Kannibalism i samband med katastrofer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Kannibalism i samband med katastrofer

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 mars 2007, 21:27

Det har hänt vissa händelser som har blivit vridiga, men jag förstår samtidigt att de nödställande är panikslagna. I texten nedanför handlar det om två fall där kannibalismen har varit påfallande.
Can cannibalism ever be justified? Yes, when it's the choice between life and death. History abounds with instances of so-called survival cannibalism, among them the Donner party of 90 American frontier settlers who survived being trapped in Sierra Nevada snows in 1846 by eating their dead comrades, and the members of an Uruguyan rugby team who used their dead team-mates as food after an Andean aircraft accident in 1972.
Hela texten finns på följande länk

http://www.theage.com.au/articles/2004/ ... 01829.html

I texten ovanför för er som inte kan engelska så bra, dels handlar den om en katastrof hos ett vagntåg i Klippiga bergen 1846 och dels om ett rugbylag från Uruguay som störtade i Anderna 1972. Den sistnämnda läste jag i textform i en engelsk kurs för ett antal år sedan. Jag för mig att dom först åt allting i matväg som de kunde hitta i flygplanet och sedan gav det sig på sina döda kamrater. Det som hände i USA finns det en hemsida för det, det som kallade för Donner-party i USA.

http://www.donnerpartydiary.com/

Det var ett vagntåg med emigranter som skulle över Sierra Nevada och de överraskades av en snöstorm. Såvitt vad jag vet så hade nästan alla vagnmästare i USA katastrofen som ett riktmärke, de måste placera Donnersjön vid en viss tidpunkt, annars var det kört. Det tog ju närmare ett år innan allting var undanröjt från denna katastrof.

Finns det flera fall där kannibalismen har varit påtaglig, om det går att har ett ganska vridig ämne på Skalman. :) :roll:

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kannibalism i samband med katastrofer

Inlägg av tryggve » 12 mars 2007, 08:26

Stefan Lundgren skrev: Finns det flera fall där kannibalismen har varit påtaglig, om det går att har ett ganska vridig ämne på Skalman. :) :roll:

Stefan
Jag kommer att tänka på Franklin-expeditionen, som skulle leta efter nordvästpassagen.
Denna expedition förlorade ju samtliga medlemmar, och enligt de analyser som har gjorts av benrester så förekom kannibalism bland de sista skarorna av expeitionen.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Frank ... c_Analysis

Det sades väl redan gång på 1850-talet (av John Rae), men mörkades eftersom "engelsmän gör inte sådant". Än idag verkar det vara ett ämne som väcker väldig vrede hos vissa.

Under Leningrads belägring ska enligt uppgifter kannibalism ha förekommit, men det verkar vara svårt att få reda på fakta där.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2007, 22:51

Jag förmodar att det har förekommit en viss form av kannibalism i samband med expeditioner, vad det inte Franklins expedition som dom visade på TV för femton år sedan. Det var en grupp forskare från England som undersökte en plats där en expedition har gått om intet, alltså det gick åt "pipan". Dom undersökte bl a tre av gravarna och en av forskarna är en släkting till en av de som låg i dessa gravar. Undrar om det inte var denna expedition, dessvärre kom jag inte ihåg vem som ledde denna olycksaliga expedition.

Kannibalism i Leningrad(St Petersburg), var det inte så i andra ryska städer också, men jag antar att läget var värst i denna stad.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 mars 2007, 23:53

I andra ryska städer? Vilka? I Leningrad förekom det för att staden var isolerad. Det har också berättas hur det förekom bland sovjetiska krigsfångar i tyska (och, om jag inte missminner mig, även finska) krigsfångeläger.

Förövrigt så är del av händelserna i filmen Ravenous tagna från the Donner party.

