanska länder som deltar i världshandeln nog främst praktiserar marknadsekonomi och därför är kapitalistiska."

Skriv svar