Ny bok om SS-Pz.A 11 "Nordland"

Martin Månsson
Medlem

Ny bok om SS-Pz.A 11 "Nordland"

Inlägg av Martin Månsson » 6 november 2006, 11:59

Idag kommer så äntligen Herbert Pollers kronik om SS-Pz.AA 11 ut för första gången på svenska. Jag och min medredaktör Lennart Westberg har utökat den ursprungliga utgåvan väsentligt, mer foton (ca: 225 st) varav många aldrig tidigare publicerade, infogat mer information, nyritade kartor, helt nyskrivna avsnitt/kapitel som bland annat handlar mycket om de svenska frivilliga, fler personliga berättelser som aldrig tidigare publicerats på svenska, inte minst från slutstriden i Berlin, över 30 vagnsillustrationer i färg, aldrig tidigare publicerade dokument mm mm. Resultatet av vårat gemensamma arbete har blivit totalt 400 sidor om en enhet där den största koncentrationen av svenska frivilliga i Waffen-SS ingick.

Information från förlagets hemsida:
Pansarspaningsbataljonen i SS-divisionen ”Nordland” stred på brokiga slagfält. Från Ingermanlands snöklädda skogar till försvar av den historiska staden Narva. Vidare över Lettlands och Litauens böljande landskap mot sovjetiska pansarkilar som hotade Riga. Senare stred bataljonen i de leriga skyttegravarna i Kurland och på Pommerns slätter för att 1945 dras in och förintas i slutstriden om Brandenburg och det sista desperata försvaret av Rikskansliet i Berlin. Det unika med enheten var att den innehöll den största koncentrationen svenska frivilliga i den tyska armén under det andra världskriget. Denna bok är den första i sitt slag på svenska om SS-Panzer-Aufklärungs-Abteilung 11 och presenterar ett unikt fakta- och fotomaterial. Boken bygger på dagboksanteckningar och ett originalmanuskript skrivet av dem som var med. Vi har utökat materialet med fler bilder, fler kartor, fler ögonvittnesskildringar berättade av svenskar, mer fakta och inte minst fler sidor än originalmanuskriptet hade. Detta är första gången som den svenska allmännheten får tillgång till ett så rikt material och till en så explosiv skildring av den brutala verkligheten på östfronten 1943 – 1945, skildrad av medlemmar i ett av de mest erfarna frontförbanden i den tyska arméns fruktade elitstyrka Waffen-SS.
Den finns att beställa från SMB, AdLibris, Bokus, Bokrondellen samt från förlaget direkt.

Det är vår förhoppning att kommande läsekrets finner boken av intresse!

Martin
Bilagor
aa11_295.jpg
aa11_295.jpg (93.55 KiB) Visad 4663 gånger

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 6 november 2006, 14:00

Dum fråga kanske, men förlaget heter?

/ Probstner

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 6 november 2006, 14:26

Probstner skrev:Dum fråga kanske, men förlaget heter?
Leandoer & Ekholm är förlaget, leforlag.se
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 6 november 2006, 14:38

Tack! / Probstner

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 6 november 2006, 17:14

Hej Martin,

Enligt Adlibris som jag alltid handlar på har den inte kommit ut ännu?. Vet du när den släpps via adlibris?

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 6 november 2006, 17:19

Mr x skrev:Hej Martin,

Enligt Adlibris som jag alltid handlar på har den inte kommit ut ännu?. Vet du när den släpps via adlibris?
Inom en mycket snar framtid gissar jag, boken anlände till Sverige idag.

Martin

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 november 2006, 19:12

Fick ett brev från SMB, där de beklagade att leveransen blir försenad (till nästa vecka) p.g.a. att boken tagit slut. Det är andra gången på kort tid som SMB underskattat efterfrågan på titlar jag beställt (den andra var Koschorreks "Frontschwein"), och där leveransförseningar uppstått.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 november 2006, 21:42

Ska man se boken som ett referensverk, en bra berättelse, eller både och? :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 november 2006, 20:29

Tråden upplåst efter översyn.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 8 november 2006, 22:20

Schwalbe skrev:Ska man se boken som ett referensverk, en bra berättelse, eller både och? :)
Som ett referensverk skulle jag nog säga. Det är alltså inte en berättelse á la Erik Wallins "Ragnarök", utan denna bok tar upp hela bataljonen, samt vissa individers speciella insatser som är värda att nämnas enskilt, men ändå inte berättat ur första persons perspektiv så att säga.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 november 2006, 09:35

Tråden återigen upplåst efter översyn. Den kommer att låsas permanent om inte forumreglerna observeras.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 9 november 2006, 11:07

B Hellqvist skrev:Fick ett brev från SMB, där de beklagade att leveransen blir försenad (till nästa vecka) p.g.a. att boken tagit slut. Det är andra gången på kort tid som SMB underskattat efterfrågan på titlar jag beställt (den andra var Koschorreks "Frontschwein"), och där leveransförseningar uppstått.
OT, men jag (eller snarare min far) har också fått saker restnoterade den senaste tiden. Bland annat Scharnhorst. Dock skickar man ju de restnoterade böckerna ganska snabbt.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 12 november 2006, 18:47

tack för boktipset!

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 15 november 2006, 16:56

Fick nyss hem ett exemplar :) Riktigt fantastisk bok, utan tvekan årets bok om ni frågar mig.
Det jag gillar med den är dels att den tar upp den enhet som intresserar mig mest, SS-Pz.AA11 eftersom jag är väldigt intresserad av de svenska SS frivilliga, men det som jag gillar utöver detta med boken är att den tar upp striderna på mindre nivå, istället för att som vissa böcker, beröra hela armégrupper och divisioner så är ju huvuddelen av denna boken baserad på en bataljon, med inslag av kompaniers enskilda insatser, och det är något som iaf jag uppskattar.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 november 2006, 16:59

Har fått mitt ex från SMB, bläddrat igenom boken och det ser positivt ut. Har tidigare läst Pansarslaget vid Praga, Pansar i upproret och Pansar i vinterkriget - mycket nöjd med dessa böcker.

MVH

Skriv svar