Orm skrev:När jag skrev "kapitalism" första gången i denhär tråden så var det i tron att jag använde ett väldefinierat värdeneutralt ord.
Du trodde helt rätt i att du använde ett väldefinierat och värdeneutralt ord, Blixten. Ordet ”kapitalism”
är väldefinierat, vilket framgår av det utdrag ur NE jag delgav ovan. Och vad det gäller värdeneutralitet så är du den enda på den här tråden, som hittills lagt någon värdering i det.
Nja, Durion har väl också påpekat att ordet används i vänserretorik med en icke värdeneutral betydelse.
Orm skrev:
Enligt rådande definition, den av NE fastslagna, så är Afrikas länder kapitalistiska. Det är något som jag konstaterar, inte tycker. På samma sätt som en genförändrad gurka är såväl genmodifierad som genmanipulerad, är Nigeria såväl marknadsekonomiskt som kapitalistiskt. Förnekar man ett ords verkliga betydelse bara för att man inte är bekväm med dess retoriska nyans, så är man inte annat än en pellejöns som sätter krokben för allt meningsfullt åsiktsutbyte.
Vad jag menade att du gärna får tycka är att NEs definition är heltäckande, glasklar och omfattar länderna i Afrika. NE har säkert inte fel men begreppet är mer komplext än det som får plats på de få citerade raderna, det tror jag fortfarande.
Orm skrev:
Lägg märke till att du och orm räknar Afrikas länder som kapitalistiska av olika anledningar.
NE:s glasklara definition är min anledning. På vilket sätt skiljer sig den från Durions?
Orm
Durion skrev: "Och de flesta afrikanska staterna praktiserar idag kapitalism, eftersom de är med i världshandeln och alltså har marknadsekonomi"
Din definition innehåller inget om världshandeln.
Sedan håller jag inte med om att Afrikas länder deltar i världshandeln annat än mycket begränsat och att marknadsekonomi skulle vara en en konsekvens av deltagande i världshandeln håller jag heller inte med om.