Mitt genetiska släkträd kartlagt 60 000 år tillbaka.

Diskussioner kring släktforskning.
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Mitt genetiska släkträd kartlagt 60 000 år tillbaka.

Inlägg av jofredes » 28 maj 2006, 21:33

Jag har nu fått resultatet från mina DNA-skrapprov från det genografiska projektet.
https://www3.nationalgeographic.com/gen ... atlas.html
Mina Y-kromosomresultat identifierar mig som tillhörande haplogrupp I. den här gruppen har följande Y-kromosommarkörer M168>M89>170
Medlemmarna av denna hablogrupp kan idag återfinnas tvärsigenom sydöstra och centrala Europa. Relativt höga koncentrationer återfinns hos två distinka regioner i Europa: i Skandinavien och i Nordvästra Balkan. Vissa studier antyder att uppemot 40-50 % av männen i den nordiska populationen av Skandinavien tillhör Hablogrupp I. En liknande frekvens finns runt de Dinariska Alperna, en bergskedja i södra Europa som spänner sig över Slovenien, Kroatien, Bosnien och herzegovina, Serbien Montenegro samt Albanien. Män som bär på markör M170 kan också återfinnas i relativt höga frekvenser i vissa delar av södra Frankrike och Normandie.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 28 maj 2006, 21:55

M168: Min tidigaste Förfader
Snabba fakta
Tidpunkt som personen uppstod: Ungerfär ca 50,00 år sedan
Plats för usrprunget: Afrika
Klimat: Istiden drar sig tillfälligt tillbaka; Afrika går från torka till varmare temperature och ett fuktigare tillstånd.
Uppsakttat antal av Homo Sapiens: Uppskattningsvis 10,000
Verktyg och färdigheter: Stenverktyg; tidigaste bevisen på konst och "conceptual skills"?(försöker direköversätta från engelska här).

Kvarlämnigar av skelett och övriga föremål antyder att anatomiskt moderna människor uppstod i Afrika för ca 200 000 år sedan, och började röraa sig ut ur Afrika för 60 000 år sedan.

Mannen som gav upphov till den första genetiska markören i mitt led levde troligtvis i Rif Valley i Nordöstra Afrika, kanske i nuvarande Ethiopien, Kenya eller Tanzania, mellan 31 000 till 79 000 år sedan. Vetenskapsmännen uppskattar den mest troliga tidpunkten som han levde på för 50 000 år sedan. Hans efterlevande blev det enda led som överlevde utanför Afrika, vilket gör han till den gemensamma förfadern för varje nu levande icke-afrikansk man.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 28 maj 2006, 22:13

Varför lämnade då denna man sina afrikanska jaktmarker för att vandra in i okänt land? Troligtvis låg klimatförändringar bakom.
Den afrikanska istiden kännetecknades av torka snarare än av kyla.Det var runt omkring 50 000 år sedan som istäckena i norra Europa började smälta, och på sätt introducerades en period av varmare och fuktigare klimat i Afrika. delar av den onbjudande Saharaöknen blev bobara. När öknen började förvandlas till savann, började djuren som min förfader jagade att röra sig genom den nuöppnade gröna korridor av gräsmark. Mina nomadiska förfäder följde det goda vädret och djuren som de jagade, den ruttem som de följde återstår dock att fasställas.

Förutom det gynsamma klimatet, skedde vid samma tidpunkt ett stort steg frammåt i människans intellektuella kapacitet. Många vetenskapsmän anser att språkets uppståndelse gav oss ett stort övertag gentemot andra tididigare mänskliga arter. Förbättrade vertyg och vapen, förmågan att planera frammåt och sammarbeta med varandra och en utökad förmåga att utnyttja resurser på mett sätt vi inte kunnat tidigare lät den moderna människa att snabbt befolka nya områden ta tillvra resurser och ersätta tidigare hominider.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 08:57

M89: Rör sig genom mellanöstern

Fast facts

Time of Emergence: 45 000 år sedan
Plats: Nordafrika eller mellanöstern
Klimat: Mellan östern: Haövtorra grässlätter
Uppskattat antal Homo Sapiens: tio tusentals
Verktyg och färdigheter: Sten, elfenben samt träverktyg.

