Finska kriget - Snart 200 år sedan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Finska kriget - Snart 200 år sedan

Inlägg av Razor » 13 december 2006, 13:46

I februari 1808 klev ryska styrkor över Sveriges gräns i öster. Framryckningen gick tämligen lätt tack vare att de Svenska arméförbanden retirerade (enligt plan) och det som kanske först var tänkt som ett försök att tvinga bort Sverige från Englands sida i koalitionen mot Napoleon utvecklades snart till ett erövringskrig med syfte att införliva Finland i Tsarens välde. Vid freden i Fredrikshamn i september 1809 tvingades Sverige avträda sin östra rikshalva som varit ett med sverige i mer än 600 år.

Samma år tvingades Gustav IV Adolf att abdikera, Sverige fick en ny författning (6 juni) och inledde sin långa period av neutralitet.

Borde inte en sådan oerhört dramatisk händelse i Svensk historia uppmärksammas på något sätt i samband med 200-års-jubiléet? Media, Tv, film, officiellt?

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 13 december 2006, 15:02

Nästa år är det 300 år sen Poltava. Sett något om den händelsen?

Förövrigt inleddes vår neutralitet inte förrän vi piskat Napoleon och sedan snott Norge av Danmark 1814

Det var inte speciellt mycket om unionsupplösningen i riksmedier förra året.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Inlägg av Razor » 13 december 2006, 15:10

mattep74 skrev:Nästa år är det 300 år sen Poltava. Sett något om den händelsen?
Samma sak där. En mycket dramatisk händelse i Svensk historia som enligt min personliga åsikt hade varit mer värd att göra film av än Arn. Förtjänar uppmärksamhet! Fast var det inte juni 1709? Alltså 300 år om drygt två och ett halft år?
mattep74 skrev:Förövrigt inleddes vår neutralitet inte förrän vi piskat Napoleon och sedan snott Norge av Danmark 1814
Rätt. Fast man kan kanske säga att processen som ledde till vår neutralitetspolitik började då. Man insåg i vart fall att det var bäst att hålla sig väl med Ryssen.
mattep74 skrev:Det var inte speciellt mycket om unionsupplösningen i riksmedier förra året.
Sant.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Finska kriget - Snart 200 år sedan

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 1 april 2007, 22:22

Razor skrev:I februari 1808 klev ryska styrkor över Sveriges gräns i öster. Framryckningen gick tämligen lätt tack vare att de Svenska arméförbanden retirerade (enligt plan) och det som kanske först var tänkt som ett försök att tvinga bort Sverige från Englands sida i koalitionen mot Napoleon utvecklades snart till ett erövringskrig med syfte att införliva Finland i Tsarens välde. Vid freden i Fredrikshamn i september 1809 tvingades Sverige avträda sin östra rikshalva som varit ett med sverige i mer än 600 år.

Samma år tvingades Gustav IV Adolf att abdikera, Sverige fick en ny författning (6 juni) och inledde sin långa period av neutralitet.

Borde inte en sådan oerhört dramatisk händelse i Svensk historia uppmärksammas på något sätt i samband med 200-års-jubiléet? Media, Tv, film, officiellt?
Det är tydligen en del planerat åtminstone enligt rapporten från seminariet "Vad vill vi göra år 2009 - med anledning av 1809?". Bl.a. planeras utställningar på Nationalmuseet i Helsingfors och på Livrustkammaren i Stockholm:

http://66.102.9.104/search?q=cache:R69R ... cd=2&gl=se

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 april 2007, 22:59

Inte så mycket fest och glamm kanske men snarare ett skäl att påminna om krigets allvar och hur med framåtanda kommer ur tuffa situationer, kan samverka med Poltava minnet.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 24 januari 2008, 16:06

Ni har väl inte missat Armémuseums arrangemang kring finska kriget:

http://www.sfhm.se/ArmeDefaultPage____27.aspx

Det pågår även ett projekt "1809 - Det nya Finland, det nya Sverige" med många seminarier och annat. Mycket om militärhistoria, med bl.a. Martin Hårdstedt som medverkande:

http://www.1809info.net
Senast redigerad av 1 Torbjörn Aronsson, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7202
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 25 januari 2008, 07:34

