Skalman.nus 1:a 1/6-figurstävling är avgjord!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist

Vilken figur tycker du är bäst?

Omröstningen slutade 13 augusti 2006, 21:36

"Scharführer Zanis" av Cyber Joker
3
7%
"Untersturmführer Bastian Becker" av PanzerIV
4
10%
"Porta" av Snorre70
2
5%
"Hauptsturmführer Pehrsson" av Välitalo
17
41%
"Sergeant Ricky Foster" av B Hellqvist
9
22%
"Oberfeldwebel Anton Bayer" av USMC
6
15%
 
Antal röster: 41

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Skalman.nus 1:a 1/6-figurstävling är avgjord!

Inlägg av B Hellqvist » 12 augusti 2006, 21:36

För att fira att diskussionen om skala 1/6-figurer är bland de livaktigaste på hela skalman.nu, och att den därigenom kommit upp i över 100 sidor med totalt över 1500 inlägg, utlyses härmed en tävling. Det finns inget pris att vinna, utan det är äran som räknas. Reglerna är följande:

- Endast ett bidrag per tävlande.
- Figuren ska ha militärt tema.
- Figuren ska inte ha presenterats här tidigare.
- Det ska vara en unik figur ("bash"), och inte en direkt ur kartongen eller med bara några detaljer ändrade.
- Figuren ska beskrivas (historisk bakgrund om minst 4-5 rader text), och om möjligt ska alla använda delar anges (ursprung, tillverkare - t.ex. "Uniform: Dragon in a Blue Collectible Box 'Heinz Arschloch'")
- Alla tidsperioder är välkomna, från antiken till dagens krig.
- Högst fem fotografier av bidraget, varav minst ett som visar figurens baksida.
- Minst ett av fotografierna ska vara i färg.
- Fotografierna ska vara tagna mot en neutral bakgrund (typ vit vägg), och får bara innehålla den tävlande figuren. Dioramatillbehör i stil med ammunitionslådor och liknande är godkända, men ej fordon.

Sista dag för anmälan av tävlingsbidrag är 060831, kl 24.00. Sedan öppnas en omröstning, där alla Skalmanmedlemmar får rösta. Tävlande får rösta på egna eller andras bidrag. Omröstningen avslutas 060910, kl 24.00.
Senast redigerad av 10 B Hellqvist, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 12 augusti 2006, 23:40

Mitt tävlingsbidrag föreställer en lettisk SS-scharführer ur 15:e SS Grenadier-divisionen, Lettiche Nr.1. Denna division sattes upp 1944 av delar av det som från början var lettiska "Schuma-Battalione" som 24.1.1943 blev Lettiche SS Freiwilligen Legion.
15:e SS-divisionen stred i Newel våren´44 och drogs tillbaka via Kurland till Pommern hösten ´44. Mellan aug.´44 - dec.´44 rekonstruerades divisionen.
Stred i Danzig i början av 1945 och utanför Berlin samma vår. Delar av divisionen kapitulerade till Röda Armen 5.45 och andra delar till US Army nära Elbe 4.45.


Min lettiske SS-scharführer ska föreställa hur en SS-soldat kan ha sett ut hösten 44 och våren 45 i sin "Erbstenmuster" kamoflage utrustning. Beväpnad med en rysk PPSh M1941 kpist med ett 71-skotts trummagasin. Förutom ett magasin i magasinväskan av tyg har han på finskt maner fäst ytteligare magasin med ståltråd vid sitt bälte. Den ryska kpisten ansågs av veteranerna pålitligare än den tyska MP40:an.

Figur: Dragons Friedrich Köhler, händerna utbytta mot mjuka i gummi.
Uniformsjacka: Dragons Zanis.
Kamoflage uniform: DiD:s Friedrich Lugwin.
Skor: DiD:s Friedrich Lugwin.
Hjälm: Dragons Hassan Malnar.
Hjälmöverdrag: Dragons lösa peadotted uniforms sats.
Vapen: Dragons Nicolai.
Amunitionsväska: Dragons Nicolai.
Extramagasin: Dragons Steiner.
Spade: Dragons Hassan Malnar.
Övrig utrustning: Dragons.