Relaterat till ämnet så har Wikipedia en rätt omfattande artikel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cannibalism

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 16 mars 2007, 11:23

Jag vet inte om livsmedelssituationen i Ukraina på 30-t är att betrakta som katastrof i ordets snävare bemärkelse, men det hänvisas ofta till kannibalism därifrån (kan inte bedöma trovärdigheten i uppgifterna).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 5 november 2004, 22:43
Ort: Värmdö

Inlägg av Coitadinha » 16 mars 2007, 22:40

Jag läste en bok på detta tema för ett par år sedan. Har letat förtvivlat, men inte kunnat hitta den. Den handlade om ett autentiskt fall där ett valfångstfartyg från Nantucket efter en resa med osedvanligt missflyt slutligen blev rammat av en kaskelot (!) och sänkt. Besättningen gick i fångstbåtarna och drev omkring i veckor på Stilla Havet. När provianten tog slut åt man sina döda kamrater och några hittades till slut vid liv och kunde räddas.
I boken, som hette något i stil med "Skeppet XX:s förlisning" eller nåt sånt sas att kannibalism ansågs som helt acceptabelt på den tiden i nödlägen, till och med att det fanns oskrivna regler för hur lottdragningan skulle gå till om ingen död kamrat fanns att tillgå... Huga!
Jag har också läst någonstans att när det är dricksvattenbrist är det meningslöst att äta upp varann, eftersom salthalten i ett lik som har dött törstande är så hög att köttet gör mer skada än nytta.

Historien ovan lär f.ö. ha inspirerat Melville till boken "Moby Dick"

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2007, 11:29

D. Löwenhamn skrev:I andra ryska städer? Vilka? I Leningrad förekom det för att staden var isolerad. Det har också berättas hur det förekom bland sovjetiska krigsfångar i tyska (och, om jag inte missminner mig, även finska) krigsfångeläger.

Förövrigt så är del av händelserna i filmen Ravenous tagna från the Donner party.

Relaterat till ämnet så har Wikipedia en rätt omfattande artikel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cannibalism

mvh/ Daniel
Det var nog händelserna kring staden Stalinggrad också, antar att det förekom en viss kannabalism där också.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 22 mars 2007, 18:10

Coitadinha skrev:Jag läste en bok på detta tema för ett par år sedan. Har letat förtvivlat, men inte kunnat hitta den. Den handlade om ett autentiskt fall där ett valfångstfartyg från Nantucket efter en resa med osedvanligt missflyt slutligen blev rammat av en kaskelot (!) och sänkt. Besättningen gick i fångstbåtarna och drev omkring i veckor på Stilla Havet. När provianten tog slut åt man sina döda kamrater och några hittades till slut vid liv och kunde räddas.
I boken, som hette något i stil med "Skeppet XX:s förlisning" eller nåt sånt sas att kannibalism ansågs som helt acceptabelt på den tiden i nödlägen, till och med att det fanns oskrivna regler för hur lottdragningan skulle gå till om ingen död kamrat fanns att tillgå... Huga!
Jag har också läst någonstans att när det är dricksvattenbrist är det meningslöst att äta upp varann, eftersom salthalten i ett lik som har dött törstande är så hög att köttet gör mer skada än nytta.

Historien ovan lär f.ö. ha inspirerat Melville till boken "Moby Dick"
Jag tror du tänker på valfångsfartyget Essex
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/classic/A671492

Ett annat känt förlisningsöde med kannibalism är den franska fregatten Medusa som sjönk utanför Senegal 1816. Denna förlisning inspirerade till målningen Le Radeau de la Méduse, Medusas flotte, som jag själv har sett hängades i Louvren
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Raft_of_the_Medusa
Bild

/CvD

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 mars 2007, 15:45

Det måste nästan har varit olidiga förhållanden när detta skepp sjönk 1816, såvitt vad jag kan tolka målningen så såg det dramatiskt ut.

Stefan

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 30 mars 2007, 19:23

För det första, givet mängden av olika utsagor, tror jag vi lugnt kan anta att det som här betecknas som kannibalism verkligen förekommit. I den unga sovjetstaten uppstod omfattande hungersnöd i 20-talets början. Här finns i mina ögon vederhäftiga uppgifter om enstaka fall av kannibalism bland de hungrande samt om att människokött vid något tillfälle påträffats i Samaras torghandel. Källa: "Jorden runt på 30 år", författare Carl Einar Ekstrand.
(Ett ex. finns hos mig.)

Skriv svar