Nya rön tyder på att "hobbiten" var en människoart

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Nya rön tyder på att "hobbiten" var en människoart

Inlägg av Marcus » 30 januari 2007, 20:32

Nya vetenskapliga rön stödjer teorin att ett 18.000 år gammalt "hobbitskelett" som grävts fram i Indonesien var en ny art och nära släkt med människan.
Några forskare har lagt fram teorier om att skelettresterna som hittades på den indonesiska ön Flores 2003 kom från en pygmé eller en individ med mikrocefali — en människa med en patologiskt förkrympt hjärna.
Forskare vid Florida State University, som gjort en tredimensionell datorrekonstruktion av den lilla men välformade hjärnan hos hominiden, anser dock att den var en normal individ.
Datormodellen visade ytan av hjärnan, inklusive dess form, fåror och blodkärl. Den avslöjade vad forskarlagets ledare Dean Falk beskrev som en "högt utvecklad hjärna".
Skelettet kom att bli känt som "hobbiten" efter de små figurerna i JRR Tolkiens klassiska trilogi Sagan om ringen. Den kallas också för Homo floresiensis, och dess hjärna jämfördes med tio normala människors hjärnor och nio människor som drabbats av mikrocefali, en virussjukdom som hämmar utvecklingen av hjärnan.
Det intakta skelettet och kraniet som grävdes fram i en grotta på Flores är 1,06 meter långt. Upptäckten ledde till en häftig strid mellan antropologer, som intill dess trott att utrotningen av neandertalarna för 30.000 år sedan lämnade Homo sapiens som den enda överlevande människoarten.
Arkeologer har hittat sofistikerade verktyg och tecken på eld nära platsen där man fann resterna av den drygt tre fot långa vuxna kvinnan med en hjärna som grovt motsvarar en tredjedel av storleken hos en nu levande människa.
- Människor vägrar att tro att någon med en sådan liten hjärna kan tillverka verktyg. Hur kunde det vara en sofistikerad ny art? sade Falk.
Hon menar att tiotusenkronorsfrågan handlar om varifrån arten kommer.
- Vem härstammar den från, vilka är dess släktingar och vad säger den om människans utveckling, sade Falk som tillade:
- Det är det riktigt spännande med den här upptäckten.
Hennes forskarlags studie publicerades i måndagens utgåva av Proceedings of the National Academy of Sciences.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=611829

/Marcus

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 31 januari 2007, 09:32

Intressant. Vad som också är intressant är att arten beskrivs som "hobbits" istället för "hober" på svenska.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 2 februari 2007, 12:35

Jrgen skrev:Intressant. Vad som också är intressant är att arten beskrivs som "hobbits" istället för "hober" på svenska.
Det beror nog på att den nyare översättningen från 2000, eller var det 2001, använder hobbit/hobbitar enligt Tolkiens instruktioner, vilken Ohlmarks på sin tid struntade i, på samma vis som han gjorde gräsliga översättningar av andra namn.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 februari 2007, 06:28

det här är verklgien helt makalöst häftigt! undrar vad som nu händer med undervisning kring människans ursprung etc i skolorna?

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 3 februari 2007, 14:20

hangatyr skrev:det här är verklgien helt makalöst häftigt! undrar vad som nu händer med undervisning kring människans ursprung etc i skolorna?
Jag kan inte förstå varför det skulle hända nåt särskilt. Homo Floresiensis är uppenbart utvecklad ur Erectus, precis som vi är. Det enda speciella är att hon har krympt en del.

Visst är fyndet häfting, men inte fullt så häftigt som en del vill ha det till. Det skriver ju inte direkt om historien om vårt ursprung.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 3 februari 2007, 15:04

Det jag tycker är fascinerande är att fyndet endast är 18 000 år gammalt. Tänk om de hittar andra yngre fynd t.ex. från 3000 f.kr. Detta skulle betyda att samtidgt som Egypterna byggde sina pyramider, vandrade det omkring en annan art på vår planet. Är inte det en otrolig tanke?

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 3 februari 2007, 16:54

Sant. Fynden flytttar fram tidsgränsen för våra släktingar ganska rejält. Det är ballt, det medger jag.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 6 februari 2007, 18:48

Hellbastard skrev:Sant. Fynden flytttar fram tidsgränsen för våra släktingar ganska rejält. Det är ballt, det medger jag.
ha! :P

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 6 februari 2007, 21:28

Jorå. Vad jag menade var bara att "människans ursprung etc" inte påverkas -- vi har ju samma härstamning oberoende av hur länge andra människoarter fanns kvar. Så fyndet påverkar ju inte det, utan bara att tiden av samexisten var längre än vad vi tidigare trodde.

