Hur många räddade Kersten?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av Gerrgul » 30 april 2017, 13:04

Vet inte om detta är rätt tråd att ställa frågan, men Felix Kerstens son har publicerat en bok som ska innehålla hittills okända dokument. Någon som läst boken och kan säga något någorlunda säkert om trovärdigheten?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av erep » 5 mars 2019, 15:53

Dokumentären från 1998 som Schwemppa nämnde tidigare i tråden finns nu på Arenan.

https://arenan.yle.fi/1-2701651

Den är tyvärr på finska, utan textning.
Upphovsmannen har emellertid nu 20 år senare gjort en podcastserie, eller egentligen två. En på finska och en på engelska. Båda har 12 episoder. mellan ca. 15 och 20 minuter.

Här en introduktion av av podcastserien från finska YLE:s morgon-TV
https://arenan.yle.fi/1-50083452

Podcastserien på finska: https://arenan.yle.fi/1-50072935

Podcastserien på engelska:
https://arenan.yle.fi/1-50072937

Dokumentären var inte okritisk. Men upphovsmannen se ut att ha hittat lite mera material/blivit mera kritisk till podcastserien. Det bedömer jag på basen av vad upphovsmannen säger på morgon-TV och de två första podcasterna på finska. Jag ska lyssna först på den finska serien och så på den på engelska.

Allt Kersten har beskrivit om sig själv visas inte vara falskt, men en hel del visar sig vara uppdiktat. Även det svenska etablissemangets beteende under och efter kriget ställs i ett ljus som inte diskuterats så ofta i Sverige.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av erep » 8 mars 2019, 11:59

Har nu lyssnat på hela serien på finska och några avsnitt på engelska. Innehållet är det samma, men engelskan är en bättre presentation, eftersom en yrkesman läser berättarrösten.
assör
Men före det ett par ord om Kerstens egen berättelse. Här https://www.youtube.com/watch?v=1b48W-Fz0eo&t återges Kerstens egna berättelse, mesta av hans son. Jag förstår att man gärna vill tro att "pappa var god", men detta är nog ingen dokumentär.

Den finska dokumentären från 1998 kom redan med ett antal fakta som inte stödde Felix Kerstens egen berättelse om hans förehavanden under kriget. I podcastserien kommer mera, och tyngre hypoteser.

Det som funnits i svenska Säpos arkiv är emellertid inte offentligt, eftersom sekretessen varar 70 år. Men det är inte länge kvar till att det gått 70 år från efterkrigstiden och tidigt 50-tal.

Podcastserien är i.a.f. värd att lyssna på, om man vill veta mera om Himmlers massör, som hade sin roll i att vita bussarna rullade till Tyskland.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av StefanZ » 14 mars 2019, 08:28

Läser nu om tråden, som jag deltagit i när det begav sig. (Det är jag som är Stefan).
En kommentar är att memoarböcker är sällan helt tillförlitliga. Personen tenderar ju att kolorisera, framställa sig själv som ännu mera central än hon var. "Återger" långa samtal, etc... Även om nu Karsten skrev boken direkt efter kriget, och han hade sina dagboksanteckningar som gott minnesstöd. Hans vittnesmål är alltså säkrare än i mången andra memoarbok, men iaf. Det är helt självklart att inte varje detalj är helt korrekt och det finns saker som han underlåtit att ta upp, etc.

Nästa kommentar är om Himmler. Monstret och odjuret hade alltså ett samvete.... Inte enkom ett läpparnas bekännelse, utan bevisligen led han av de illgärningar han ledde och deltog i... Kan säkert vara värt en djuplodande bok om honom - och om företeelsen som sådan.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av sveahk » 14 mars 2019, 11:47

Intressant detta om Kersten. Har också sett den av erep insatta youtube-reportaget där Kerstens son har en framträdande roll. Mycket positivt där, inga negativa ord alls...

