Sovjetiska torpeder med kärnladdning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Sovjetiska torpeder med kärnladdning

Inlägg av J.K Nilsson » 31 oktober 2006, 20:04

Jag vill lyfta cocteus fråga i från efterkrigstidsforumet:

cocteau skrev:Nu har jag googlat lite och kan inte bli klok på resultaten. Är det nån som kan hjälpa mig.

Vilken 533 mm torped, för whiskeyklassen har väl bara 533 mm tuber, skulle det ha varit som upptäcktes i Gåsefjärden?

För den Typ 53-58 torped som var den enda jag hittade när jag googlade verkar ju haft problem med sin stridsspets (RDS-9) och var endast på förband en kort tid.

"As a result in 1955 a T-5 torpedo armed with a modernized RDS-9 nuclear warhead was tested in the Novaja Zemlia test site and shortly after that was deployed on combat ships. But only two years later the Soviet Navy had to withdraw its first tactical nuclear weapon from active service due to its extremely low efficiency." (http://www.uspid.org/sections/02_Books_ ... /kono.html)

650 mm torpederna hade dom åtskilliga med kärnladdning efter vad jag kunde googla fram, men sådana hade väl inte whiskyklassen.
J.K Nilsson

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 31 oktober 2006, 21:18

Politruken Besedin påstod att U137 bar kärnvapen då torpeder "modifierats". Det blir nog lite svårt att hitta någon särskilt typförteckning således. Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 31 oktober 2006, 21:34

mustamato skrev:Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.
'varför inte?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 31 oktober 2006, 23:00

mustamato skrev:Politruken Besedin påstod att U137 bar kärnvapen då torpeder "modifierats". Det blir nog lite svårt att hitta någon särskilt typförteckning således. Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.
Kommer inte uppgifterna om kärnvapen ombord ursprungligen från den svenska försvarsmakten, som vid mätningar konstaterade att det strålade mer ur U-137s förskepp än det borde?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 31 oktober 2006, 23:16

Dåvarande FOA upptäckte (till sin egen förvåning) radioaktiv strålning vid mätningar av ubåtens förskeppet. Först trodde man att det var mätfel, men sedan man lånat ihop känsligare apparatur och monterat densamma under däck på tullens fartyg kunde resultaten bekräftas. Utöver FOA:s forskare sköttes mätningarna även av en kärnfysiker från Lunds universitet, vars namn för tillfället undflyr mig.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 31 oktober 2006, 23:41

mustamato skrev:Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.
Man kan i alla fall konstatera att ryssarna inte förnekade förekomsten av kärnvapen på U-137. När svenskarna begärde ett klarläggande om det fanns kärnvapen eller ej ombord så svarade ryssarna ungefär att "U-137 (eller S-nånting som hon egentligen hette på ryska) är försedd med erforderliga vapensystem". För mig är detta så nära ett erkännande man kan komma utan att faktiskt erkänna.

/Per

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 31 oktober 2006, 23:49

Hittade det här:
Type 53-68 HWT
...
Year Deployed: Type 53-68 HWT - 1970
...
The versions that were recently in use (and are now in storage) are the Type 53-68 HWT, usable from all 533 millimeter torpedo tubes, and the Type 65 HWT, usable from all 650 millimeter tubes.
Mer info på http://www.cdi.org/nuclear/database/rus ... ml#torpedo
Med tanke på den enorma hard-on som alla hade för att sätta kärnvapen i och på allting under det kalla kriget måste jag säga att det låter väldigt olikt ryssarna att - bara för att man råkar ha problem med den allra första stridsspetsen man stoppade i torpeden - överge hela 533 mm systemet som potentiell kärnvapenbärare.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 1 november 2006, 01:51

Sarvi skrev:Dåvarande FOA upptäckte (till sin egen förvåning) radioaktiv strålning vid mätningar av ubåtens förskeppet. Först trodde man att det var mätfel, men sedan man lånat ihop känsligare apparatur och monterat densamma under däck på tullens fartyg kunde resultaten bekräftas. Utöver FOA:s forskare sköttes mätningarna även av en kärnfysiker från Lunds universitet, vars namn för tillfället undflyr mig.
Så är min minnesbild också.
Därför reagerade jag över att mustamato så kategoriskt avfärdade saken.
Jag vill minnas att det surrade en massa Amerikaner och Engländare i sthlm som ville ha de exakta mätsvaren

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 1 november 2006, 11:03

hade int ryska ubåtar vid kuba kärnladdade torpeder?

