"Hollywood och krigsmakten" SVT2 söndag 28/1 22.15

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 augusti 2007, 14:42

David Asplund skrev:Sonderling skrev:
Var har du fått för dig att Vietnamveteraner skulle ha känt sig lurade av John Wayne? Jag tivlar på att den filmen lurade nån.
Filmens namn heter "Birdy" (med Matthew Modine och Nicholas Cage). Vet inte om de syftade på just The green berets. Sedan om jag inte minns fel så har Ron Kovacs (som spelas av Tom Cruise) också liknande resonemang i "4th of July". Check it out! Några bättre källor har inte jag. Men Ron Kovacs är en verklig person och har även skrivit ett verk om sina upplevelser i Vietnam och om sina motiv och ställningstaganden.
Jag har sett de filmerna. Menar du att karaktärerna menade att de blivit lurade av John Wayne? Har även läst boken Birdy fast det var länge sedan (och har för mig att boken utspelar sig under VK2.)
Även om nu Vietnamkriget var fel så kan det väl inte vara fel att heroisera enskilda soldaters insats?
Håller med dig där. Individuellt mod är väl bra. Samtidigt är filmer som "Plutonen" och "Casualties of War" mycket bra eftersom de så tydligt visar övergreppen från amerikanska soldaters sida gentemot civilbefolkningen. De var många! Filmer som heroiserar amerikanska soldater i Vietnan tenderar att förbise sådant. Istället är tendensen att skuldbelägga media eller politiker för att man förlorade kriget så snöpligt. Hade den amerikanske soldaten fått sköta sig själv så hade man tvärtom vunnit kriget.
Men om man tillhörde en enhet som inte gjorde sig skyldiga till övergrepp då? Eller om filmen skilldrar ett visst slag (där man inte hade tid till övergrepp) tex "We Where soldiers". Man kan ju inte förbi sånt som inte hänt?
Förövrigt används väl Vietnam-kriget som ett typexempel på fallet "politikerna lägger sig i" i studier om militära misstag. Och media ja, jag säger inte så mycket om Vietnam det var ett misstag men nog har media makt alltid, att forma opinion och åsikter. Jag är tex övertygad om att USA inte gör nånting värre nu än de gjorde under vk2 (snarare tvärtom) men skillnaden är att då hade man media på sin sida (och hade man inte det så stängdes tidningen.)
Uruk-Hai skrev:
Det var lätt att se igenom argumentationen när reportern konstaterar att alla krig/konflikter är fel per definition. Således är allt som kan tolkas positivt om krig och militär fel.
Våld föder våld, ett gammal sanning. Eller hur?
En gammal floskel rättare sagt. :wink: Jag håller med Uruk-Hai´s observation. Och det är väl det som störde mig med dokumentären.


Sonderling


PS har för mig att det är en myt att medelåldern för soldater var 19 under Vietnam.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 22 augusti 2007, 15:13

sonderling skrev:
PS har för mig att det är en myt att medelåldern för soldater var 19 under Vietnam.
Inte enligt Chalmers Johnsons "Imperiedrömmar"

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 22 augusti 2007, 15:24

Förvånar det någon att USA:s försvarsmakt var med och sponsorerade den här filmen, med insyn i och rätt att redigera manus?
Bilagor
Pearl Harbor.jpg
Pearl Harbor.jpg (65.52 KiB) Visad 3336 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 23 augusti 2007, 07:17

cats skrev:
sonderling skrev:
PS har för mig att det är en myt att medelåldern för soldater var 19 under Vietnam.
Inte enligt Chalmers Johnsons "Imperiedrömmar"
Men inte enligt den här:
Dirty Little Secrets of the Vietnam War: Military Information You're Not Supposed to Know (Dirty Little Secrets) (Paperback)
by James F. Dunnigan (Author), Albert A. Nofi (Author)

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 23 augusti 2007, 13:38

sonderling skrev:
cats skrev:
sonderling skrev:
PS har för mig att det är en myt att medelåldern för soldater var 19 under Vietnam.
Inte enligt Chalmers Johnsons "Imperiedrömmar"
Men inte enligt den här:
Dirty Little Secrets of the Vietnam War: Military Information You're Not Supposed to Know (Dirty Little Secrets) (Paperback)
by James F. Dunnigan (Author), Albert A. Nofi (Author)

Sonderling
Sorry. Tror mera på professor Johnson än på dina krigsspels planläggare :wink:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 augusti 2007, 13:48

Låg inte medelåldern på de som stred i Vietnam på runt 22 eller 23? Har för mig att detta har diskuterats här tidigare...