Tänk att det "bara" är 200 hundra år sedan. Fast man har ju hört att Sverige inte krigat på två hundra år sedan jag varit barn men då var det ju minst 165 år sedan?
Men det här kanske inte uppmärksammats så mycket för att det är ett sånt nationellt trauma. Som jag förstått det så var ju Finland mer Sverige än Skåne är Sverige idag. Vi förlorade halva vårt land. (Fast jag såg i min belgien-jugoslavien tråd att Finnar inte ser saken så om jag förstod saken rätt.)
Sedan så förlorade vi Finland på ett ganska klantingt sätt som jag uppfattat det. (Ursäkta att jag utrycker mig så försiktigt men detta är inte mitt historiska område av expertis.)
Hur kommer det sig att vi aldrig gjorde ett försök att åter ta Finland förresten?

Sonderling

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 25 januari 2008, 08:49

Det var visst en felaktig länk ovan till projektet"1809 -Det nya Finland, det nya Sverige", men nu ska den fungera:

http://www.1809info.net

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 29 januari 2008, 01:22

Det är tveksamt om det kommer att göras någon film om karolinerna
det är inte politiskt korrekt, eftersom folk i allmänhet är totalt historielösa
idag tror gemene man att Stora Nordiska kriget handlade om att Sverige
försökte erövra andra länder. Jag har bland annat fått frågan: va skulle han
där och göra? när jag har berättat om Karl XII och slaget vid Narva, när jag då säger att om en Svensk stad blir anfallen skall inte då armen agera?
Jovisst säger de varpå jag replikerar: Narva var en Svensk stad och då får jag "blicken".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7202
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 29 januari 2008, 07:27

svartekaptenen skrev:Det är tveksamt om det kommer att göras någon film om karolinerna
det är inte politiskt korrekt, eftersom folk i allmänhet är totalt historielösa
idag tror gemene man att Stora Nordiska kriget handlade om att Sverige
försökte erövra andra länder. Jag har bland annat fått frågan: va skulle han
där och göra? när jag har berättat om Karl XII och slaget vid Narva, när jag då säger att om en Svensk stad blir anfallen skall inte då armen agera?
Jovisst säger de varpå jag replikerar: Narva var en Svensk stad och då får jag "blicken".
Jag har länge hävdat att Karl XII är en missförståd kung. Har aldrig fattat varför han är ikon hos högerextrema. Han hade inga problem att ta in "nysvenskar" bara de kämpade väl.

Förövrigt kom jag på att jag hade fel tidigare. Var vi inte i krig 1814 senast? Då är det ju fortfarande mindre än 200 år sist?

Sonderling

FredH
Medlem
Inlägg: 1390
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 29 januari 2008, 21:16

sonderling skrev:
svartekaptenen skrev:Det är tveksamt om det kommer att göras någon film om karolinerna
det är inte politiskt korrekt, eftersom folk i allmänhet är totalt historielösa
idag tror gemene man att Stora Nordiska kriget handlade om att Sverige
försökte erövra andra länder. Jag har bland annat fått frågan: va skulle han
där och göra? när jag har berättat om Karl XII och slaget vid Narva, när jag då säger att om en Svensk stad blir anfallen skall inte då armen agera?
Jovisst säger de varpå jag replikerar: Narva var en Svensk stad och då får jag "blicken".
Jag har länge hävdat att Karl XII är en missförståd kung. Har aldrig fattat varför han är ikon hos högerextrema. Han hade inga problem att ta in "nysvenskar" bara de kämpade väl.

Förövrigt kom jag på att jag hade fel tidigare. Var vi inte i krig 1814 senast? Då är det ju fortfarande mindre än 200 år sist?

Sonderling
30000 man landsattes i Tyskland 1813 för att vara en del av den samlade styrkan mot Napoleon.

Bara en bråkdel av styrkan användes vid slaget vid Leipzig. En kavalleridivision deltog i ett smärre slag den 7 december, striden vid Bornhöft

Som tack fick vi Norge.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid ... %281813%29

Skriv svar