Ingen extra wethering är gjord förutom den tillverkaren gjort. Jag har därför valt utrustning med omsorg och endast använt delar med bra målat slitage.
Bilagor
SS-lett bak.JPG
SS-lett bak.JPG (48.72 KiB) Visad 6371 gånger
SS-lett1.JPG
SS-lett1.JPG (53.77 KiB) Visad 6372 gånger
SS-lett ansikte.JPG
SS-lett ansikte.JPG (85.85 KiB) Visad 6372 gånger
Senast redigerad av 2 Cyber Joker, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 12 augusti 2006, 23:43

Bilder på utrustningen:
Bilagor
SS-lett magasin.JPG
SS-lett magasin.JPG (93.08 KiB) Visad 6358 gånger
SS-lett utrustning.JPG
SS-lett utrustning.JPG (99.06 KiB) Visad 6364 gånger

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 13 augusti 2006, 20:09

SS Untersturmführer "Bastian Becker"
17. SS "Götz von Berlichingen"
Normandie 1944


Mitt tävlingsbidrag föreställer en påhittad officer, Untersturmführer Bastian Becker, från 17. SS "Götz von Berlichingen under de hårda striderna runt Caen som pågick i juni och juli 1944. Divisionen bildades 1943, på kommando av Hitler, och den uppfördes för att hedra den gamla tyska knekten Götz von Berlichingen(1480-1562). Divisionens märke var en näve av järn, detta pågrund av att knekten von Berlichingen bar just en sådan, efter han förlorat sina ena arm i strid.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

HS:DML "Nico Hahn", helt ommålat
Jacka: DML "Nico Hahn", patinerad
Skjorta och byxor: DiD "Peter Greim", patinerade
Hjälm: DML "Gustav Magnor"
Hjälmduk: DML "Marcus", patinerat
Utrustning: DML "Nico Hahn", patinerat
MP40: DML "Martin Kleist", slitage adderat
Skor: DML "Berhardt Beck", patinerade
Riddarkors: Human Wave "Remy Schrijnen"
Kikare: DML, med custom rem, patinerad

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 16 augusti 2006, 14:26

Mitt tävlingsbidrag
Är min tolkning hur Joseph Porta ur 27:e Panzer Regiment, ur Sven Hassels böker om WWII. Kunde ha sett ut någon gång bakom den rysska fronten. Kanske är han på väg att spela tärning med någon ryss!! Eller så stor han bara o funderar ut något eller lyssnar efter ryska Tanks!!!

Delar Till Bygget
Figur: Dragons/ Janos
Uniformsjacka: DID/ Panzer Heer
Tröja: Monky/ Turtleneck Knit Sweater
Skor: Dragons/ short black.
Hatt: Egen gjord.
Monokel: Egen gjord.
Vapen: Dragons/ Walther PP w/holster + Russian PPsH subgun.
Kart väska: Dragons/ black mapcase.
Medaljer: Dragons/ Panzer Assault och wound badge in silver.
total kostnad för denna figur är 303kr
Bilagor
Porta3.JPG
Porta3.JPG (39.16 KiB) Visad 6239 gånger
Porta2.JPG
Porta2.JPG (40.39 KiB) Visad 6240 gånger
Porta1.JPG
Porta1.JPG (32.43 KiB) Visad 6239 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 16 augusti 2006, 14:28

Mera bilder...
Bilagor
Porta5.JPG
Porta5.JPG (33.34 KiB) Visad 6231 gånger
Porta4.JPG
Porta4.JPG (32 KiB) Visad 6233 gånger

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

SS-Hauptsturmfuhrer Hans-Gösta Pehrsson.