Nästa manliga förfader i min förfäderslinje är mannen som gav upphov till M89, en markör som återfinns i 90-95% av alla ickeafrikaner. Den här mannen föddes för 45 000 år sedan antingen i Afrika eller i Mellanöstern.

De första folken att lämna Afrika följde troligtvis en kust sträcka som slutligen hamnade i Australien. Mina förfäder följde den expandrande grässlätten in i Mellanöstern och bortom och var en del av den andra stora migrationen ut ur Afrika.

För runt 40 000 år sedan började klimatet åter att förändras, det blev kallare och torrare. Torkan slog til mot Afrika och grässlätterna blev återigen öknar, Saharaväge stängdes. i och med att öknen inte kunde passseras, hade mina förfäder bara två val: stanna i Mellanöstern eller att flytta vidare. Det var inte möjligt att ta sig tillbaks till Afrika.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 09:05

Medan många avkomlingar till M89 stannade i mellanöstern, fortsatte andra att följa horderna av buffel, antilop eller mammutar och annat villebråd genom vad som i dag är Iran genom de stora slätterna av centralasien.

Dessa halvtorra grästäckta slätter skapade en sortsförhistorisk motorväg, som sträckte sig från Frankrike til Korea. Mina förfäder, som hade migrerat norr ut ur Afrika och in i Mellanöstern, vände sig sedan både öst och väst längs den centralasiatiska motorvägen. En mindre grupp fortsatte att röra sig norrut från Mellanöstern till Anatolien och Balkan, och bytte de bekanta gräsmarkerna mot skogar och högländer.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 09:18

M170: Bosättning på Balkan
Snabba fakta
Tid för uppståndelse: 20 000 år sedan
Plats för ursprung: Sydöstra Europa
Klimat: Istidens höjdpunkt
Uppskattat antal Homo Sapiens: Hundratusentals
Verktyg och färdigheter: Övre Paleolitiska Gravettikulturen

Minna förfäder vilka ingick i M89 Mellanöstern klanen som fortsatte att migrera nordväst in i balkan spred sig in i Centraleuropa. Det kan ha varit detta folk som som var ansvariga för för den frodande Gravettikulturens expansion, som spred dig genom norra Europa från ungefär 21 000 till 28 000 år sedan.

Gravettikulturen repesenterar den andra teknologiska fasen som svepte genom förhistoriska västra Europa. Den är döpt efter platsen La Gravette i Frankrike, var man har funnit ett antal verktyg vilka varit annorlunda från tidigare (Aurignacian culture) tidsperioder. Gravetti stenverktygen inkluderar en speciell spets som användes för att jaga större villebråd.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 09:37

Gravettikulturen är också känd för att skulpturer av kvinnor med stora magar, sk "Venus" figurer. De små skulpturerna verkar föreställa gravida kvinnor, eftersom övervikt inte var ett proble för jägar-samlare, och kan ha varit frukbarhetssymboler, eller nån som emblem för beskydd. Alternativt så kan de ha föreställt gudinnor.

<mina tidigare Europeiska förfäder använde "communal hunting techniques"?, skapade smycken av skal och använde mammutben för att bygga hus. Nyliga fynd antyder att Gravettikulturen kan ha upptäckt hur man vävde kläder av naturliga fiber så tidigt som 25 000 år sedan. Tidigare uppskattningar har placerat vävandet vid ungefär samma tid som jordbruket uppstod för omkring 10 000 år sedan.

Min senaste "common ancestor", mannen som gav upphov till markör M170, föddes för ca 20 000 år sedan. Han föddes troligtvis i en av de isolerad tillflyktsort som folk var tvugna att bosätta sig på under den senaste istiden, troligtvis på Balkan. medan istäcken som täckte stora delar av Europa började dra sig tillbaka för omkring 15 000 år sedan, hans efterlevande spelade troligtvis en central roll i att återkolonialisera norra Europa.