Just Arno Kerstens bok om sin far, Himmlers Innersta Hemligheter, ligger i en "att läsa" trav här hemma...sedan ett par år. Men jag tvekar. Kanske mest för de ord som kan läsas på bokens bakersta pärm: "Här finns ett sprängstoff som kommer att användas av historiker under oöverskådlig tid framöver. Innehållet är så dramatiskt att den här boken förmodligen kommer att gå till historien som en av de stora milstolparna i dokumentationen av andra världskriget. etc..."

Inga ord från Kersten själv antar jag, utan troligtvis mer från förläggaren. Och det verkar lite "Bauernfängerei" i mina ögon - "sprängstoff", "oöverskådlig framtid", "milstolparna"...

Jag vill inte vara orättvis - och man kan säkert säga läs boken själv - men eftersom detta är en Kerstentråd med skalmaniter som tydligen har ägnat sig åt detta tema sedan länge, så frågar jag...kan någon som har läst boken bekräfta att de ovanstående epiteten bra passar in på det skrivna? Är den objektivt sett läsvärd?

Mvh Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av StefanZ » 14 mars 2019, 21:38

Ett par funderingar, varför Karsten blev plötsligt angelägen att få bli svensk medborgare 1945. Dels eftersom han fick mycket kontakter och anknytningar till Sverige. han hade tydligen ett intensivt och fruktbart samarbete med Christian Günthern, den svenska utrikesministern. Å kanske även andra. Dels att han var inblandad i de vita bussarna. Det återges i tråden en scen när han förhindrade sprängning av Belgen Belsen - han var då i Sverige.
Allt detta är mer än tillräckligt för att hoppas få ett svenskt medborgarskap, om inte per automat, så som en gest från regeringen.

Men vad som inte är uppenbart, är att Finland där han var medborgare, hamnade ju under Sovjets domvärjo under flera år efter kriget. Även om de slapp öppen ockupation. Och han som varit något slags högrestånds balttysk, och verksam på sistone i NaziTyskland, ville säkert inte riskera att bli utlämnad till Sovjet... Där han kunde dömas både som landsflyktig överklassare, och eventuellt som nazitysk kollaboratör. Bägge två beivrades strängt av Sovjet.
Oskyldiga brukade få 5 år när de väl hamnade inför domstol. Kvoten måste ju uppfyllas.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av erep » 14 mars 2019, 22:09

Ta och lyssna på podcasten.

Kerstens egna memoarer, av vilka det finns flera versioner, är inte pålitliga. Lika opålitliga är hans berättelser åt sin son.

Redan i den finska dokumentären framkommer att tyska läkarförbundet hade registrerat Kersten som en medlem av SS.
I podcastserien framkommer att den Kersten vi diskuterar, kanse inte var balttyska Kersten. Militärbakgrunden ser inte ut att passa ihop.

Många frågor är öppna. När Säpos arkiv öppnas blir det kanske lite klarare, om de inte uppgifterna förtstörts.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2019, 22:37

StefanZ skrev:
14 mars 2019, 21:38
Men vad som inte är uppenbart, är att Finland där han var medborgare, hamnade ju under Sovjets domvärjo under flera år efter kriget. Även om de slapp öppen ockupation.
Man tackar för de vackra orden.

Karsten kunde år 1944 eller år 1945 inte veta hur det skulle bli, men jag skulle tro att vi har facit i handen om hur det egentligen var.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av StefanZ » 15 mars 2019, 09:44

erep skrev:
14 mars 2019, 22:09


Redan i den finska dokumentären framkommer att tyska läkarförbundet hade registrerat Kersten som en medlem av SS.
Javisst, det kunde man ju nästan misstänka, ja utgå ifrån. Jobbade han som personlig förtroendeläkare åt Himmler, så är det ju föga förvånande.
Dessutom en fundering: om han blev registrerad som SS-läkare, så var det kanske enklare att få ut en läkarlegitimation?? Ett slags snabbspår för icke fullt utbildade??