Inlägg av Välitalo » 17 augusti 2006, 13:02

Mitt bidrag till denna tävling är den svenske frivillig som blev den högst dekorerade & mest befordrade i Waffen-SS, nämligen Hans-Gösta Pehrsson.
Född 1910 i Karlskrona flyttade han 1933 till Danmark där han arbetade som kemist och anslöt sig till det danska nazistpartiet. Den 21 Juli anmälde han sig som frivillig i Waffen SS och efter utbildning i Posen sändes han i maj 1942 till östfronten med Freikorps Danmark.
Där befordrades han till SS-Oberscharfuhrer och sedan efter genomgången officersutbildning i Bad Tölz blev han plutonchef 1943 i den nyuppsatta 11:e SS-Panzergrenadier Division "Nordland".
Under de extremt hårda striderna i Baltikum i slutet 1944 blev Pehrssons pluton i princip utraderad, trots det lyckades resterna av den hålla en strategiskt viktig höjd och därför dekorerades han i december med den ovanliga utmärkelsen:
"Ehrenblattspange des deutschen Heeres".

Pehrsson blev utnämnd till "Nordlands" stabsunderättelseofficer och SS-Haupsturmfuhrer strax före krigslutet och denna figur är ett försök att återge honom som han borde ha sett ut i Berlin i april-maj 1945.
Han blev tillfångatagen av ryska styrkor 2 maj men lyckades rymma hem till Sverige under sommaren -45.
Pehrsson jobbade som säljare efter kriget och avled av cancer 1972.

Om figuren, har endast sett en bild av Pehrsson med ett vapen och då var det en StG44 så det har han fått här också.

Fanns det en svensk flagga då?
Min källa till det är:

"SS-Obersturmfuhrer Pehrsson was a man of iron nerves. Pehrsson was proud of the blue-gold Swedish cross on his left shoulder. As a leader he was a great guy. As a soccer player, however, he was hopeless."

Sagt av Dr.Med. Jonel Orelt, tidigare sjukvårdsman i SS AA-11, till Wilhelm Tieke, 5:e Maj 1976.
Ur "Tragedy of the Faithfull" av Wilhelm Tieke.

Figur: DML Horst Lerner
Uniform: DML
Mössa: DML, customiserad av mig.
Vapen: DML med Battlegeartoys K98-rem
Insignier: DML, förutom Ehrenblattspange och axelklaffar av Nomad65 och svensk flagga av mig.

Välitalo
Bilagor
pehrsson.jpg
pehrsson.jpg (29.98 KiB) Visad 6181 gånger
P-sonfr.jpg
P-sonfr.jpg (139.96 KiB) Visad 6181 gånger
P-sonbak.jpg
P-sonbak.jpg (124.37 KiB) Visad 6182 gånger
Senast redigerad av 1 Välitalo, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

2 bilder till!

Inlägg av Välitalo » 17 augusti 2006, 13:06

Man fick ju ha 5 bilder så här kommer ett par närbilder också!

V
Bilagor
P-sonNB.jpg
P-sonNB.jpg (148.11 KiB) Visad 6177 gånger
P-sonNB2.jpg
P-sonNB2.jpg (176.42 KiB) Visad 6179 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2006, 23:36

Här kommer då mitt bidrag, en amerikansk fallskärmsjägare:

Technical Sergeant Ricky Foster, 504th PIR, 82nd Airborne, Nijmegen Holland 17:e september, 1944, "Operation Market-Garden"

Bild Bild

Under Operation Market-Garden hoppade bl.a. fallskärmsjägare ur 504th PIR, 82nd Airborne över Nijmegen i Holland. 82:a tog sina mål, men trots heroiska insatser misslyckades de brittiska markstyrkorna att nå Arnhem. 82nd Airborne, även kallade "All Americans", var en erfaren division som varit med i Nordafrika, på Sicilien, i Italien samt i Normandie. Senare kom 82nd Airborne att strida i Ardennerna under den tyska offensiven där, och när kriget var slut övergick divisionen till att ingå i ockupationsstyrkorna i Tyskland.

