Min barndoms hobbyaffär

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av B Hellqvist » 18 mars 2007, 23:03

Tänkte att vi kunde vältra oss i lite nostalgi genom att minnas ställena där vi tillbringade vår tid med drömmar om modeller (plast-, inte super-). För egen del var vattenhålet främst Brandts hobby, en liten butik på Smedjegatan i Jönköping, där jag höll till när tillfälle gavs (= farsan lät oss titta in när vi ändå var i centrum och handlade). Jag var väl som mest där mellan åtta och 17 års ålder. Butiken ägdes av en man som hette just Brandt (Lennart i förnamn om jag inte missminner mig), och som tillhandahöll modelljärnvägsprylar, båt- och flygplansmodeller för radiostyrning, samt plastmodeller och -soldater. Hyllorna var fullknôkade med lockande kartonger från Airfix, Revell, Monogram, Tamiya, Hasegawa, Italeri, Frog, Matchbox m.fl. Jag var mest ute efter tyska jaktplan i skala 1/72 - jag tror att man fick ge mindre än tio spänn för Airfix Messerschmitt Bf109 E (omkring 1975). På den tiden fanns inget löjligt förbud mot hakkors, så modellerna var allt annat än politiskt korrekta. Bland de sista modellerna jag köpte där fanns Monograms A-10 Warthog i skala 1/72 och Tamiyas StuG III G i 1/35 (med elmotor och styrning). Sedan blev det studier, lumpen, flytt till annan stad... och någon gång under de där åren la Brandt ner sin hobbybutik. Butiken är borta (jag tror det ligger en smörgåsbutik där nu), men den lever kvar i mitt minne och har delvis bidragit till den jag är i dag.

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 19 mars 2007, 08:21

Varje sommar och vinter då jag under skolloven åkte upp och hälsade på farmor och farfar på Frösön så tog jag alltid en promenad in till Östersund där det fanns en affär vid Stortorget som hette Korg-Olles (om jag minns namnet rätt) där de sålde inte enbart korgar och hemslöjd utan även modeller (fantastisk kombination!) och de hade ett rätt hyfsat sortiment - bl a köpte jag Tamiyas Tiger i skala 1/16 som då (slutet på 70/början på 80-talet) kostade ca 600 - 800 kr och var en oerhörd investering men värd varenda krona! Jag tror att Korg-Olles bommade igen verksamheten under 90-talet och nu när jag tänker tillbaka och försöker minnas så har jag för mig att de hade en klocka som pinglade när man öppnade dörren till butiken och jag kan nästan än idag känna det förväntasfulla pirret i kroppen när jag hörde "plinget", gick in i butiken och hade framför mig oanade möjligheter av botanisering bland störbombare, stridsvagnar och annat smått & gott.

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 19 mars 2007, 09:44

För ca 12 år sedan gick jag till en affär vid Klostergatan i Torpa som hette Jutaholms Hobby, en renodlad modellbyggeaffär, men de slog igen ca två år senare - brist på intresse här i Jönköping var tydligen orsaken. En kompis till mig i Bankeryd minns också den affären.

Efter det upptäckte jag en leksaksaffär i Rosen Köpcentrum som vid sidan om det andra sortimentet även sålde plastbyggsatser. Jag minns en gång när jag köpte en Fw 190A-8 där dekalarket saknades. Gick till affären dagen efter och påpekade detta och utan en enda invändning skickade de efter det åt mig helt kostnadsfritt från ett företag i Stockholm - det är vad jag kallar service! Men även den butiken slog igen efter några år, efter att nåt år innan ha slutat att ha plastbyggsatser i sitt sortiment. Återigen verkar det som om brist på intresse här i Jönköping var orsaken.

Nu har vi Play Planet vid Rosenlund/Elmia, som också har infört plastbyggsatser i sitt sortiment, men de är tyvärr lite dyra... Men de är onekligen ett bra alternativ om man vill slippa åka till Borås eller Göteborg för att fynda på Hobbex och istället snabbt hitta något att bygga.

Fast det är typiskt: Nu när de finns och har sitt beständiga plastbyggsatssortiment så har jag tidsbrist samt är mer noggrann med vad jag köper, så att det byggs klart.