Det är möjligt att vikingarna härstammat från detta släktled. Vikingarnas rder på de brittiska öarna kan förklara varför detta släktled kan återfinnas bland befolkningen i södra Frankrike och bland Keltiska befolkningar.

Det är här som mitt genetiska spår, så som vi känner till det idag, upphör. Natinal Geographic kommer docj att publicera ny information när sådan framkommer, än återstår 4 år a detta femåriga projekt.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 29 maj 2006, 11:53

Om jag förstått det rätt så är din genetiska profil vanligt förekommande i Skandinavien och nordvästra Balkan? Var det inte där som en del av herulerna stannade kvar efter att stammen delades? Den ena halvan sägs ha återvänt hem till Skandinavien...

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 12:20

http://sv.wikipedia.org/wiki/Heruler

Heruler
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Heruler, eruler, från mitten av 200-talet e.Kr. till mitten av 500-talet namn på germanska folkgrupper, på 300-talet ofta romerska hjälptrupper. Sambandet mellan olika grupper av heruler är dunkelt och omtvistat. De omnämns som plundrare i Gallien, Spanien, på Balkan (Aten, Sparta mfl) och möjligen vid Svarta havet (helouroi). En grupp vid mellersta Donau blev på 470-talet en regional stormakt, men de besegrades ca 510 av langobarderna och var sedan av sekundär betydelse tills de assimilerades med andra folk. Troligen hade dessa heruler vissa band till södra Skandinavien, dit en grupp begav sig efter nederlaget och varifrån herulerna vid Donau senare (ca 545) hämtade en kung. Den grekiske historikern Prokopios som berättade om detta hävdade att de heruler som återvände till Skandinavien bosatte sig på andra sidan havet i närheten av en folkrik stam som kallades för Gautoi (götar). Sentida historiker har föreslagit både Bohuslän och Värend i Småland som det område där herulerna slog sig ned.

Det verkar stämma. Vi bör inte glömma att trafiken mellan Skandinavien och den här regionen kan ha varit omfattande vid flera skilda perioder, såsom vikingatiden och bronåldern tex.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 29 maj 2006, 12:24

Det är bara att gratulera dig, jofredes! Jag kan bara säga att jag är glad att den nya tekniken kan komma till användning. Jag har sett många program på National Geographic Channel om ämnet, och resultatet av forskningen och tekniken är, minst sagt, imponerande. :o

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 12:33

Det genografiska projektet ger många svar, men skapar samtidigt nya frågor i och med att jag är man så undersöks mina y-kromosomer, dessa kan bara ärvas från far till son. På kvinnor undersöks mitokondriedna och det kan bara ärvas från mor till dotter. Vad man ser på kartan, så som de har framställt dem, så har ju kvinnliga och manliga gener ibland tagit väldigt olika spår, min senaste markör M170 har ingen kvinnlig motsvarande linje, vilket är intressant, med vilka kvinnor fick mina förfäder barn?

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 12:37

Man tackar, om du är intresserad så kan du beställa en låda med broschyrer, en dvd samt skrapprover(du skrapar två separata prov i munnen) för 100 dollar.
Jag är rädd för att en hel del Arkeologisk och historisk litteratur kommer behöva uppdateras den kommande tiden.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Det finns fler liknande projekt

Inlägg av jofredes » 29 maj 2006, 12:44

De som finner det genografiska projektet och släktforskning intressant, finner säkert också dessa projekt intressanta.