Mest fantasieggande, tycker jag, är att den lokala folkloren gör gällande att knattefolket fanns kvar fram till för nåra sekler sen. Måste självklart tas med ett lastbilslass salt, men rätt suggestivt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 februari 2007, 11:14

Där finns en intreassant parallell till tråden om neandertalare och troll

viewtopic.php?t=20514

Piankhy
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 maj 2007, 18:18
Ort: Göteborg

Homo floresiensis: utgrävningarna återupptas i Liang Bua

Inlägg av Piankhy » 15 maj 2007, 11:04

Det tycks som om utgrävningarna för att hitta fler lämningar av Homo floresiensis kan fortsätta efter att ha legat nere på grund av bråk och missförstånd. Nu hoppas man kunna visa en gång för alla ifall de små "hobbitarna" tillhör en helt egen art:

http://www.sciam.com/article.cfm?articl ... sc=I100322


Skall bli spännande att se om man gör fler fynd och vad de visar.

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:04
Ort: forntiden

Inlägg av skrivare » 14 september 2007, 14:43

Jag är övertygad om att vi här har förklaringen på de berättelser vi har just om troll och småfolk. Språkligt sett finns inget hinder för att ordet små kan beteckna allt som är huvudet kortare än en normallång kvinna. Men dessa kortvuxna människor är borta nu allihop. Några erectus-ättlingar i Norden är dock inte att tala om, snarare rör det väl sej om rester av de första inbyggarna som kom för ca 15,000 år sen. De kan ha varit antingen kortare eller längre än de som kom att börja bruka jorden.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 18 september 2007, 12:49

Jag är inte lika övertygad. Den finns en bohuslänsk sägen (Hexmaster kan säkert hjälpa mig med detaljerna) om de s k "Malmöpyttarna", en småväxt befolkning på Bohus-Malmön vilka den lokala traditionen vill ha det till flöt dit på ett isflak eller utgjorde resterna av en "urbefolkning". Ingifte eller långvarig näringsbrist är enligt mig en mer sannolik förklaring till deras kortväxthet, och kan också utgöra grunden till många av de historier vi har om "troll" och "småfolk".

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Nya rön tyder på att "hobbiten" var en människoart

Inlägg av diravi » 8 oktober 2008, 13:39

Det finns i dagsläget kvar "småfolk" framförallt i afrika, pygmeér.

Pygmeér är en samlingsbenämning på folkgrupper med en medellängd under 150cm, men det finns en del där meddellängden är betydligt kortare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Hexmaster » 8 oktober 2008, 14:03

Widsith skrev:Jag är inte lika övertygad. Den finns en bohuslänsk sägen (Hexmaster kan säkert hjälpa mig med detaljerna) om de s k "Malmöpyttarna", en småväxt befolkning på Bohus-Malmön vilka den lokala traditionen vill ha det till flöt dit på ett isflak eller utgjorde resterna av en "urbefolkning". Ingifte eller långvarig näringsbrist är enligt mig en mer sannolik förklaring till deras kortväxthet, och kan också utgöra grunden till många av de historier vi har om "troll" och "småfolk".
Inget på faktoider.nu än, men jag har tagit upp sägnen - för en sådan torde det vara - med varianter på bloggen. (Det hela började förrexten med Djinghis vallon-tips här på forumet. Andra har sedan bidragit.)

http://faktoider.blogspot.com/2007/09/valloner.html
http://faktoider.blogspot.com/2007/10/m ... ologi.html
http://faktoider.blogspot.com/2008/02/v ... irish.html

Jag är osäker på om tattar-förklaringen egentligen behövs, även om man givetvis kan ha resonerat (undermedvetet?) på det sättet här och var så är resp. sägen tillräckligt fascinerande för att förklara faktiska eller inbillade undergrupper.
Hexmaster skrev:Intressantast är nog den allmänna tendensen, att folk vill ha förklarat allt som avviker; och ju färgstarkare och minnesvärdare förklaring, desto bättre. Att folk alltid haft lite olika hår- och ögonfärg, liksom att man alltid flyttat runt på sig åtminstone lite grann (fråga en släktforskare), är ju oj-så-tråkigt jämfört med vallon-importen; för att inte tala om tanken på ett skepp kommer lastat med spännande spanjorer. Eller hur man nu tänkt sig det.
Jag har för mig att Bengt af Klintberg snuddar vid ämnet i sin Folkminnen som kom ut häromåret. Han kanske rentav tog upp Malmöpyttarna? - Men vad den historien beträffar så tror jag inte jag har sett fler detaljer än de som Widsith nämnde.

Neandertalare som tänkbara troll har tagits upp här: viewtopic.php?f=35&t=20514

Och som jag nämnde redan där ser jag, så är bilden av troll som småväxta en sentida föreställning. Däremot finns det ju en mängd småfolk, "di sma undar jårdi" och leprechauns och allt vad det är. Där tror jag avgjort på sago-förklaringen.

Skriv svar