Morgan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Modellbygge anno 1947-48

Inlägg av varjag » 19 mars 2007, 13:22

Kanske inte oväntat - sträcker sig Varjags modellbutiksminnen till en forntid då plastbyggsatser var okända, balsaträ var en sällsynthet p.g.a. dollarbrist i den svenska statskassan - och modellbyggsatser (mest flygplan och båtar) - levererades i 'god lind, asp eller al'. På den mindre fashionibla delen av Storgatan i Luleå - fanns Mecka! Har glömt vad butiken hette - men den innehades av en svenskamerikan som behärskade sådana otroliga 'nyheter' som friflykt med dieselmotor - och rudimentär radiokontroll!
Vi stod som fågelholkar!
Annars var den universella källan Sven Wentzels på Apelbergsgatan 48 i Stockholm.
På postorder! Där erbjöds trämodeller i 'skiktbygge' i skalorna 1:100 och 1:50 av massvis med flygplan. Den 'yppersta' skalan var 1:25 - och där gällde de betydligt svårare spantbygget - som mera liknade ett 'riktigt' flygplan. En tub 'Balsalim' kostade
Femtio Öre - minns jag.Veckopengen - var också 50 öre.....
Dagens vurm för stridsvagnsmodeller (ingen byggde stridsvagnsmodeller på den tiden..) - månde Varjag ha varit en pionjär i - omkring 1950 byggde jag en modell av en T 34 i balsaträ och med svarvade trähjul(skalan var troligen omkring 1:20).....men problemet med banden - lyckades jag aldrig lösa :roll:
minns, Varjag

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 mars 2007, 14:02

Jag minns när jag köpte mitt första paket Airfixgubbar - det hette Infantry Combat Group och kostade två kronor. När jag sedan hade gnetat ihop ytterligare två kronor för att köpa German Infantry att ställa upp dem mot - då kostade de plötsligt 3:50! En mycket slokörad sjuåring lommade hem från Lekpärlan i Bollmora Centrum. Det är därför jag fortfarande får konsumismbulimiska attacker varje gång jag går in i en hobbyaffär.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 mars 2007, 17:52

Det är därför jag fortfarande får konsumismbulimiska attacker varje gång jag går in i en hobbyaffär.
Vem av oss får inte det? :lol:

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 mars 2007, 21:07

Mina barndoms år tillbringade jag dräglande framför hyllorna i Modelcrafts trånga lokal på Skolgatan i Malmö. En Airfix 1:72 serie 1 i plastpåse kostade ca 1,50 eller 2 kronor. Varje lördag brände jag veckopengen på en plastmodell. Det var Lindberg line, Monogram, Revell och Airfix som stog på önskelistan till jularna.
Modelcraft finns fortfarande kvar i nya lokaler i Malmö, medans Sven E Truedssons Semohobby på Storgatan gått i graven. Även där tillbringade man många timmar i beslutsvånda över vilken modell man skulle köpa. Det var där jag köpte mina Aurora monstermodeller och deras WWI flygplan i 1:48 skala. Minns så väl att de hade en färdigbyggd Aurora jätte Frankenstein monster i entrén och en jättestor Scaletrix blibana i det innersta rummet. Det fanns så många olika modellmärken på den tiden, Pyro, Renwall, Bandai, Kitmaster, Hawk, Frog, Inpact, Jo-Han förutom de ovan nämnda.
Suck det var tider det.... :D
Senast redigerad av 1 Cyber Joker, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 mars 2007, 21:32

Probstner skrev:Jag minns när jag köpte mitt första paket Airfixgubbar - det hette Infantry Combat Group och kostade två kronor. När jag sedan hade gnetat ihop ytterligare två kronor för att köpa German Infantry att ställa upp dem mot - då kostade de plötsligt 3:50! En mycket slokörad sjuåring lommade hem från Lekpärlan i Bollmora Centrum. Det är därför jag fortfarande får konsumismbulimiska attacker varje gång jag går in i en hobbyaffär.