Bild

Det här är i huvudsak DiD:s "Ricky Foster", men med ett antal modifikationer. Originalfiguren har ganska bristfällig utrustning, och uniformen är högst tvivelaktig, så jag beslutade mig för att göra en kitbash med delar från DiD, DML och t.o.m. BBi. Till att börja med skalade jag bort figurens mohikankam och skulpterade nytt hår av epoxilera. Jag bytte ut de böjliga händerna till ett par DML-händer, fixade nya kängsnören, färgade hjälmnätet till en bättre nyans, böjde till ett nytt bältesspänne, och fixade så att magasinsväskan blev av rätt modell. Av någon anledning hade DiD gjort 5-ficksväskan för 30-skottsmagasin, vilket aldrig fanns (det fanns en 3-ficksväska, men 5-ficksväskan var för 20-skottsmagasin), så jag klippte av överskottet, sydde nya sömmar, och fyllde väskan med en mix av kortade DiD-metall- och DML-plastmagasin. Spaden fick ny färg, och uniformen och kängorna blev lätt nedsmutsad med torrpastellpulver. Handgranatsväskan på höger höft fylldes med granater, och ytterligare ett par av DiD:s granater hängdes i stridsselen (tejpen runt grepen är till för att undvika tråkiga missöden). Resultatet är förhoppningsvis en trovärdig representation av en av de modiga fallskärmsjägarna i vad som till slut visade sig bli "en bro för mycket".

Bild

Figur: DiD "Ricky Foster" med customhår och DML-händer
M1943 Field Jacket: DML "Garrett White"
M1942 Rigger-modified Uniform Trousers: DML "Garrett White"
GI Wool Service Shirt: DML RTV pattern
Kängor: DiD "Ricky Foster"
Hjälm: DiD "Ricky Foster"
Bälte: DiD "Ricky Foster"
M1936 stridssele: DML "Garrett White"
M1936 "Mussette Bag" ränsel: DML "Garrett White"
1:a hjälpenväska: DiD "George Puller"
US Paratrooper Tie-on First Aid Kit: DML "Garrett White"
Fältflaska: DiD "George Puller"
M1910 fältspadel: DiD "Corbin Black"
M7 Gasmaskväska: DML "Brandon Chase"
Handgranatsväska: DiD "Ricky Foster"
Thompson: DiD "Ricky Foster"
Thompson-bag: DiD "Ricky Foster"
Handgranater: DiD "George Puller", (några DML)
Knogjärnskniv: DiD "George Puller"
Bajonett: DiD "Ricky Foster"
M18 Rökgranat: DML "Garrett White"
Springkniv: BBI D-Day Anniversary
Märken: DML "Jeb"
USA-flagga: DML "Frank Laird"

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 31 augusti 2006, 19:28

I elfte timmen kommer då mitt bidrag till tävlingen. :)

Oberfeldwebel Anton Bayer, 2. Kompanie, 19. Grenadier-Regiment, 7. Infanterie-Division.

Anton Bayer fanns på riktigt och han fick sitt riddarkors den 10 maj 1943. Figurens utseende, bakgrund, uniform och utrustning är dock helt påhittad.

Under det ryska fälttåget var 7:de divisionen en del av VII. Arme-korps och deltog i den icke framgångsrika framstöten mot Moskva och lede svåra förluster. 1942 tillbringade de i en relativt lugn sektor på östfronten men drogs tillbaka in i hetluften under Kursk-offensiven. Det är under detta slag som vi ser Bayer stå och titta ut över de ryska slätterna.

Anton är en riktig veteran som har varit med sedan Polen 39. Han har behållit sin gamla slitna M36-jacka men hans byxor och mössa är av senaste modell. Som ni ser är han väldigt dekorerad med diverse medaljer.

Min figur är en kitbash som jag har jobbat på i ett par veckor. Det mesta är DML med några delar från DiD och CVI. Bröstörnen och kragspeglarna donerades av Välitalo. Uniformen slets ner med sandpapper och kniv samt skitades ner rejält med pastellpulver och akrylfärg. Kängorna målades för att simulera lera. Tressen är CVIs och den sitter också på axelklaffarna som jag målade om för att matcha kragens färg. Östfrontsbandet och JK-bandet har jag målat själv, då Dragons inte är skalenliga. Örnen och Litzen byttes ut mot CVIs. Medaljerna är DML. Vattenflaskan fick en ny rem och nytt spänne. All utrustning är patinerad och sliten. Huvudet är ommålat.

