Kontrafaktisk skönlitteratur

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 29 december 2006, 02:40

Harold Coyles första bok, "Team Yankee" (som rekommenderas) följer chefen för ett amerikanskt stridsvagnskompani i scenariot som Hackett beskriver i "The Third World War". Håller med om Harrisons undermåliga prestation.

Ahuitzotl
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 december 2006, 15:27
Ort: Lochlainn

Inlägg av Ahuitzotl » 31 december 2006, 16:04

Ni får inte missa The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson. Bokens förutsättning är att 99% av Europas befolkning utrotas i digerdöden, och berättar hur jordens historia hade kunnat se ut om så hade varit fallet. Kineserna upptäcker nya världen, muslimer befolkar Europa, etc. 770 sidor är den på, och ungefär lika många år avhandlar den. Helt klart skickligt skriven, jag kan inte föreställa mig hur mycket research Robinson måste ha gjort. Hur realistisk den är vågar jag inte bedöma :)

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 31 december 2006, 18:04

Ahuitzotl skrev:Ni får inte missa The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson. Bokens förutsättning är att 99% av Europas befolkning utrotas i digerdöden, och berättar hur jordens historia hade kunnat se ut om så hade varit fallet. Kineserna upptäcker nya världen, muslimer befolkar Europa, etc. 770 sidor är den på, och ungefär lika många år avhandlar den. Helt klart skickligt skriven, jag kan inte föreställa mig hur mycket research Robinson måste ha gjort. Hur realistisk den är vågar jag inte bedöma :)
En av de bästa nutida Sci-Fi författare med sin Mars-trilogi fortsätter sin bana med att göra Sci-Fi med andra vetenskaper än astronomi och partikelfysik.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 4 januari 2007, 01:46

Fatherland av Robert Harris är nog det bästa "tyskarna-vinner-kriget"-scenariot som skrivits, tar b.l.a plats i Berlin 1964 före Führerns 75årsdag.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 4 januari 2007, 12:25

Giancarlo skrev:Fatherland av Robert Harris är nog det bästa "tyskarna-vinner-kriget"-scenariot som skrivits, tar b.l.a plats i Berlin 1964 före Führerns 75årsdag.

Den är ju väldigt bra, finns det någon uppföljare eller något med liknande tema?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 4 januari 2007, 16:52

K-Dagen av Whitley Strieber/james Kunetka. Skönlitterär bok som tar upp scenariot ifall Sovjet och USA skulle ha genomfört sitt kärnvapen krig och hur ohygliga konsekvenserna skulle ha blivit. Har bara läst början dock, men är bra hitills.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Tysk ockupation av Sverige

Inlägg av hans lindquist » 4 januari 2007, 23:34

Bosse Gustafsson skrev romanen "Q" i jagform. Den handlar om hur även Sverige ockuperas av Nazityskland i samband med operationerna den 9 april 1940.

Hasse Alfredsson har också skrivit en roman om hur Sverige ockuperas av Tyskland under wwII. Minns någon vad den heter?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Tysk ockupation av Sverige

Inlägg av Wooster » 4 januari 2007, 23:42

hans lindquist skrev: Hasse Alfredsson har också skrivit en roman om hur Sverige ockuperas av Tyskland under wwII. Minns någon vad den heter?
"Attentatet i Pålsjö skog" - var uppe alldeles i början av den här tråden :)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tysk ockupation av Sverige

Inlägg av Battler » 4 januari 2007, 23:54

Den långa vägen tillbaka, Luke Rhinehart. Kärnvapenkrig mellan USA och Sovjetunionen sett ur den lilla människans perspektiv, en mor med småbarn boende på USA's östkust tar sig med bil till en marina, där hon får plats på en bekants segelbåt, för att ta sig bort från radioaktivt nedfall.
hans lindquist skrev:Hasse Alfredsson har också skrivit en roman om hur Sverige ockuperas av Tyskland under wwII. Minns någon vad den heter?
Attentatet i Pålsjö skog.

MVH

Edit: Wooster var snabbare.

andols
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 december 2006, 16:28
Ort: Partille

Inlägg av andols » 20 februari 2007, 11:02

För några år sedan läste jag en bok om ett USA som tog en annan vändning efter mordet på Robert Kennedy.

Kommer inte ihåg exakt hur den var uppbyggd, men jag har för mig att det var som i reportage-format skriven på 80-talet. Av de olika reportagen/kapitlen förstår man att högerkrafter inom stat, industrim militär och polis uttnyttjar mordet på RFK och lägger skulden på vänster och anti-krigs organisationer och slår till hårt mot dessa. Det utvecklas sedan ett facistiskt styre med en stark polis där man får fängelse/dödstraff om man trycker/säljer förbjuden litteratur eller bedriver olaglig politiskt verksamhet, det påminner antagligen hur det var i flera länder i Sydamerika på 70-talet.

Är det någon som känner igen handligen och vet vad den heter?

Anders

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 20 februari 2007, 12:57

Följande är skrivna av historiker och har därför ofta en något torrare och vetenskaplig ton. Det gör dem dock något mer trovärdiga.

VK 2
"Third reich victorious" Peter G Tsouras
"The moscow option" David Downing
VK 3
"Cold war hot" Peter G Tsouras
Historia allmänt
"What if" Rober Cowlwey (Klassiker!)
"More what if" Robert Cowley (Klassiker!)
"What might have been" Andrew Roberts

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 20 februari 2007, 19:56

FNP skrev:Följande är skrivna av historiker och har därför ofta en något torrare och vetenskaplig ton. Det gör dem dock något mer trovärdiga.

VK 2
"Third reich victorious" Peter G Tsouras
"The moscow option" David Downing
VK 3
"Cold war hot" Peter G Tsouras
Historia allmänt
"What if" Rober Cowlwey (Klassiker!)
"More what if" Robert Cowley (Klassiker!)
"What might have been" Andrew Roberts
Titta överst i tråden där jag listat ett par av dessa, alternativ överst i klistrade tråden om faktalitteratur.

Blev förvånad av att se Moscow option på stadsbiblan i Västerås, de brukar inte ha alt history.

eci
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mars 2007, 00:12
Ort: Finland

Inlägg av eci » 24 mars 2007, 00:20

Wooster skrev:"London tillhör oss" om hur operation Seelöwe genomförts och lyckats och London därför är i tyskarnas händer - thriller om den brittiska motståndsrörelsen.
jag är väldigt intresserad av att få tag i denna bok, och om det är någon som vet var jag kan beställa den ifrån så vore jag väldigt tacksam

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 24 mars 2007, 00:36

steben skrev:
Giancarlo skrev:Fatherland av Robert Harris är nog det bästa "tyskarna-vinner-kriget"-scenariot som skrivits, tar b.l.a plats i Berlin 1964 före Führerns 75årsdag.

Den är ju väldigt bra, finns det någon uppföljare eller något med liknande tema?
The Man in High Castle av Philip K. Dick skulle jag kanske säga. Eller The Plot Against America av Philip Roth

hejtord
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 september 2004, 21:18
Ort: Södertälje

Inlägg av hejtord » 10 april 2007, 14:39

Ingen bok men en väldigt intressant film som heter The Confederate States of America som handlar om hur dagens USA hade sett ut om sydstaterna hade segrat i inbördeskriget.

Skriv svar