Jag har tidigare gjort en viss sammanställning över det svåra året 1773 på Skalman.
viewtopic.php?t=10879
Denna tråd har nästan 1 400 visningar.
Detta år var också ett svårt år i Sverige, men dödligheten var inte så stort som 1773. Enligt befolkningsutvecklingen för Sverige på SCB så hade landet följande demografiska värden för detta år;
1809
Födda: 64 300
Döda: 96 532
Vigslar: 18 817
Födelse-
överskott: -32 232
1810
Födda: 78 916
Döda: 75 607
Vigslar: 25 780
Födelse-
överskott: 3 309
Börjar med Uppland.
Det såg också ännu värre ut på sockennivå, Sverige har dessutom nyligen varit i krig med ryssarna och det var återigen svåra tider för landet. Tar man exempelvis Biskopskulla socken i Uppsala län så fann man att det var 17 barn som föddes under detta år medan 29 människor avled. Nio av de döda var fattiga personer. Tio dog av rödsot och nio av olika sjukdomar som är okända; nämnvärt är också att sju av de som dog i rödsot var män/pojkar. Biskopskulla hade en folkmängd på 653 invånare som var könsfördelade på 294 män/pojkar och 359 kvinnor/flickor, varav 89 pojkar och 105 flickor var under femton år.
Om man sätter året 1809 i paritet med nästföljande år, så var det 19 födslar, 14 döda och fyra äktenskap. I jämförelse med föregående år så var det två färre vigslar, vilket var lite sämre om man jämför med ur utvecklingen såg ut i övriga landet. Endast två kilometer från kyrkan i Biskopskulla ligger Nysätra kyrka, vars kyrka ligger vid södra gränsen av socknen. Hos denna socknen var fördelningen jämnt fördelat; 21 födslar mot 22 döda och samtidigt ingick det fem äktenskap under 1809. Ingen antydan på att det var svältsjukdom i Nysätra, sju personer dog av slag i olika skepnader och nio kvinnor som var över 30 födde ett barn. Nysätra hade 1810 en folkmängd på 848 invånare som var fördelade på 373 män/pojkar och 475 kvinnor/flickor varav 126 pojkar och 146 flickor var under femton år. Under 1810 var det 22 födslar, 31 dödsfall och åtta ingångna äktenskap i Nysätra. Vilket det tyder på att det var olika mellan två grannsocknar som dels ligger i närheten av varandra och dels hade hade samma fördelning över olika levnadsnivåer. Jag vet inte om det berodde på att det finns mer öppnare landskap i Biskopskulla än i Nysätra, när man ser över fördelningen över olika topografiska mått så har är Nysätra dels mer kuperad och dels också mer skogsbeklädd socken.
Skokloster socken hade år 1809 följande demografiska data; tio födslar och dödsfall samt fyra vigslar. Där kan man inte se om det var svåra tider eftersom inga dog av några svältsjukdomar. Skokloster hade 1810 en folkmängd på 490 invånare som var fördelade på 217 män/pojkar och 273 kvinnor/flickor. Det verkar som att denna socknen klarade sig bra ifrån de svåra år som drabbade landet. Uppsala Domkyrkoförsamling hade däremot 100 födslar, 283 dödsfall och 22 ingångna äktenskap.......Man skall också har i åtanke att det var främst städerna som i första hand blev drabbat av det svåra året, men också i rurala områden. I städerna var bl a den fattiga delen av befolkningen som var särskilt åsatta, i Uppsala domkyrkoförsamling var det 84% av dödsfallen relaterat till den fattiga delen av befolkningen.
Stefan
Åren 1809-10 i Sverige
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag gissar det men jag hittar inte om det stämmer.steben skrev:Intressant! Inkluderar SCB dödsfall även krigsförluster?
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____26046.asp
Kanske framgår här http://www.scb.se/statistik/BE/BE0101/_ ... /1850A.pdf vad som är definitionerna i alla fall några år senare.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag antar det, men det står ingenting i socknarnas folkmängdsrapporter när det gäller dödsorsaker. I dessa rapporter står det endast vilka sjukdomar som olika människor dog av och om de har dött på ett annat vis.steben skrev:Intressant! Inkluderar SCB dödsfall även krigsförluster?
Exempelvis:
Qväfde af Mödrar och Ammor
Mördade Barn
I Multrå(Västernorrlands län) så dog elva personer 1809; en dog av lungsot, två av "Håll och Styng, Bröstfeber", en av magkräfta, tre av oangiven sjukdom, en av slag, en av vattensot eller gulsot och två kvinnor av ålderdomsbräcklighet, i denna socken var det nio kvinnor som avled, männen dog synnerligen inte på slagfältet. En av lungsot och en av oangiven sjukdom.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Eller om man kan titta direkt i dödslängderna på följande sida: http://www.slaktdata.org/search/index.php?p=listHans skrev:Jag gissar det men jag hittar inte om det stämmer.steben skrev:Intressant! Inkluderar SCB dödsfall även krigsförluster?
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____26046.asp
Kanske framgår här http://www.scb.se/statistik/BE/BE0101/_ ... /1850A.pdf vad som är definitionerna i alla fall några år senare.
MVH
Hans
D: betecknar över de register från olika socknar i bl a Västsverige.
Stefan