Kvinnliga nyhetsuppläsare

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2006, 12:19

Mäster Grå skrev:Det har ju också funnits ett gammalt förbud mot att ha kvinnor som nyhetsuppläsare.
Hm?
1938. Astrid Kindstrand läser TT:s nyheter som första kvinnliga nyhetsuppläsare i radion. Radiotjänst telefonväxel blir helt nerringd av protester och Astrid tvingas sluta efter några månader.

1958. Gun Hägglund var förmodligen den första kvinnliga nyhetsuppläsaren i TV i världen. Gun läste nyheterna i TV-aktuellt. Några år senare fick de även sin första kvinnliga reporter.
Vad innefattades i "tvingades sluta" - regelverk eller tråkningar från allmänhet och/eller kolleger?

Lyssna mer:
"Sveriges Radios växel nedringd då TT hade en kvinnlig nyhetsuppläsare."
http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/amnessida ... kel=600575

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 december 2006, 14:21

*bump*

Som sagt. Regelverk eller "social press"? (Vilket som nu är värst.)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 7 december 2006, 21:13

Påminner mig om någonting mellan Guillou och Kattis Ahlströmmer eller vad hon nu heter, har sällan tillgång till svensk TV. I det fallet talade en lärare till mig om fel ethos i hennes fall, vilket är viktigt och var det säkert förr med. Folks inkörda banor och förväntningar om man uttrycker det fulare. Är Arne Weise julexpert? Ja, enligt höjdarnas julkalender förförra året.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 december 2006, 21:18

Vad menar du med ethos?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 7 december 2006, 21:21

Jag tror inte jag ännu sett en mörkhårig, lönnfet man i någon tvättmedelsreklam.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 7 december 2006, 21:24

Markus Holst skrev:Vad menar du med ethos?
Programmledarens karaktär och anknytning till ämnet bla. Men det behöver inte vara så att programledaren behöver kunna någonting om det utan bara att vi är vana att se henne/honom i den miljön. Finns massor av exempel på det.

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 7 december 2006, 22:44

hannberg skrev:
Markus Holst skrev:Vad menar du med ethos?
Programmledarens karaktär och anknytning till ämnet bla. Men det behöver inte vara så att programledaren behöver kunna någonting om det utan bara att vi är vana att se henne/honom i den miljön. Finns massor av exempel på det.
Aha! Det finns ett begrepp som täcker det trovärdighetsproblem som jag känner inför en del av våra mer kända TV-personer.
En hel hoper av dem har börjat i barnprogram.
Martin, Cissi, Kattis, Anders m.fl. började som Bullen-/Bolibompaledare. Bussiga, hurtiga programledare som leverade lättbegriplig fakta - begrep de själva något mitt i det infantila tilltalet?
Återstår faktum att barn-TV verkar vara en inkörsport i Mediasverige.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 7 december 2006, 22:54

Jo, men med "viktigt" syftade jag i alla fall mest på "folks inkörda banor och förväntningar", vilket media måste bjuda till för att det skall bli tittarsiffror. Såväl nyheter som reklam.

Jag gissar alltså att en kvinnlig nyhetsuppläsare på 30-talet kommit undan lättare om hon pratat om matlagning istället.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2006, 07:46

hannberg skrev:Jag gissar alltså att en kvinnlig nyhetsuppläsare på 30-talet kommit undan lättare om hon pratat om matlagning istället.
Äntligen begriper jag vad du menar... Det finns en klassisk gnällputte som ringde in till SR:s klagomur, någon som tyckte att det var hemskt att höra just en kvinna berätta om krig och elände.

Social press, alltså. Ingen som har någon regel att hänvisa till?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 11 december 2006, 10:50

Jag vill minnas att det blev lite liv då det kom in en kvinnlig matchkommentator i hockey för ett antal år sedan. Minns inte om det var tv eller radio men det är sak samma.

Skriv svar