/ Probstner
Det måste ha tagit en jäkla lång tid att gneta ihop de där två kronorna om gubbarna hade ökat med en och femtio under tiden. :lol:

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 mars 2007, 12:11

Nja, jag tror att affären chockhöjde, kanske eftersom vi var ett litet gäng (påverkade av en fyra år äldre grannpojke med en modelljärnvägsbyggande far och hela rummet fullt av Airfixbyggsatser) som ungefär samtidigt började tråna efter plastbyggsatser.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av Hans » 21 mars 2007, 13:18

Sluta nu, jag blir tårögd.

Hellqvists beskriving av en butik passar så gott som precis in på den butiken i Linköping jag minns från början av - mitten av sjuttiotalet. Någon som kan komma ihåg vad den hette?

Edit - Wentzells hobby vallfärdade man till då man hade råd med både tågbiljett och inköp - d.v.s senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 21 mars 2007, 22:47

Probstner skrev:Nja, jag tror att affären chockhöjde, kanske eftersom vi var ett litet gäng (påverkade av en fyra år äldre grannpojke med en modelljärnvägsbyggande far och hela rummet fullt av Airfixbyggsatser) som ungefär samtidigt började tråna efter plastbyggsatser.

/ Probstner
Ja det må jag kalla en chockhöjning. 2 kronor kostade Airfix HO figurer i mitten av 1960-talet. På den tiden höjde man med en 25 öring, Kalle Anka gick upp från 75 öre till 1 krona.
Kanske var det så att affären hade kvar ett gammalt pris och kom plötsligt på att man kunde ta 3.50 för Airfix gubbar?? :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2007, 11:38

Jag måste inledningsvis skriva att jag är egentligen inte är insatt i hobbyaffärer, jag har haft modeller(två-tre flygplan) och en byggnation när jag var mindre. I Uppsala finns bl a Husberg(om den finns kvar), för min del har varit Prisfyndet(äldre tidningar), denna affär har varit som en liten guldgruva för mig på 80-talet och början på 90-talet. Men det är intressant att läsa vad andra har haft för favoritaffärer.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 mars 2007, 11:38

Kanske, det här måste ha varit typ 1971.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 22 mars 2007, 12:48

Stefan Lundgren skrev:Jag måste inledningsvis skriva att jag är egentligen inte är insatt i hobbyaffärer, jag har haft modeller(två-tre flygplan) och en byggnation när jag var mindre. I Uppsala finns bl a Husberg(om den finns kvar), för min del har varit Prisfyndet(äldre tidningar), denna affär har varit som en liten guldgruva för mig på 80-talet och början på 90-talet. Men det är intressant att läsa vad andra har haft för favoritaffärer.

Stefan
På tal om guldgruva på 80-talet och 90-talet så fanns det en affär i Limhamn som hette Björnens Parfymeri som också hade leksaker och modeller. Där köpte jag i mitten av 90-talet Airfix i plastpåse för 29 kronor. De hade även Star Wars figurer ROJ för ungefär samma pris.
På 80-talet köpte jag japanska plåtleksaker där. Det var en fantastisk upplevelse att komma in där, eller rättare sagt bli insliten där av innehavaren Bertil som stog ute på Linnégatan och drog in kunderna. Han formligen prackade på en grejerna med motiveringen att detta var nog den sista han hade. Om man inte passade på så skulle det komma en samlare från Tyskland nästa vecka och köpa allt. Björnen slog igen efter det att Bertil dött 2001. Det sista jag köpte där var en Monogram A-7 Corsair II 1:48 för en femtiolapp av änkan.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 23 mars 2007, 17:40

I Luleå fanns en Lek & Hobbyaffär på Storgatan 50 (det ligger en spelbutik där nu) som lystrade till namnet Källmans. Deras modellsortiment var av fabrikat: Airfix, Revell och Tamiya - det fanns säkert fler, men det var ovan nämda som gällde för mig. Kommer specillt ihåg när jag som liten knatte hade sparat ihop pengar till Airfix's 1: 600 HMS Hood, hade väl en 12 - 13 km enkel väg. Cyklade in till staden en sensommardag eller om det var en tidig höstdag och inhandlade byggsatsen. Allt gick väl.

MVH

Skriv svar