http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Sven Lindqvist skriver en Essä om bombkriget i DN angående två aktuella böcker som diskuterar britternas bombkrig mot Tyskland.
Jag har ju tidigare läst Sven Lindqvist bok om bombkriget och funnit den intressant även om små fakta fel förekommit.
I denna essä menar han att det var England som började bombkriget under VK2 och inte Tyskarna. Jag tvivlar inte helt på den uppgiften för det är möjligt när det gäller England. Men bortser författaren inte bombkriget mot Warzawa och Rotterdam?
Sedan håller jag inte med om analysen att detta skulle gå som en röd tråd till dagens Irak, jag anser att vänd punkten gick vid Vietnam därefter har USAF återgått till precisions bombning. Säga vad man vill om flygbombningarna i Irak men det är knappast "dehousing" det är frågan om. Men det är en annan diskution förstås.
Sonderling
Essä om bombkriget
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hej
Onekligen läsvärd artikel. Även om vinklingen inte är helt politiskt korrekt. Lite ur minnet tyckte jag dock det luktade lite väl mycket "rewright" av Peter Englunds, Brev från nollpunkten.
Den allmänt accepterade beskrivningen av bombkriget är oftast, enligt min åsikt, anakronistisk. En väl förenklad beskrivning som man lätt kan göra när man har facit på historien.
Det finns åtminstone två saker jag tycker man skall väga in. Det ena är vad England visste när terrorbombningen började, ex vid bombningen av Hamburg. Vad man visste 1944-45 eller liknande har ju ingen betydelse för besluten 1941-42.
Det andra om man verkligen skall sänka sig mot nazisterna moraliska nivå med hänvisning till dessas illdåd. Vad blir då skillnaden?
Båda svaren blir till Engelsmännen nackdel enligt mitt förmenande. Hade man avstått från dess urskilljningslösa bombningar hade man än mer än man kan idag hållit den moraliska fanan högt.
Jag har de senaste åren köpt gamla böcker från 1945-1965 om kriget (ett billigt nöje, man kan få böcker för någon krona st.). En återkommande reflektion är att det fanns en betydligt större skepsis och kritik av bombningarna åren efter kriget än nu hos engelsmän och amerikanare. Kanske beror det på att dessa skribenter såg förstörelsen i verkligheten. De som tar upp ämnet nu är historiker som kanske har en mindre emotionell syn.
Huruvida tråden till dagen Irak bär, vill jag inte ge mig in på att diskutera.
//John
Onekligen läsvärd artikel. Även om vinklingen inte är helt politiskt korrekt. Lite ur minnet tyckte jag dock det luktade lite väl mycket "rewright" av Peter Englunds, Brev från nollpunkten.
Den allmänt accepterade beskrivningen av bombkriget är oftast, enligt min åsikt, anakronistisk. En väl förenklad beskrivning som man lätt kan göra när man har facit på historien.
Det finns åtminstone två saker jag tycker man skall väga in. Det ena är vad England visste när terrorbombningen började, ex vid bombningen av Hamburg. Vad man visste 1944-45 eller liknande har ju ingen betydelse för besluten 1941-42.
Det andra om man verkligen skall sänka sig mot nazisterna moraliska nivå med hänvisning till dessas illdåd. Vad blir då skillnaden?
Båda svaren blir till Engelsmännen nackdel enligt mitt förmenande. Hade man avstått från dess urskilljningslösa bombningar hade man än mer än man kan idag hållit den moraliska fanan högt.
Jag har de senaste åren köpt gamla böcker från 1945-1965 om kriget (ett billigt nöje, man kan få böcker för någon krona st.). En återkommande reflektion är att det fanns en betydligt större skepsis och kritik av bombningarna åren efter kriget än nu hos engelsmän och amerikanare. Kanske beror det på att dessa skribenter såg förstörelsen i verkligheten. De som tar upp ämnet nu är historiker som kanske har en mindre emotionell syn.
Huruvida tråden till dagen Irak bär, vill jag inte ge mig in på att diskutera.
//John
Det är bra att bombkriget mot de tyska civila kallas för vad det var - ett krigsbrott. Finner dock inte Sven Lindqvists ässe särskild spännande. Den tillför inget nytt. Det har blivit "inne" under senare år att skriva om Bomber Harris och "dehausing".
Fattar inte heller hur kan man jämföra "dehausing" med GSP styrda bomber i Irak
Har Sven Lindqvist helt missat den teknologiska utvecklingen inom den amerikanska krigsmakten och dess nya doktrinen om snabba, begränsade insatser?
Fattar inte heller hur kan man jämföra "dehausing" med GSP styrda bomber i Irak
Har Sven Lindqvist helt missat den teknologiska utvecklingen inom den amerikanska krigsmakten och dess nya doktrinen om snabba, begränsade insatser?
Senast redigerad av 1 Zeta, redigerad totalt 25 gånger.
Nödvändigheten som blev en förbrytelse
Vad Sven Lindqvist inte nämner, kanske p.g.a. bristande kunskaper, är att inriktningen för det brittiska bombflygets krigsuppgifter går tillbaka till 20-talet och hade mycket vidare omfattning än kolonialkriget i Irak. Man var helt fångad i Douhet-principerna och byggde omsorgsfullt upp RAF Bomber Command för detta syfte. 'Bomber' Harris var föga mera, än en läraktig elev till Lord Trenchards och Sir Charles Portals policy fastlagd på 30-talet. Nödvändigheten - var att England hade inget annat vapen att slå med mot Tyskland. Sen drar man lite på munnen åt 'den amerikanska precisionsbombningen' i Tyskland. Så värst mycket bättre precision är den brittiska - hade den inte mer än undantagsvis. Varjag
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo jo tekniken var ju inte den bästa men uppsåttet var ju att i möjligaste mån träffa fabriker m.m.Sen drar man lite på munnen åt 'den amerikanska precisionsbombningen' i Tyskland. Så värst mycket bättre precision är den brittiska - hade den inte mer än undantagsvis. Varjag
USAF´s och som det står i artikeln körde ju sitt dehousing projekt i PTO.
Men en sak jag funderat på. Var det inte så att tyskarna bombade nån engelsk eller fransk stad av misstag 1940 som man tog som alibi för att börja bombkriget mot tyskarna? (Av nån anledning läser jag mest om världskrigets 2 sista år
Sonderling