Jag funderar också på en parallell. Idrottsmän, tex ryttare. Det hörde till modet att de anmälde sig som medlemmar i SS, och red tävlingar i SS-uniform, som hedersofficerare i SS. Jag minns vi hade en tråd om en svensk toppryttare boende i Tyskland som blev en dylik SS-hedersofficer o red för Tyskland och för SS.
Jag menar, det hörde till tidsandan. De behövde alltså på intet sätt vara aktiva nazister, även om de iofs inte var kända som aktiva motståndsmän heller.
De blev kanske vidtalade att anmäla sig som frivillig... Det VAR frivilligt, det hände inget drastiskt om de inte anmälde sig. Men anmälde de sig inte som frivilliga efter att ha fått uppmaningen, startade ju viskningskampanjen. Ansökningarna blev behandlade med fördröjning, etc. Så en vägran var i praktiken slut med karriären. Det är bara att tänka sig in i situationen.

Kort sagt, även Kersten skulle lätt hamna i den situationen - i praktiken var han mer eller mindre tvungen att anmäla sig, även om det inte vore helt nödvändigt.

Men hans SS-medlemskap bidrog naturligtvis till att han sökte svenskt medborgarskap, när han insåg att han finska medborgarskap inte längre gav något fullgott skydd. Han var ju inte dum, han förstod att när Finland sökte och fick fred med Sovjet så skulle Sovjets inflytande vila tungt över Finland. Diverse hemliga tilläggsparagrafer var möjliga, etc... Och att aktiva nazister samt SS-medlemmar skulle vara det första man ville åt. Ja även engländarna och amerikanerna var ute efter SS. Så i praktiken var Sverige det bästa stället att söka nödhamn i.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2019, 09:57

Jag läste nu i all hast igenom Wikipedia-artiklarna om Kersten. Den engelska skriver att Kersten dog i Tyskland under ett besök där.
Den svenska skriver att han dog i Tyskland (Hamm) medan han var på väg via Autobahn till Frankrike, där han skulle motta Hederslegionen av president DeGaulle.
Men i förteckningen över hans ordnar i urval, nämns inte Hederslegionen. Hederslegionen är ett stort pris, det är inget man utelämnar pga ett urval.

Fråga 1. Vilket är det korrekta? Var han på besök just i Tyskland, eller var han på väg till Frankrike för att ta emot Hederslegionen?
2. OM han nu var på väg att ta emot Hederslegionen - jag antar att då räknas det att han fick den, även om han nu dog på väg att ta emot ordern??
Och i så fall, detta bör nämnas bland ordnar och utmärkelser han har tilldelats.


.................

Ang. frågan om ev deportation av hela Holländska befolkningen. Som vederläggs lätt, eftersom det inte fanns några sådana planer.
Nu är det ett riktigt megalomani att påstå något sådant rakt upp å ner om det inte alls fanns något fog.
MIN hypotes är att det diskuterades lite löst om detta. Och Kersten som hade tillgång till de inre kretsarna, protesterade där och då på något sätt som stod honom till buds. Och när det inte blev något mera utav dessa lösa diskussioner, det är klart att han tog på sig äran för att ha förhindrat katastrofen.... Han var ingen lögnare, även om vi vet att han kolorerade en hel del. Liksom de flesta tenderar att göra.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av erep » 5 november 2019, 08:33

Kersten figurerar igen i TV4:s "Hitlers dödsdömda svenskar" där Kersten framställs tämligen okritiskt och hans son berättar. Nu har jag inget emot hans son, och det är förståeligt att en son vill tro på sin fars version om historien, men detta är nog svagt av de som gjort serien.

Hittills har alltså två avsnitt släpps av TV4:s serie.

Podcasten om Kersten finns på https://arenan.yle.fi/1-50072937

Skriv svar