http://www.famillytreedna.com/

Dessa syftar till att undersöka individers mer närliggande genetiska historia, och kan i vissa fall med fördel kombineras med det genografiska projektet.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 1 juni 2006, 12:40

jofredes skrev:Vi bör inte glömma att trafiken mellan Skandinavien och den här regionen kan ha varit omfattande vid flera skilda perioder, såsom vikingatiden och bronåldern tex.
Det bör kanske påpekas att din sista markör inte är M170, det har därefter skett ytterligare ett par mutationer. Förmodligen väljer de att inte redovisa dessa därför att de ännu inte är säkra på hur de skall tolkas i alla lägen. Men den helt dominerande undergruppen av M170 eller "I" i skandinavien är "I1a" medan det på andra håll i Europa är andra grupper. De som har I1a har med mycket stor sannolikhet förfäder som vandrat upp mycket snart efter isavsmältningen.
jofredes skrev:Det genografiska projektet ger många svar, men skapar samtidigt nya frågor i och med att jag är man så undersöks mina y-kromosomer, dessa kan bara ärvas från far till son. På kvinnor undersöks mitokondriedna och det kan bara ärvas från mor till dotter. Vad man ser på kartan, så som de har framställt dem, så har ju kvinnliga och manliga gener ibland tagit väldigt olika spår, min senaste markör M170 har ingen kvinnlig motsvarande linje, vilket är intressant, med vilka kvinnor fick mina förfäder barn?
Just det, det här gäller bara svärdssidan, nu skulle det naturligtvis vara fullt möjligt för dig att få ett resultat även för spinnsidan eftersom du naturligtvis ärvt mt-DNA från din mor. Däremot kommer detta anlag inte att föras vidare. Dock finns det ju väldigt många kombinationer av farmödrar och morfäder som blir ospårbara. Så användningsområdet på individnivå förefaller något begränsat.

Sedan är det inte så att bara för att det inte finns något spår av dem idag så betyder det inte att kvinnor inte gick samma väg som män och vise versa. Det betyder bara att dessa kvinnors döttrar fick lite för många söner i förhållande till döttrar för att en rak spinnsida skulle leva vidare eller motsatt att dessa mäns söner fick för många döttrar i förhållande till söner för att en rak svärdssida skulle förbli levande. I själva verket torde spåren av de allra flesta färdvägarna vara utplånade. Det fungerar alltså ungefär som i vissa småbyar där det efter ett tag bara finns ett efternamn eller om man så vill som i riddarhuset där vissa adelssläkter tycks bli hur stora som helst medan andra skjöldar plockas ned. En drift som är ett rent slumpfenomen som kan jämföras med att kasta krona 20 gånger. Väntevärdesmässigt bör det bli klave tio gånger men i praktiken är det väldigt sällan som det blir exakt tio gånger.

I små grupper, i praktiken jägar/samlarsamhällen kan man därför räkna med att man ganska snart får dominerande haplogrupper och det är dessa man kan spåra. Men det säger alltså väldigt lite om det totala släktskapet eftersom andra gener inte ärvs på det här viset utan från både fader och moder.

Däremot blir det väldigt intressant på gruppnivå efter övergången från jägar/samlarsamhälle till bondestenålder. Det eftersom bondesamhället medför en mycket större befolkning. En mycket större befolkning medför att den slumpmässiga driften behöver längre tid på sig att slå igenom. I praktiken har den ännu inte slagit igenom och kommer förmodligen aldrig att göra det då befolkningen idag är så stor att nya förändringar hinner uppstå innan effekten av gamla försvunnit.

Det medför att om man vet startvärderna, det vill säga vilka haplogrupper de olika jägar/samlar folken hade vid övergången till bondestenåldern, så kan man sedan så beroende på proportionerna av de olika grupperna i befolkningarna dra tämligen goda slutsatser om hur folkvandringarna skett från bondestenålderns början fram tills idag. Det är denna kartläggning som pågår just nu.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 1 juni 2006, 17:36

Jag har funderat på att göra ett sådant test eftersom jag vet relativt lite om min släkt. Kan man få en överskådlig bild över varifrån ens närmsta förfäder (sådär 400-1000 år sedan?) kommer ifrån? Hur mycket kostar det? Hur lång tid tar det från när man skickat iväg sina prover tills man mottager resultaten?

Den här länken kanske är emot reglerna, förhoppningsvis inte, men den innehåller värdefull information om de nordiska folkslagen. Kan vara intressant att besöka när man genomgått ett sådant här test kanske?

Länk till Nordish.com

Skriv svar