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 1 november 2006, 11:05

Jag såg dokumentären om U137 på TV. Fysikern (från FOA?) som mätte strålningen från ubåten verkade i alla fall fullständigt övertygad om att det fann någon typ av kärnladdning ombord.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 1 november 2006, 20:11

maddog skrev:
mustamato skrev:Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.
'varför inte?
För att vi pratar om Whiskyklass. En gammal långsam u-båt, hade de använt kärnvapentorpeder mot ett annant fartyg hade de själv gått under på grund av stötvågen, och jag tror inte självmordsuppdrag var särskilt standard i sovjetiska reglementen. Dessutom saknades avfyringsramp för kärnvapen.

Möjligtvis kan det dock ha rört sig om att u-båten var på uppdrag för att placera ut kärnvapenminor i svenskt vatten. Redan 1972 berättade Oleg Gordijevskij, den avhoppade sovjetiska dubbelagenten som även en tid var KGB-chef i Skandinavien, att Sovjetunionen placerade ut små taktiska kärnvapenminor intill klippor, plastinbakade och små med en vikt på cirka 80 kg. Syftet var givetvis att ta kontroll över Östersjön i händelse av ett nytt världskrig.

Att FOA uppmätte radioaktivitet kan ha berott på att u-båten var kontaminerad sedan tidigare på grund av en mängd orsaker.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 1 november 2006, 20:54

Möjligtvis kan det dock ha rört sig om att u-båten var på uppdrag för att placera ut kärnvapenminor i svenskt vatten.
Kärnvapenminor är en tanke som slått mig också.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 1 november 2006, 21:03

mustamato skrev:
maddog skrev:
mustamato skrev:Personligen tror jag inte för fem öre på att U137 skulle ha haft kärnvapen dock.
'varför inte?
För att vi pratar om Whiskyklass. En gammal långsam u-båt, hade de använt kärnvapentorpeder mot ett annant fartyg hade de själv gått under på grund av stötvågen, och jag tror inte självmordsuppdrag var särskilt standard i sovjetiska reglementen. Dessutom saknades avfyringsramp för kärnvapen.

.
Stötvågen i vatten avtar relativt fort, kommer inte riktigt ihåg hur man räknar på det där, men om intresse finns skall jag ta reda på det. För att skrovet är gammalt behöver inte torpeden i sig vara det. Den kan ha mycket god räckvidd, låt säga +20 km. Det behöver således inte vara förenat med självmord att använda en kärnladdad torped från ett äldre skrov. Vill minnas att USA, Sovjet och England från och med 60-talet och fram till 1990-talet hade sjunkbomber med kärnladdning på mellan 0,5 kt och 10 kt, dessas sänkande verkan beräknades till betydligt mindre än 20 km, det handlade inte ens om 1 km....
Senast redigerad av 1 Stivne, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 1 november 2006, 21:23

mustamato skrev: Att FOA uppmätte radioaktivitet kan ha berott på att u-båten var kontaminerad sedan tidigare på grund av en mängd orsaker.
Hur många alternativa förklaringar finns det? Nog för att jag också finner det lite märkligt att man skulle utrusta en Wiskeyklassubåt med kärnvapenladdade torpeder, men det beror ju på vilka slags mål man trodde att ubåten skulle möta i händelse av konflikt?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 2 november 2006, 12:11

U238, dvs utarmat uran, skulle då vara tamper i kärnladdningen av ungefär samma anledning som det sitter i spetsen på pilprojektiler. Det är tungt och massivt och hjälper sådeles till att hålla
ihop den kritiska massan i några (gissningsvis) nanosekunder till så att mer plutonium genomgår fission.

Det finns en väldigt intressant sida om kärnvapen design på engelska wikipedia.

Men är det någon som vet om verkligen det utarmade uranet skulle stråla mer än plutoniet innanför spränglinserna mätt från en extern källa?

Kan uraniet som uppmättes komma från någon annan applikation? För att slå igenom hårda skeppsskrov? Eller pansardörrar till berghangarer? Nu spekulerar jag i och för sig...

Skriv svar