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 23 augusti 2007, 20:42

Såg inte dokumentären. Men Wings från 1927 skall väl vara den först filmen som USA:s försvarsmakt sponsorerade med material i utbyte mot att få ett ord med i laget om utförande

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 23 augusti 2007, 22:17

cats skrev: Sorry. Tror mera på professor Johnson än på dina krigsspels planläggare :wink:
Snittåldern på de som dog var 23 år. Har svårt att tro att yngre hade en bättre överlvnad än äldre, eftersom yngre har en tendens att vara frontsoldater.
http://www.vhfcn.org/stat.html
http://www.1stcavmedic.com/stats1.htm

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Inlägg av King Kong » 24 augusti 2007, 00:17

En liten poäng som framfördes, och som jag tyckte var smått roande var det faktum att i allmänhet ansågs de filmer där Pentagon varit med på ett hörn som betydligt sämre än de filmer där man hållit sig borta.

Skriver jag under på, lätt... :D

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 24 augusti 2007, 13:29

Assuming KIAs accurately represented age groups serving in Vietnam, the average age of an infantryman (MOS 11B) serving in Vietnam to be 19 years old is a myth, it is actually 22. None of the enlisted grades have an average age of less than 20. [CACF] The average man who fought in World War II was 26 years of age. [Westmoreland]

I rest my case.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2007, 14:06

Någonting som inte visas från vare sig högerns eller vänsterns filmer är väl VC:s och NVA:s övergrepp? Av det lilla jag läst så var väl de inte heller några korgossar?

Rätta mig gärna om jag har fel.

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 23 maj 2007, 14:38
Ort: Västergötland

Inlägg av David Asplund » 24 augusti 2007, 14:57

Tomas Ibsen skrev:
Någonting som inte visas från vare sig högerns eller vänsterns filmer är väl VC:s och NVA:s övergrepp
Förmodar att NVA betyder nordvietnamisiska armén och VC Vietcong (Varför inte använda historieböckernas namn på gerillaarmén FNL istället för den amerikanska arméns benämning på fienden). Har du inte sett Rambo? Där visas grymheter som begås av allehanda s.k. gooks vilket legitimerar Rambos krigföring.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 24 augusti 2007, 15:35

Vet någon vad värnpliktsåldern i USA var vid den här tiden?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 29 augusti 2007, 12:05

David Asplund skrev:Tomas Ibsen skrev:
Någonting som inte visas från vare sig högerns eller vänsterns filmer är väl VC:s och NVA:s övergrepp
Förmodar att NVA betyder nordvietnamisiska armén och VC Vietcong (Varför inte använda historieböckernas namn på gerillaarmén FNL istället för den amerikanska arméns benämning på fienden). Har du inte sett Rambo? Där visas grymheter som begås av allehanda s.k. gooks vilket legitimerar Rambos krigföring.
Vad är det för fel med att använda Vietcong den benämningen används väl förövrigt likamycket som FNL i historieböckerna. Fast det beror på vems historieböcker det är kanske.
FNL är väl inte heller en problemfri benämning?

Sonderling

Ps Var det du som skrev det arga mailet till populärhistoria när de gjorde "misstaget" att skriva Vietcong i en artikel?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 29 augusti 2007, 12:06

cats skrev:Assuming KIAs accurately represented age groups serving in Vietnam, the average age of an infantryman (MOS 11B) serving in Vietnam to be 19 years old is a myth, it is actually 22. None of the enlisted grades have an average age of less than 20. [CACF] The average man who fought in World War II was 26 years of age. [Westmoreland]

I rest my case.
And what case was that again?

Sonderling

Skriv svar