Visa upp dina modeller och dioramor!
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Stiligt bygge och fint presenterat , Thule
- Himmelbett
- Ny medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 28 september 2013, 12:41
- Ort: nowhereland
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Tackar ödmjukast!Thule2 skrev:Stiligt bygge och fint presenterat , Thule
Mvh
Herre, hjälp mig att bli ren...men inte ännu!
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Snygg kryssare, vackert. Men jag blir inte klok på bogvågen..
- Himmelbett
- Ny medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 28 september 2013, 12:41
- Ort: nowhereland
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Jag som trodde i min enfald att dioramat skulle med skärpa visa ett litet vattendjup samt ett strömt vatten (01grader 59´5 104grader 56´E Bangta Strait, Java See, och att HIJMS Ashigara skulle forsa fram med ca 30knop!
HIJMS Ashigira var vid denna tidpunkt (8:e juni 1945) på ca 15.000 ton (full load) och ca 204 meter lång och 19 meter brett. Ett ångturbinmaskineri på ca 130.000 shp, men man kunde pressa ut ca 150 000shp (enl litteratur). Toppfarten var på ca 36knop och en besättning på 850 man (tror man) samt 1600 kejserliga marinsoldater. Den brittiska ubåten H.M.S. Trenchant lyckades slamra in ett antal torpeder och fartyget sjönk med stora förluster i människoliv. HIJMS Ashigara ligger idag på ca 25 meters djup men närområdet är betydligt grundare än så.
HIJMS Ashigara ångar på i ca 18 knop och på djupt vatten
001) http://imageshack.us/photo/my-images/203/r50h.jpg/
HIJMS Ashigara ångar fram i ca 24knop, djupt vatten samt 15m/s
002) http://imageshack.us/photo/my-images/30/cgkp.jpg/
Kontexten är den: i grunt och strömt vatten med ett långt samt smalt objekt samt tillika en hög hastighet och ett ganska stort djupgående (betydligt mer än det beräknade varvsprefixet var) så uppstår svallvågor från fören till aktern. Hur sedan dessa visar sig beror på en mängd olika parametrar såsom av mig ovan beskrivits, men givitvis är skrovets form också av en stor betydelse, etc.
HIJMS Ashigira var vid denna tidpunkt (8:e juni 1945) på ca 15.000 ton (full load) och ca 204 meter lång och 19 meter brett. Ett ångturbinmaskineri på ca 130.000 shp, men man kunde pressa ut ca 150 000shp (enl litteratur). Toppfarten var på ca 36knop och en besättning på 850 man (tror man) samt 1600 kejserliga marinsoldater. Den brittiska ubåten H.M.S. Trenchant lyckades slamra in ett antal torpeder och fartyget sjönk med stora förluster i människoliv. HIJMS Ashigara ligger idag på ca 25 meters djup men närområdet är betydligt grundare än så.
HIJMS Ashigara ångar på i ca 18 knop och på djupt vatten
001) http://imageshack.us/photo/my-images/203/r50h.jpg/
HIJMS Ashigara ångar fram i ca 24knop, djupt vatten samt 15m/s
002) http://imageshack.us/photo/my-images/30/cgkp.jpg/
Kontexten är den: i grunt och strömt vatten med ett långt samt smalt objekt samt tillika en hög hastighet och ett ganska stort djupgående (betydligt mer än det beräknade varvsprefixet var) så uppstår svallvågor från fören till aktern. Hur sedan dessa visar sig beror på en mängd olika parametrar såsom av mig ovan beskrivits, men givitvis är skrovets form också av en stor betydelse, etc.
Herre, hjälp mig att bli ren...men inte ännu!
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Måste säga att jag blev mycket imponerad över byggena och dioramorna du har gjort, bra jobbat
Mvh Ola
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Här har jag några alster jag kan visa , man får lite feeling när man ser att tråden vaknar till liv
https://lh5.googleusercontent.com/-pXOg ... ng+002.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/--4GY ... l7+001.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-yyt4 ... l1+003.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-lSj0 ... l2+003.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-kpCl ... ar+030.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-ey7H ... tf+003.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-ZXoZ ... ad+002.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-xslz ... 20+001.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-YiWk ... J8+001.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-UKuJ ... P5+002.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-pXOg ... ng+002.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/--4GY ... l7+001.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-yyt4 ... l1+003.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-lSj0 ... l2+003.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-kpCl ... ar+030.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-ey7H ... tf+003.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-ZXoZ ... ad+002.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-xslz ... 20+001.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-YiWk ... J8+001.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-UKuJ ... P5+002.JPG
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Riktigt fina modeller du gjort /Thule
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Thule2 skrev:Riktigt fina modeller du gjort /Thule
Tackar så mycket för detta , man gör så gott man kan
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Håller som bäst på med en F/ A 18 C 1/48 . Blir ett litet hagarfartygs dio med figurer. /Thule
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Har kommit lite längre nu med min F A 18 / Thule
- Bilagor
-
- badderista (400x266).jpg (102.06 KiB) Visad 886 gånger
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Har du gjort hangarfartygsdäcket själv?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Nej då, det är Hobby Master" som tillverkar dem. Mycket fint gjorda, men jag skall tona ner det lite i färgerna med en grå wash. Håller på med däcks figurer till det hela / Thule
http://www.rebell.com/plastic-models/av ... large.html
http://www.rebell.com/plastic-models/av ... large.html
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
OK, tack. Snyggt var det, skall bli skoj att se det hela färdigt.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Tack Hans Skall försöka få större bilder när det är färdigt. MVH/ Thule
Re: Visa upp dina modeller och dioramor!
Så var det färdigt då. Bruna figgen är en sk plane captain. Han visar tecken till piloten att starta vänster motor, höger går redan.
Han är dessutom den enda av däckspersonalen som är direkt underställd flyg squadronen/divisionen.
Man startar alltid höger motor på F 18 först, enligt NATOPS rutiner. Chefen flygdäck vid nosen håller kvar planet till man tagit bort extern elförsörjning. Efter den proceduren lotsas flygplanet av den sk. Aircraft director gul väst) till katapulten, och det gröna männen tar över. Dessa har hela ansvaret för att ansluta flygplanet till start. Rödklädda figurer på ett hangarfartyg sköter om beväpning och explosiva delen. Lila sköter bränsle och tankning,blå tar emot flygplanet efter landning och klargör för nästa uppdrag. Vitklädda sköter om den medicinala delen, och fyller gas m.m. Brandpersonalen har silverfärgade skyddskläder .MVH/ Thule
Han är dessutom den enda av däckspersonalen som är direkt underställd flyg squadronen/divisionen.
Man startar alltid höger motor på F 18 först, enligt NATOPS rutiner. Chefen flygdäck vid nosen håller kvar planet till man tagit bort extern elförsörjning. Efter den proceduren lotsas flygplanet av den sk. Aircraft director gul väst) till katapulten, och det gröna männen tar över. Dessa har hela ansvaret för att ansluta flygplanet till start. Rödklädda figurer på ett hangarfartyg sköter om beväpning och explosiva delen. Lila sköter bränsle och tankning,blå tar emot flygplanet efter landning och klargör för nästa uppdrag. Vitklädda sköter om den medicinala delen, och fyller gas m.m. Brandpersonalen har silverfärgade skyddskläder .MVH/ Thule