Figur: DML "Fyodor", ommålat.
Mössa: DML "Arnold", patinerad.
Uniformsjacka: DML "Alois", patinerad.
Byxor: DiD "Peter Greim", patinerade.
Kängor: DML, patinerade.
Bälte: DiD, patinerat.
Insignier: DML, CVI och egna.
Hölster: DML, patinerat.
Magasinväska: DML "Nico Hahn", patinerad.
Bajonett: DML, patinerad.
Kartfodral: DML "Horst Lerner", patinerat.
Brödpåse: DML, patinerat.
Fältflaska: DML, patinerad och egen rem och spänne.
MP40: DML, patinerad.
Granater: DML, patinerade.
Bilagor
IMG_1531.JPG
IMG_1531.JPG (149.39 KiB) Visad 5920 gånger
IMG_1552.JPG
IMG_1552.JPG (184.26 KiB) Visad 5922 gånger
IMG_1527.JPG
IMG_1527.JPG (200.77 KiB) Visad 5921 gånger
Senast redigerad av 2 USMC, redigerad totalt 31 gång.

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 31 augusti 2006, 19:29

Mer detaljer:
Bilagor
IMG_1542.JPG
IMG_1542.JPG (174.44 KiB) Visad 5914 gånger
IMG_1556.JPG
IMG_1556.JPG (169.21 KiB) Visad 5915 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 september 2006, 00:37

Så är då omröstningen avgjord. 40 personer röstade, och vinnare blev:

"Hauptsturmführer Hans Gösta Pehrsson"
av Välitalo, med hela 40% av rösterna (16 st). I min mening en värdig vinnare, som kombinerade efterforskning, specialdetaljer och gott hantverk till en trovärdig representation av Pehrsson. En särskild eloge för att ha hittat en porträttlik figur!

På andra plats kom "Sergeant Ricky Foster", som jag själv knåpat ihop. Med 22% av rösterna ( 9 st) kan man möjligen ana att i varje fall några vördedrog att rösta på det enda icke-tyska bidraget. Jag tackar för rösterna, och känner mig sporrad att komma med något ännu bättre nästa år :)

På tredje plats återfinns "Oberfeldwebel Anton Bayer" av USMC (15%, eller 6 st röster), som man ser att det lagts ner mycket jobb på. För mig som har några bergsjägare i min samling är det roligt att en Gebirgsjäger kommit så nära toppen.

Fyra blev en av mina favoriter, "Untersturmführer Bastian Becker" av PanzerIV (10%, eller 4 röster). Figuren har ett flertal fina detaljer, varav kartan är en. 17:e SS-pansargrenadjärdivisionen är tyvärr en av de mer okända divisionerna, men då jag själv plockat ihop en soldat ur nämnda division så uppskattar jag att den uppmärksammas.

Som femma hittar vi "Scharführer Zanis" av Cyber Joker (7%, 3 röster). En bra kombination av delar och utrustning ger en bild av de baltiska frivilliga i krigets slutskede, och figurens lite osäkra ansiktsuttryck antyder en allt annan en säker framtid.

Slutligen har vi då "Porta" av Snorre70 (5%, 2 röster), en hyllning till Sven Hassels vanvördige gamäng, inklusive hans ökända gula cylinderhatt.

Väl jobbat av alla inblandade! Vi ska nog ha en ny tävling i en inte alltför avlägsen framtid.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 september 2006, 00:40

En sista röst inkom innan jag avslutade omröstningen, men då den lades efter att tävlingstiden gått ut, så räknas den inte.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 september 2006, 00:43

Sådär, nu när vi kan posta lite häftigare bilder på våra bidrag, så vill jag börja med några av Sgt Ricky.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 11 september 2006, 08:14

Ett stort grattis till Välitalo, och oss andra! :wink:

/M

Skriv svar