Strv 103 med vadutr
Strv 103 med vadutr
Snygga stridsvagnsmodeller!
Kul att se S:en ,jag var skytt förare på den när jag gjorde lumpen på 1:a komp.gamla P.5 i Boden.
Tänk att man fick köra med tömmar till styrdonet när man flöt med vagnen.
MVH Thule
EDIT: Inlägg har delats från denna tråd./MD650
Kul att se S:en ,jag var skytt förare på den när jag gjorde lumpen på 1:a komp.gamla P.5 i Boden.
Tänk att man fick köra med tömmar till styrdonet när man flöt med vagnen.
MVH Thule
EDIT: Inlägg har delats från denna tråd./MD650
Hej du!
Skall kolla om jag har kvar några bilder! Men det gick till så att man plockar bort kantplåtar från de yttre kanterna på vagnen.Under dessa ligger det en veckad flytbälg. Man kopplar en wire och talja och så spelar du upp hela bälgen.Det ser ut som att du har en veckad hög kant runt hela stridsvagnen. sedan sätter man en liten kuskbock i den aktra kanten på bälgen,så pass högt att du kan se runt om. Därefter kopplar du tömmar eller linor till styrdonet,som du sedan drar ut till kuskbocken. 103:an var väl en nyskapelse när den kom,men den hade många brister. I terräng när du körde med upplåst styrdon fick du elevera och dumpa vagnen hala tiden eftersom kanonröret är fast.Det var ett rent H...ete .Luckorna i aktern där ammon ligger är tunna som bläckplåt. En träff av lede fi där och "morsning". Vi fick även se en simulerad K-vapen attack av en S.Det enda som hände påstod man var att temperaturen steg till ca 40 grader inne i vagnen. De gummiplattor som fanns på banden gjorde att man körde lätt av på vintriga vägar .När vi var i Tåme och sköt skarpt så läckte det in krutgas i sittbrunnen.Det var bara att öppna luckan och hämta luft.Men en unik skapelse på sin tid.Återkommer med bilder om jag hittar dem/MVH Thule
Skall kolla om jag har kvar några bilder! Men det gick till så att man plockar bort kantplåtar från de yttre kanterna på vagnen.Under dessa ligger det en veckad flytbälg. Man kopplar en wire och talja och så spelar du upp hela bälgen.Det ser ut som att du har en veckad hög kant runt hela stridsvagnen. sedan sätter man en liten kuskbock i den aktra kanten på bälgen,så pass högt att du kan se runt om. Därefter kopplar du tömmar eller linor till styrdonet,som du sedan drar ut till kuskbocken. 103:an var väl en nyskapelse när den kom,men den hade många brister. I terräng när du körde med upplåst styrdon fick du elevera och dumpa vagnen hala tiden eftersom kanonröret är fast.Det var ett rent H...ete .Luckorna i aktern där ammon ligger är tunna som bläckplåt. En träff av lede fi där och "morsning". Vi fick även se en simulerad K-vapen attack av en S.Det enda som hände påstod man var att temperaturen steg till ca 40 grader inne i vagnen. De gummiplattor som fanns på banden gjorde att man körde lätt av på vintriga vägar .När vi var i Tåme och sköt skarpt så läckte det in krutgas i sittbrunnen.Det var bara att öppna luckan och hämta luft.Men en unik skapelse på sin tid.Återkommer med bilder om jag hittar dem/MVH Thule
Hej Igen!
Tur att min fru har ordning,hon visste var fotot fanns.denna bilden är från Aldersjön.
En sjö utanför Boden där vi fick flyta med 103:an.Om du kollar noga kan du se "tömmarna ".Båten i bakgrunden är dykbåten,som var obligatorisk vid dessa övningar. Som kuriosa kan jag nämmna att jag är en av få som lyckats köra fast med en S:vagn.fastän man alltid påstod att det var omöjligt.MVH/Thule
Tur att min fru har ordning,hon visste var fotot fanns.denna bilden är från Aldersjön.
En sjö utanför Boden där vi fick flyta med 103:an.Om du kollar noga kan du se "tömmarna ".Båten i bakgrunden är dykbåten,som var obligatorisk vid dessa övningar. Som kuriosa kan jag nämmna att jag är en av få som lyckats köra fast med en S:vagn.fastän man alltid påstod att det var omöjligt.MVH/Thule
- Bilagor
-
- flyt S.jpg (30.73 KiB) Visad 3474 gånger
Det är klart om man bara kör på hårdgjord ytathule skrev:Det var i alla fall inte vanligt på 1:komp P5,Men av befälet vi fick alltid höra att det var i det närmaste omöjligt Jag fastnade med höger sida bak ner i en blötmyr och det var omöjligt att komma loss,så nog gick det att fastna alltid.MVH Thule
Men 1.komp var ju bandpvkomp. 3.komp var strvkomp.
Iofs var det några år som det var sammanslaget.
Står det Telefax på lådan för yttertelefonen?
Här finns det fler bilder på simmande strv 103.
Och på fastkörda strv 103.
De referensbilder jag sett har "telefon" på texten.. Men till kitet kom denna textsticker...MD650 skrev:thule skrev:Det var i alla fall inte vanligt på 1:komp P5,Men av befälet vi fick alltid höra att det var i det närmaste omöjligt Jag fastnade med höger sida bak ner i en blötmyr och det var omöjligt att komma loss,så nog gick det att fastna alltid.MVH Thule
Står det Telefax på lådan för yttertelefonen?
1:a kompaniet var både pansarskytte och strv kompani. 2:a och 3:e pluton var strv plutoner.Jag var på andra och vi benämdes GS1.(Gruppchefskola1).
Kapten Berg var kompanichef på P-5 på den tiden. Man gjorde sedan omfördelningar och pansarskytte flyttade ner till andra våningen om jag minns rätt.( Grispickarna) IKV killarna låg på bottenvåningen.MVH/Thule
Kapten Berg var kompanichef på P-5 på den tiden. Man gjorde sedan omfördelningar och pansarskytte flyttade ner till andra våningen om jag minns rätt.( Grispickarna) IKV killarna låg på bottenvåningen.MVH/Thule
Vilket år? Måste ha varit före 84?!?thule skrev:1:a kompaniet var både pansarskytte och strv kompani. 2:a och 3:e pluton var strv plutoner.Jag var på andra och vi benämdes GS1.(Gruppchefskola1).
Kapten Berg var kompanichef på P-5 på den tiden. Man gjorde sedan omfördelningar och pansarskytte flyttade ner till andra våningen om jag minns rätt.( Grispickarna) IKV killarna låg på bottenvåningen.MVH/Thule